Gå til innhold
Arkivverket

[#81717] Ny bygdebok for Aurskog-Høland


Gjest Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank H. Johansen

Ved en tilfeldighet fant jeg et innlegg fra 2006 i denne tråden: Lenke der det sies at det skrives ny bygdebok for Aurskog-Høland.Noen som vet noe mer om dette arbeidet? Jeg har nemlig en oldemor derfra, av husmannsslekt - så den gamle boka er ikke til allverdens hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Jeg burde ha googlet først!Det ser ut til at dette nye verket omfatter Høland og Setskog, men ikke Aurskog hovedsogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Aurskog-Høland er en sammenslått kommune, dannet av flere tidligere selvstendige kommuner i 1966: Aurskog, Nordre Høland, Søndre Høland og Setskog. De tre sistnevnte utgjorde en gang en kommune, og er stadig ett prestegjeld: Høland. Aurskog kommune, og prestegjeld, inkluderte en gang også Blaker (nå innlemmet i Sørum kommune).Aurskog er med andre ord slett ikke 'hovedsognet'. Snarere er det slik at man på den hølandske siden av det gamle bygdedelet, ennå morer seg med å omtale Aurskog som et prestegjeld delt mellom Høland og Sørum.Bygdebok for Aurskog og Blaker - ved Eyvind Lillevold - ble utgitt for omlag 50 år siden. Siden 1999 er bygdebok for Høland og Setskog hittil kommet i 5 bind. Bind 6, er så vidt jeg forstår, ventet å komme før jul i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.