Gå til innhold
Arkivverket

[#81718] Emigrantprotokollene fra Christiania 1884, er det mangler der?


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei. For noen år siden fikk jeg opp at en søster av min oldemor; Andrine Gulbrandsen født 1854 fra Ringerike eller var det Norderhov det stod?. Hun var registrert utreist fra Christiania 5 sept 1884 med S.S. Angelo , har jeg notert. Jeg finner henne ikke nå. Skulle ha sett om hvor hun reiste ut, om det kunne være Granville e.l.Hva har skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ifølge kirkeboka for Stange er det en Andrine Gudbrandsdtr. født i 1854 som er utflyttet, til Amerika, i 1889. Hennes bosted var Vikseie, Tangen.Men finner også en Andrine født 31. aug. 1854 i Nordre Ryenseie, Stange. Foreldre Gudbrand Olsen og Anne Andersdtr.ER det en av disse du leter etter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Nei. Det er hun sm er født i Norderhov ( 20.9.1854). Tidligere har jeg slått opp i Emigrantprotokollen for Christiania og funnet henne der. Det var for 5-6 år siden. Jeg mener å huske at det har vært noen problemer med disse listene for en tid tilbake.Hadde derfor håpet at de var i orden igjen, slik at jeg slapp å reise tl Statsarkivet på Sogn å sveive på de rullene der.Men tusen takk for innspillene.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg ser det ankom en Andrine Gulbrandsen til Quebec, Canada, men jeg har ikke tilgang til Ancestry for Canada. Kansje noen andre kan sjekke henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det er spennende , for jeg mener at det var notert at hun skulle til Granville Falls, og det kan være i Canada. Står det når hun ankom og eventuelt med hvilken båt??Det er mange volunters 'over there' som har prøvet å hjelpe meg, men Canada kan være et spor. Nå var det jo mange som ankom Qeebec og dro nedover til ND , SD, IA, MN IL og MN, men noen ble no igjen i Canada.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det kan stadfestes at hum bor på garden Kaaja 12 år gammel i Norderhov iflg. FT 1865. Jeg finner henne ikke lett utvandret. Ja, det er store mangler ved emigrantprotokollene. Har du 'sveivet på de rullene' for 5-6 år siden ? De som er registrert i datasystemene er knapt nok forsvunnet etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Jeg fant Andrina ankommet til Quebec 21.9.1884. Det skulle stemme bra. Emigration hadde skrevet Grubrandson, men Andrine hadde de skrevet riktig.Nok ett step er tatt.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ved å søke generelt på Ancestry.com vises: Andrine Gilbertson, b 1854 Akershus, Norway. Død: Rock (County) WI. Deres kilde: en Rainey Family Tree

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Takk for tips. Jeg tar det med meg. Rock County er heller ikke langt fra Lafayette county , der hennes søster Berthe Marie slo seg ned , og etterhvert døde.Gulbrand ble jo som oftest 'oversatt' til Gilbert og eller Gus der borte. Står det noe dødsår for Andrine=mMnge takk for innspillet.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Men jeg har en annen også, men det kan vel ikke være SÅ mange: Mrs. Andrine Gilbertson d i mars 1941 86 år gammel i Madison, som er Dane County. Dane og Rock grenser forøvrig til hverandre. Kilde: Wisconsin State Journal 31st March 1941. Det kan være et blindspor da det stod Mrs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Fint, bare kom med forslag så skal jeg sjekke dem ut. Den Andrine Gilbertson som Helge nevner var født 24. des. 1854 så hun er da ikke aktuell.Ang. innlegg 8: Nøyaktig hvor er det du finner Andrina Grubrandson og datoen ? (Enig i at datoen ser korrekt ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Quebec City Passenger Lists Index 1865-1900 Institutional linksQuebec City Passenger Lists Index 1865-1900 Item Display Return to results | Search | Search HelpView ImageName: GRUBRANDSON, AndrineAge: 29Date of Arrival (YYYY/MM/DD) : 1884/09/21Port of Arrival: Quebec, QuebecShip: CIRCASSIANReference: RG 76Microfilm: C-4534Suggest a Correction.Det er nok riktig person. Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det mangler ca. 7200 personer i den gamle basen 1867-1930 og hele den perioden 1883-1885 mangler i den nye basen 1871-1930. Du må på rullefilmen for finne henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Peter Rood, født i Norge 1860.Sønn av Ole Petersen og Berthe Olsdatter.De giftet seg samme sted i 1885.(Agryl)Jeg har begge's nekrologer. De bodde i Agryl Lafayette county Wisconsin. Han døde 1900 og Berthe Marie døde 1903. Jeg hadde selvsagt håpet at søsteren ble nevnt i hennes nekrolog, men neida. Det skal ikke være så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Eh..kan ikke finne Peter Rood i Argyle, Lafayette Co, WI. i oversikte av beborer i Lafayette Co. men kan finne en Peter Rood med kone Bertina i Bayfield WI i 1910 med barna Theodore, Nellie, Agnus, Benjamin og Roy. Er disse rett familie. Er enig i at det er rart at søsteren ikke er nevnt i Berthe Marie's obituarie. Har vær flere ganger i Argyle og Blanchardville . Lever det etterkommere der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det må være en annen gren av familien. Faren til 'Min' Peter Rood het Ole Petersen, og det kan nok være en fetter av 'min' Peter.Peter Rood døde like før 1900 tellingen, men er registrert i 1895.Berthe Marie og Peter Rood hadde 5 barn.Den ene døde veldig ung. Men når Peter dør i 1900 står de 4 barna nevnt: Bertha eller Betsey , var gift med John F Hansen. De boddde og farmet i Argyl frem til 1929, senere reiste de til Darlington, for så å bo i Monroe de siste 20 åerene. Bertha døde 1967 mens John døde i 1969.De hadde flere barn, bl.a. Mrs Gilbert Andrew og Mrs. Jacob Wyss , som alle bodde i Argyl i 1969.En annen sønn var John L Rood . Han bodde i Blanchardvill i 1927 Randa Gusta Rood var gift med Erb Chenous Holman døde også tidlig (1924) og etterlot seg 3 barn Ett av dem var Orville Chenous Holman . Han var født 28.5.1919 og døde i sommer ( 15.7.2010) i Argyle.Du verden - har du familie der borte , eller ? Kanskje du kjenner noen her, eller etterkommere?Er Argyl en stor by?mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Både Argyle og Blanchardville er småbyer... som Brumunddal....og mindre enn Hamar/Gjøvik.. Jada , jeg har slekt der og trefte faktisk en av dem som bor i Blancardville i Oslo på søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hans.Peter bor i Amberg i 1895, ( Marinette County) WI.Så tror jeg at Peter bor hos en sønn Oscar T Rood i Moscow, WI når han dør sommeren 1903.Jeg har ikke samlet alle trådene enda. Får info fra her og der hele tiden.Og bra er det. Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg lurer på om dette kan være Andrine. Immigrasjonsåret er 1884 og i census for 1900 ser vi at hun er født i september 1854. Paret finnes også i census for 1920 og for 1930. De giftet seg i 1890. I 1910 står det at det var ekteskap nr. 2 for Andrina.1910 United States Federal CensusName: Andrino Haave [Andrina Hoave]Age in 1910: 56Estimated birth year: 1854Birthplace: NorwayRelation to Head of House: WifeFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwaySpouse's name: Ole P HaaveHome in 1910: North Branch, Boone, NebraskaMarital Status: MarriedRace: WhiteGender: FemaleYear of immigration: 1886 [1884] (Det står 1884 på originalskjemaet).Household Members: Name AgeOle P Haave 49 Andrino Haave 56 Pete Haave 20 Betsy Haave 13 Andrias Dusterud 161900 United States Federal CensusName: Andrina Hovet [Andeina Hovet]Home in 1900: Shell Creek, Boone, NebraskaAge: 45Birth Date: Sep 1854Birthplace: NorwayRace: White Gender: FemaleImmigration Year: 1883Relationship to Head of House: WifeFather's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: NorwayMother: number of living children: 4 Mother: How many children: 5Spouse's name: Ole HovetMarriage Year: 1889Marital Status: MarriedYears Married: 11Household Members: Name AgeOle Hovet 39 Andrina Hovet 45 Peder Hovet 10 Betsy Hovet 3 Halverson 24 Victor Fenstrom1920 United States Federal CensusName: Andrina Haavet [Andrina Haavel] [Andrina Hassel]Home in 1920: North Branch, Boone, NebraskaAge: 66 Estimated birth year: abt 1854 Birthplace: Norway Relation to Head of House: WifeSpouse's name: Ole HaavetFather's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: FemaleYear of immigration: 1884 [1889] (Det står 1884 på originalskjema også i 1920).Household Members: Name AgeOle Haavet 59 Andrina Haavet 66 Alphen Friburg 22 Alphen Friburg 28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det er lett å bli 'blind' på mye info. Hva het stedet de bodde på i 1930?Dette er avgjordt en 'case' å jobbe videre med.Mange takk for fint innspill. Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.