Gå til innhold
Arkivverket

[#81718] Emigrantprotokollene fra Christiania 1884, er det mangler der?


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Berthe Marie giftet sg med Peter O Rodd i15.6.1885. Noen fra Amerika mente denne Peter døde i juni 1900, men det må ha vært en feilinformasjon. Berhe Marie døde i 1903. Den Peter O Rovel er egentlig den samme Peter O Rodd, kort og godt skrevet feil. Jeg tror Peter O Rodd døde i 1926/27, for en av hjelperne i Wisconsin sendte meg info som hun hadde hentet ; from a probate of Peter Rood, noe jeg tror er skifteretten . Der står navnet på hans/deres 4 barn som fortsatt lever. Han var født i august 1847 i Hardanger i Norge.Berte Marie var født 3.juni 1859 i Norderhov.Problemene var vel at jeg fikk først info at Rodd var død i juni 1900. Men han var født 1860.Jeg håper å få nye informasjoner etterhvert.Har også oppnådd kontakt med Social Historie forening i Nebraska. Dessverre så hadde de bare et gammelt apparat , så det ville ta litt tid å finne Andrina Haavet's nekrolog. Men de lovte å hjelpe til.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

26 oktober er riktig dødsdato for Berthe Marie. Har nekrologen hennes fra Agryl Atlas. Der står det ingen navn på barna , kun at det var 4 barn, hadde vært 5. Heller ikke noen info om søsteren.Det er en dame der borte som skal på biblioteket for meg i morgen for å sjekke ut dette bedre.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ok :)Ifølge FamilySearch døde en Peter Rood den 22. mai 1900 i Marinette, Wisconsin. Han var født i Norge i 1860.Den mannen Berthe Marie er gift med i census for 1900, Peter O. Rovel, er født i Wisconsin i August 1847, av norske foreldre. Deres ekteskap var inngått i 1883. (Rovel kan være feilskrift for Rood).Har vi mulighet for å sjekke norsk kirkebok mht. fødselsdata for Peter Rood ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Du skriver at Bertha.eller Betsey var gift med John F. Hansen...Det må vel være feil.. Bessie M. f.1887 var gift med John Claussen f. 1877 og de bodde i Holland, Sheboygan i 1910, 1920 og 1930 med barna Walter H. 21, Martha M 20, Arthur J 18, Meta F 16, John 14 og Margaret 12 i 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Er dette den Orville Chenous som skulle være sønn av Gusta M? Denne har jo helt annet navn, Randa! Dessuten har de ikke Holmen i navnet. Name: Orville Chenous [Orville Tanous] Home in 1920: Argyle, Lafayette, Wisconsin Age: 0 [7/12] Estimated birth year: abt 1920 [abt 1919] Birthplace: Wisconsin Relation to Head of House: Son Father's name: Louis Chenous Father's Birth Place: Wisconsin Mother's name: Randa Chenous Mother's Birth Place: Wisconsin Marital Status: Single Race: White Sex: Male Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Louis Chenous 36 [39] Randa Chenous 32 Ralph Erb 3 [3 2/12] Orville Chenous 0 [7/12] Minnie Jacobson 40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Nordmenn i Minnesota i USA i 1880-teljinga (census). I census for 1880 står det fødested Norge på Peter Rood, født i August 1847. Han er i 1880 gift med norske Marrin, bosted Faribault, Rice county, Minnesota. I census for 1900 bor de fremdeles der, sammen med hans søster Caroline, alle tre immigrert i 1870.F.namn E.namn Kjønn Alder Yrke FødestadPeter Rood m 33 f NMarrin Rood f 38 NHerad Fylke Stat (1880 census)Faribault Rice Minnesota 1900 United States Federal CensusName: Peter P Rood [Peter Rood]Home in 1900: Faribault Ward 1, Rice, MinnesotaAge: 52Birth Date: Aug 1847Birthplace: NorwayRace: White Gender: MaleImmigration Year: 1870Relationship to Head of House: HeadFather's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: NorwayMarriage Year: 1872Marital Status: MarriedYears Married: 28Household Members: Name AgePeter P Rood 52 Marion Rood 55 Caroline Rood 60 (sister)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Her går det fort i svingene.( Betsy) Berha Rodd giftet seg med John F Hansen. De bor i 1910 i Chicago 14th ward 2140 Emerson Avenue. De giftet seg 3.juli , Blanchardville 1907.Hun døde i 1967 og han i 1969, og bodde på den tiden i Monroe. Da hun døde stod nekrologen i Capitol Times Madison Saturday august 26, 1967. Her står det Baetta Rood. Den samme avisen april 21 1969 står nekrologen til John F Hansen. Men nå begynner Nytt på Nytt og det må jeg ha med meg,Takk for flotte innspill!!!!Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Orville Chennous var sønnen til Randa Gusta Rodd og Erb Chenous . Orville var født 1920Randa kan ha vært gift med en Holman også , for Ada Holman var født 1924. . Randa døde i 1924.Trenger litt mer tid på å 'stable ' ting på riktig sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ikke så greit når det kommer data fra deg og når en vet at ting fra USA kan være feil så sjekker jeg. Har du sett ekteskapet i kirkeboka i Blachardville? Siden datteren til Peter og Berthe Marie Rodd (feilskrevet i 1900 tellinga, originalen er ikke god) het Bessie M. f. 1887 så passet det bra men John Claussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

I kirkeboken for Blanchardville står det:3/7-1907 John F. Hanson , Yellowstone og Beatha Rodd. Dessverre er det bare vidner og ikke fedrenes navn som står der. Det er tydelivis flere Rodd i Agyle. Jeg er fremdeles ikke sikker på at dette er rett dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Jada Helge, Tormod vet nok endel men jeg stoler ikke helt på det han vet når de navnene han kommer med omtrent ikke er å finne i Census...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg synest slik er leit. Ikke på noen liste, men i høst ble jeg anmodet til å lete etter en person. Sporet gjennom tre stater med mye arbeid. Vedkommede hadde fasiten på forhånd. Jeg er til vanlig ikke slik, men ble ganske irritert. På den andre siden, så er det hobbyen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Skulle tatt meg mer tid med emigrasjonsfilmen men nøyde meg med datoen Tormod oppgav fordi navnet stemte. Det er nødvendig å finne Andrine der for å konfirmere reisemplet. Det som er trist er at damene ikke alltid blir der men gifter seg , får et annet etternavn og flytter...Tormod hadde visst nekrolog (Obituarie) til både Berthe Marie og Peter Rodd. Skulle vært artig hvis kopien kom frem.Det blir liksom så dumt å lete på 'måfå' etter oppgitte navn og etterpå få vite at det er noen andre.....har tross alt kjørt over 6 mil i dag for å få fatt i rullefilmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Tormod, du mener altså at denne Beatta f. 1888 er den samme som Bessie M ? Hva slags fakta har du på det når det finne ei Bessie M f, 1887 WI som er gift med en annen? Name: Beatta Hanson [beatta Harson] Home in 1920: Argyle, Lafayette, Wisconsin Age: 32 Estimated birth year: abt 1888 Birthplace: Wisconsin Relation to Head of House: Wife Spouse's name: John F Hanson Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Female Able to read: Yes Able to Write: Yes Neighbors: View others on page Household Members: Name Age John F Hanson 34 Beatta Hanson 32 Blanche Hanson 11 Julia Hanson 8 Olga Hanson 7 Edna Hanson 5 Rosaline Hanson 2 James Hanson 0 [3/12]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det har fortsatt gått litt fort , men her er nekrologen til; Berta/Betsy /Beatta Rodd som giftet seg med Jhn Hansen.Tormod Mrs. Hanson, Monroe, Dies At Age of 80MONROE — Mrs. John F. Hanson, 80, Monroe, died Fri- day at a Janesville nursing home where she had been a resident the past two years. She was the former Beatta Rood, and was born at Argyle in 1887. She was married July 3, 1907.Mrs. Hanson was the mother of Mrs. Elmer Krohn, Mt. Hor- eb, former correspondent there) for The Capital Times.Following her marriage Mrs. Hanson and her husband farmed in the Argyle and Fay- ette area until 1929, when they moved to Darlington. After livi- ing there several years, they moved to Monroe about 20 years ago.Surviving Mrs. Hanson, be- sides her husband and the daughter at Mt. Horeb, are four other daughters, Mrs. Gil- bert Andrews and Mrs. Jacob Wyss, both of Argyle, and Mrs. Olga Hare, 3702 Buena Vista, and Mrs. Edna Holby, 4326 Mil- ford Rd., both of Madison; 19 grandchildren, and 30 great- grandchildren.Funeral arrangements were to be made at the Erickson Funer- al Home, Argyle. Capital Times | Madison, Wisconsin | Saturday, August 26, 1967 | Page 18 John Hansen ARGYLE — John F. Hansen, 83, formerly of Argyle, died Sat- urday in a nursing home.Mr. Hansen was born in the Town of Argyle and married Beatta Rood in 1907 in Freeport Ill. She died in August, 1967.He farmed in the Argyle-Fay- ette area until 1929, when he moved to Monroe, where he lived for 25 years. He entered the nursing home four years ago.Surviving in Madison is a daughter, Mrs. Morris Hare, 3702 Packer Ave.The funeral will be at 2 p.m Tuesday in the Erickson Fu- neral Home, where friends may call today and tonight. Capital Times | Madison, Wisconsin | Monday, April 21, 1969 | Page 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Her er det mer info:Thank you for your answers. I thought maybe the sister would have been a Carrie Jacob. Carrie and E.B. Jacob were witnesses for Bertha Marie and Peter O. Rood so I thought maybe she would have been a sister. Maybe they were just good friends as Carrie did come from Norway and was living in Argyle.I did look at a probate of Peter Rood today. There was a listing of the 4 living children. They were: 1. Mrs. John (Betsey) Hansen - Fayette, Wisconsin (1927) 2. Oscar T. Rood of Moscow, Wisconsin (Peter was living with him when he passed away).(1927) 3. John L. Rood - Blanchardville, Wisconsin (1927) 4. Randa Gusta Rood (Erb, Chenous, Holman) died in 1924 and left 3 minor children Ralph Erb-Moscow - 11 years old Orville Chenous - Argyle 7 years old Ada Holman - 4 years oldAda Lorraine Holman was born November 21, 1922 in Darlington, Wisconsin, Lafayette Co. Ada died December 10, 1995 at Chicago, Illinois and was buried at Iron Mountain, Dickinson, MichiganOrville Chenous was born May 28, 1919 and died July 15, 2010 - Argyle, Wisconsin, Lafayette Co.Dette har ikke vært enkelt , da man har skrevet feil navn etc.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Her har jeg fått mer info:Hi, I think I might have found a child of Peter & Bertha's...Groom's Name: John F. Hansen Groom's Birth Date: Groom's Birthplace: Argyle, Wi Groom's Age: Bride's Name: Bertha Rood Bride's Birth Date: Bride's Birthplace: Argyle, Wi Bride's Age: Marriage Date: 03 Jul 1907 Marriage Place: Blanchardville, Wisconsin Groom's Father's Name: Ole Hansen Groom's Mother's Name: Petra Hansen Bride's Father's Name: Peter Rood Bride's Mother's Name: Bertha Rood Groom's Race: White Groom's Marital Status: Unknown Groom's Previous Wife's Name: Bride's Race: White Bride's Marital Status: Unknown Bride's Previous Husband's Name: Indexing Project (Batch) Number: M00351-2 System Origin: Wisconsin-EASy Source Film Number: 1292007 Reference Number: 1889 Collection: Wisconsin Marriages, 1836-1930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Der kom de fakta jeg var ute etter. Da er det vel Andrine som fremdele er 'ute i det blå'? Eller har du mer fakta på henne ? Det er ganske mange Andrine i folketellingene som har immigrert 1884. Har sjekket mine 2 dvd med 11,7 millioner immigranter til USA med negativt resultat for søstrene Gulbrandsen. Skrivemåten er av-og-til helt på jordet....burde ha sett mer på filmen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Andrine er jeg usikker på, men det stod i hennes papirer i Quebec at hun skulle til Monroe i WI, der hvor Berthe Marie bodde.Fikk et tips på Andrine Haavet som var gify med Ole P Haavet . Hun passet inn . Hun og Ole P bodde i Nebraska 1910 - 1930. Også i 1900 da het de Hovet.De bodde i 1930 i North Branch, Boone county NEI 1930 var de 70 og 75 år. En datter Betsy Freeberg bodde sammen med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Fikk melding i natt at Andrina Haavet var Andrine Pettersen fra Øvre Eiker. Hun hhadde tidligere vært gift med Halvor Halvorsen, og fikk bl.a. sønn Hans Peter Halvorsen som født 14.1.1876 i Eiker.Hennes mann døde tidlg og hun giftet seg s med Hovet, senere Haavet.Det var en dame fra CA som fant ut dette.Tormod ble

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

I og med at Andrine ikke var nevnt i nekrologen , så kan den avisen man fant nekrologen være en liten ubetydlig avis, mens det kan stå en litt mer fyldig nekrolog i hovedavisen for Agryl.Jeg fikk jo den om John Hanson, det stod det at han hadde en navngitt datter som bodde i det distriket Madison der avisen hadde nedslagsfeldt.I den avisen ble ikke de andre barna nevnt.Argyle Atlas var den hovedavisen ifor området i 1903?Eller er Andrine død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.