Gå til innhold
Arkivverket

[#81718] Emigrantprotokollene fra Christiania 1884, er det mangler der?


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

En måte å komme videre med Andrina er om vi finner hennes emigrasjon fra Norge. I kirkeboka står ingen dato for utflyttingen, bare årstallet 1884. Da må noen orke sveive filmer igjen ......... finner vi datoen hun emigrerte kan vi klare finne henne også på Ancestry.com immigrationMht. kandidaten Andrina Hovet (Haave) nevnt ovenfor, så trenger vi hennes pikenavn, det står gjerne i forbindelse med barnas fødsel (Peder og Betsy, census 1900 ovenfor). Det kan f.eks. bestilles fødselsattest (kan gjøres online) for å se om Andrinas pikenavn står på den. Ev. om man kunne finne vielsen til paret Andrina og Ole Hovet (Haave). Litt rart hvis hun skulle gifte seg til det navnet, hennes far het jo Haavelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Nå var det jo noen som fant Andrine ankommet til Quebec i Canada, der stod det at hun skulle til Monroe i Wisconsin.Mwen nå må jeg stikke. Takk så langt.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Greitt, da er Andrine Hovet sjekket ut av saken.Mht. den Andrine som ankommer Quebec den 21. sept. 1884 så er hun antagelig indentisk med den Andrine Gulbransen (se innl. 37 og 43) som reiste fra Christiania den 5. sept. 1884 med sin sønn Gustav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Jeg må på rullefilmsveiving igjen skjønner jeg.Denne gangen 2 filmer siden vi ikke vet reisedato... først se på indexfilmen etter Andrine som reiser 1884 og få sidenr. til selve filmen om se om Andrine er fra Norderhov.Jeg må kjøre litt over 6 mil men jeg skal forbi der den 30 i et annet ærend (Slektsforskerdag i Elverum) så da venter jeg til da så slipper jeg ekstra utgifter på dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

På Ancestry.com er disse opplysningene tilgjengelig online, men jeg har ikke abonnement som dekker Canada.Min kommentar i innlegg 79 baserer seg på ata) Hans i innl. 37 har sveivet norske emigrant-filmer og funnet at en Andrine Gulbrandsen reiste fra Christiania den 5. sept. sammen med barn Gustav N. Gulbransen. (Disse er funnet i Norge, se innlegg 43).b) Reiseruten for emigranter som reiste fra Christiania den 5. sept. 1884 og ankom Quebec, er beskrevet i innlegg 36.At det skulle være to Andrine Gulbrandsen som emigrerer samtidig, og med samme reiserute, ville være et svært spesielt sammentreff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Jeg sjekket bare den datoen Tormod hadde så det er nok flere Andrine men med en annen dato. Sjelden at folk reiste til Quebec så sent som 1884 hvis de ikke skulle til Canada da. De som reiste via Quebec kom som regel inn til USA over de store sjøenen og inn til Milwaukee men det var for det meste fra 1867 og opp til 1880.... Det er enklere reiserute derfra og vestover så tidlig som 1867-1875...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Mange takk for info om Canada Hans i (82). Min nåværende slekt i Canada ligger på Geni; og deres slekt; og deres slekt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

På FamilySearch dukker det opp følgende:Cook county, Illinois Marriages: 5 sept. 1889: Andrina Gulbrandsen født 1855, og John O. Kesson, født 1857.Har ikke funnet ut noe særlig mer, men det ser ut som denne John O. Kesson er født i Scotland, og bor i Percy, East Northumberland, Ontario, Canada ved census der i 1871.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Litt forvirrende men det var 2 Andrine Gulbrandsen 29 år som reiste med Angelo 5/9-1884. Den ene var fra Kristiania og hadde med sønnen Gustav (side 151). Den andre på side 150 var fra Ringerike og hun skulle til Monroe WI . Da er det hennes reisemål fastslått men det betyr jo slett ikke at hun ble der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Helt rett det, Hans. Det var ikke noe helt fast mønster med familie-immigrasjon. Jeg behøver ikke å gå lengre enn til 4 søstre av min oldemor. Over en periode på 20 år reiste alle med La Crosse, WI som mål. Men den ene bodde bare et par år der og reiste så til Nord-Dakota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Takk for fenomeal innsats. Sannsynligheten for at det var 2 mad samme navn på samme reisen , var vel heller liten. Men da er det registrert at Andrine annkom Quebec , for så å reise til sin søster i Monroe i Wisconsin. Hun kan utmerked godt reist videre, gjerne til IL, men ovenfornevnte Andrina var født i 1885.Men det jeg synes er litt rart at Anrine ikke er nevnt nekrologen. Men det var en lite informativ nekrolog.ARGYLE ATLAS - OCTOBER, 1903 After a lingering illness Mrs. Peter O. Rood ded at her home in Argyle, Oct. 26, aged 44 years. She was born in Norway, but came to America in 1883 and was married to Peter O. Rood in 1885. Five children were born to them, four of whom are still living. The funeral services were held in the Lutheran church on Wednesday, Rev. J. M. Halvorson conducting the services in both Norwegian and English. The remains were laid to rest in Woodlawn cemetery. Tormod, could her sister have been, Carrie? Write me at marie@mhtc.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Til Hans, innlegg 88Vet vi hvilken by Andrina (som skulle til Monroe, WI) ankom til (i USA eller Canada) ? Hvis vi vet byen, kan vi finne (på Norway Heritage websider) hvilket skip hun arriverte med, og sjekke passasjerlistene .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Andrine Gulbrandsen fra Ringerike hadde Monroe WI som reisemål og ankom nok ikke Quebec. Det var vel den andre som skulle til Deer Park som reiste til Quebec. Har sjekket mere og helle til at hun som er her kanskje kan være den rette uten at jeg kan bevise det. En må finne ekteskapene, hun var nok gift mellom 1884 og 1888 med en annen som kanskje døde uten barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hvis vi ikke vet hvilken by hun ankom til er det følgende skip som korresponderte med SS AngeloSS Caspian dep. 9. sept. arrival Halifax 20. sept.SS Germanic dep. 11. sept. arr. NYK 20. sept.SS Servia dep. 13. sept. arr NYK 21. sept.SS Circassia dep. 12. sept. arr. NYK 22. sept.SS State of Georgia dep. 13. sept. arr. 22 eller 24. sept.Har ikke funnet henne på passasjerlistene til noen av disse ankomstene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Census Boone Co, NE 1920:Denne Andrina ser rett ut, har sjekket mange andre. Hun var antagelig gift en gang før mellom 1884 og 1888. Ekteskapet er vel det som beviser hvem hun er. Obit'n kan også gi noe. Ekteskap i NE er en annen betalingstjeneste jeg ikke har.

bilete10278.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Her er infoen jeg har om Andrina Haavet.Surnames: HAAVE; HALVORSON, Although I don't have a copy of their obituaries, I have a church centennial book which gives information on Andrena who married Ole. P. HAAVE and lived in Boone County, Nebraska. Andrena was born in Sept 1854, and died in 1942. She is buried next to her husband Ole in Immanuel Zion South Lutheran Cemetery in Boone County, Nebraska. Ole P Haave was born in 1859-1860 and lived almost 100 years as he died in 1959.'...In the Spring of 1889, he (Ole) married Mrs. Andrena HALVORSON, whose husband had passed away at the age of 24 years, leaving her with two small children, Hans and Sophia (Mrs. Albert Carlson). The family joined Immanuel church during Rev Hilman's pastorate. To this union two children were born. Pete married Hazel James and lived at Cass Lake, Minnesota. Betsy (Mrs. Alphin Freeburg)lives with her son Lyle at Omaha (Nebraska).The HAAVEs lived on a farm near Newman Grove (NE), but later located permanently in Boone County, Nebraska.'Andrena's son HANS HALVERSON was in their household as Ole Haave's step-son at the 1900 Boone County census. His year and month of birth were given as January 1876, and he was born in Norway. The church book says this of his origins.'HANS PETER HALVORSON was born in Ovre Eiker, Norway, in 1876. He spent the early part of his childhood there. His twin, Nels died in infancy. His father, Halvor Halverson, died at the age of twenty-four, leaving his wife with two small children, Hans and Sophia.Mrs. Halverson left her two small children in Norway to come to relatives in Wisconsin, who helped her secure employment which would enable her to send for her children. In later years this was accomplished. At the age of ten, Hans and his sister Sophia, came with an aunt and uncle to join their mother.In 1889 he came to Nebraska with his mother and step-father Ole Haave. In 1904 he was united in marriage to Ida Peterson. To this union five daughters were born. They were Sophia (Mrs. Alfred Roberg). Allida and Hilda who died. Clara (Mrs. Clifford Hanson) and Delores (Mrs. Chester Vaage).Mrs. Hans Halverson was confirmed at Immanuel in 1901 and Hans was confirmed at North Branch in 1891 by J. B . Dale. Mr. and Mrs. Halverson were members of Immanuel. Mrs. Halvorson passed away in 1938 at the age of 53 and Mr. Halvorsen in 1964 at the age of 88. They had seven grandchildren.'I hope this is your connection and best regards from California,Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway-------------------------------------------------------------------------------- Hans Petter Sex: M--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 14 Jan 1876 Place: Christening: 16 Apr 1876 Place: Aiker, Buskerud, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Halvor HALVORSEN Mother: Andrine PETTERSDR--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C428653 Source Dates: 1793 - 1887 Film or Fiche Number: 278187Her er dåpen til eldste sønnen. Andrne er skrevet som Petersen. Dåpen var i Fiskum kirke i øvre Eiker.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

OK, da er Andrine's skjebne ennå helt uviss. Hennes navn må være endret skikkelig eller hun være død før 1900 tellinga. Det rimer med at hun ikke nevnt i boit'n til søsteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Jeg lurere også på om hun er deø, eller reist langt unna. Da kan det muligens være slik at det finnes en nekrolog i avisen til den byen/stedet Andrine eventuelt hadde flyttet til.Jeg har fortsatt noen hjelpere i området , men om de har tid til å studere kirkebøker etc , vet jeg pr. nå ikke.Jeg synes saken er rimelig fastlåst. Hadde det bare fantes 1885 telling, men det gjør det vel ikke.Når man skal bosette seg i Monroe Wisconsin, kan man da ha valgt andre steder enn Agryle??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er nyttesløst å lete etter hennes død, i social security death index er hennse død før 1900 for tidlig og jeg får ikke tilslag. Monroe er i sørvest i Green County hvor et lite sted som ser ut som en sveitsisk landsby ligger i nord (New Glarus) hvor bryggeriet lager skikkelig øl, UFFDA-beer. Lenger øst i Green co er det Brodhead, Albany som er tettstder. Lenger vest er Lafayette county med småstedene South Wayne, Argyle. Blanchardville, Shullsburg, Darlington og Belmont.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.