Gå til innhold
Arkivverket

[#81721] Ole Jonsen fra Rana født ca 1700


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Ole Jonsen vet vi litt om. Vi vet at han giftet seg i 1734 I 1733 - før han gifter seg - er han fadder: Døbt Joen Olsøn Villens B. N. Thomas {Jon Olsa Villen, Tomas}faddere Jens hansøn stenbekhouen dordj olsd. stenbekhouen olle andersøn ibid Karen Joensd Olle Joensøn Pruelheede . VillenI 1735 er han fadder: Døbt Erich olsøn langfields B. N. Olle faddere olle ørgesøn Langfield berite Grægusd. Pruelheede Gregus Jensøn Pruelheede Olle Joensøn ibid Karen Jensd. SælforsHan får sin første sønn: Døbt olle Joensøn Pruelheedes B. N. Abraham faddere Thomes Nielsøn Moe Giertrud hogensd. Moe Niels Thomesøn Moe Anne Thomesd. ibid Ellias hogensøn LienVi vet at han fikk bbr. på Oppegarden i Plurheia tinglyst 06.07.1733. Han var bruker av Plurheia til begynnelsen av 1770-årene.Vi vet at han var gift med Dordi Haagensdatter - hennes slekt har jeg. Hun er i en del kilder oppgitt å være født i 1704 - jeg finner henne ikke i kirkeboka da. Det er samme året som kirkeboka starter så hun kan være født i 1703. De får barn Abraham 1735 Johanne 1736, Dordi 1738, Peternille 1740, og Haagen 1740. Det kan virke som om Dordi gifter seg sent til å være født ca 1704, men da får hun sitt siste barn som 36-åring og det er vel ganske naturligt.Tanken er da om vi kan finne Olle Joensen i 1701 folketellingen? Hvis han dør ca 1770 så dør han da som en godt voksen mann. Jeg kan ikke finne skiftet hans det er ganske frustrerende.Men om man ser på 1701 så har man følgend kandidater i Rana:Olle Joensen Blyset - 6 år Sønn av Joen HemmingsenOlle Joensen dreng på Mellingsjord - 12 årOlle Joensen Fagerli - 4 år sønn av Joen OlsenOlle Joensen dreng på Schonseng - 10 årJeg tror drengene er for gamle. Blyseth er i Nesna og den Olle dør i 1766.Olle Joensen Fagerli er altså født i 1697 med far Jon Olsen f. 1649 d. 1712 og mor Berit Hansdatter f. 1660Jeg finner ikke noe skifte på Jon Olsen heller, jeg prøvde å finne ham i kirkeboken på 1712, men fant ikke det heller. Muligens finnes det da ett skifte?Er det da noen som har forsket på Fagerli-slekten eller har noen andre forslag til hvor vi skal lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Den Ole Jonsen Fagerlia du nevner har jeg som gift med Ingeborg Olsdatter 22.p.trinit(27.10)1720, men han kan jo ha blitt gift med Dordi Haagensdatter i 1734 for det. Jeg har kun det giftermålet på Ole, og han var bror av min forfar Fordel Jonsen Fagerlia. Dordi Haagensdatter Jamtlia var søster av en annen av mine forfedre Haagen Haagensen JamtliaIfølge 'Mo prestegjeld gardshistorie' var han bruker i Raudrapet som ahan ryddet, og er nevnt der i 1720-årene. Barna var Ola født 1724, og Ingeborg født 1726. Så en vet jo ikke hvor han ble av etter 1726, om kona Ingeborg døde eller ikke da. Så han kan dermed ikke utelukkes.Ellers la jeg inn svar forrige natt på det du skrev om i går på debattnr. 81 676, men var noe i etterkant av de andre der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Hei Anne Lise - våre veier krysses stadig! Jeg så svaret ditt på 81 676, men var da så opphengt i denne at jeg må bare bli ferdig med den først.I 1716 er Oluf Fagerli fadder for Johannes Fagerli sin sønn Thomas. Det jeg lurer på da er om Oluf og Ole er samme person. Han er fadder for Jens Ørgesønn sin sønn Anders samme år. I 1717 er han fadder for Fordel Fagerli sin sønn Lars (døpt av Erich Østensøn)Oluf er så fadder i 1718 for Jon Villen sin sønn Oluv (kalt Ola flere steder)Men så kommer det som får meg til å stusse for 22.p.trinit er datoen som 'Ole Prulhejde og Ingebor Olsd.' copuleresJeg ser ikke helt hvor Raudrapet kommer inn, men i 1724 står det på Ole sin fødsel: 'Ole Jonsøn Rørapliens b. nafng Ole'Faddere er interessant nok Nils Ørgesøn og Magli Ols D prulhede1726: 'Ole Jonsøn Rørapets barn. N. Berete' Interessant nok faddere: Thomas Jacobsøn Rørapet og Berete PedersD. Pruelheide. Altså ikke to navn på samme gård.Kan Pruelheide være en gård under Rørapet? Eller er giftemålet feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå er ikke jeg noen Ranaekspert, og har bare det jeg finner i 'Mo prestegjeld gardshistorie', kirkebøker, skiftene o.a, men jeg tror ikke at Pruelheide(Plurheia) noen gang har vært gård under Raudrapet. Hvis din Ole er den samme som var i Raudrapet på 1720-tallet, så tror jeg heller han må ha flyttet fra Raudrapet til Plurheia mellom 1726 og giftermålet med Dorthe Haagensdatter i 1734. Det står ingenting i bygdeboka om hvor Ole Jonsen i Raudrapet ble av etter at siste barnet ble født i 1726, eller etter at ny bruker overtok i Raudrapet på slutten av 1720-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg sjekket kartet sent igår kveld. De ligger langt fra hverandre.Uansett så er det en Plurheia Ole som gifter seg med Ingeborg i 1722, men så drar han til Raudrapet.Kanskje han var dreng i Plurheia? Så drar han til Raudrapet også tilbake til Plurheia? Jeg skal sjekke inroduksjonene omkring fødslene i Raudrapet, hvis mora heter Ingeborg så er det sansynligvis den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Tilfellet som dere nevner er av stor interese og for meg, da min kone har røtter tilbake til disse personene.Et forslag er at man også tar dette opp i medlemsbladet 'våre Forfedre' av Rana slektshistorielag http://rshl.monet.no/ Forøvrig er det der en gjennomgang av alle kirkebøkene i området Hemnes/Rana for å finne ut 'virkelige avvik' og de kan være gode korrigeringer til bygdehistorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

1724: Trinitatis Søndag Guds thieniste forrettet udj Moe kirche Indled Anders Andersøn Langvatnes kv. Kisten, Ole Jonson Rørapliens kv. Ingebor Olsd.1726 Fer. 3. Pent. ved G. T. holdelse udi Moo K. Indleedt Ole Jonsøn Rørapetz Kv. Ingebor OlsdatterIngen tvil om at Ole Jonsøn Raudrapet sin konge het Ingeborg Olsdatter, men kan vi finne henne død? Finner henne ikke i noe skifte iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

I 1730 dør det en Ingeborg:Ingbor olsd. urtfield æt. 31 aarJeg kan ikke helt se at det skal være den samme - hvis ikke de har skiftet til urtfield i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Fordel Jonsen Fagerlia var gift med Dorthea Gregusdatter. Hun er datter av Gregus Ørgesøn (eller hvordan man skriver det) og han er bror av Nils Ørgsøn som flere ganger enten er fadder for Ole eller er fadder sammen med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Otto Jørgensen: Jeg har ikke noe imot Rana slekthistorielag. Jeg kunne godt ha skrevet noe om dette - en full gjennomgang, men jeg er ikke medlem. Jeg har slekt over store deler av Helgeland/Lofoten og skulle jeg melde meg inn i hver enkelt slekthistorielag så ville det bli uforholdsmessig dyrt. Så derfor så er min 'policy' å ikke melde meg inn noe sted. Jeg understreker at det er mitt valg, men om jeg altså blir spurt om å gjøre noe slekt så har jeg ikke noe problem med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

til (11)Min tanke med henvisningen til Rana Slektshistorielag var nærmest at der ersikkert noen andre leser som sikkert kunne bidrag i saken.Jeg tror sikkrt de tar i mot relevanteartikler fra 'ikke-medlemmer' også.Selv har ikke røtter (så langt jeg vet) fra Rana, selv om jeg har fra andre deler av Nordland og resten av Norge. Det er min sviger-familie som har røtter i Rana-området og slekt fra Rana og til Lofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.