Gå til innhold
Arkivverket

[#81732] Oslo og områda rundt, historiekjennarar e.l. er det nokon som kan hjelpa?


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Eg har fått dette spørsmålet frå Chuck:Is there a Hotvet Village or farm near Oslo? Would a large farm be known as a village? Martin may have gotten the idea for his name change from there as his parents worked at a place that Mom said was called Hotvet Village.Eg har søkt på nettet etter mogeleg opplysningar, men det einaste som kaaanskje kan vera den rette staden er Hotvet Gård, men det er i Drammen.Foreldra til denne Martin som han nemner er bs. i Oslo ved FT 1900: LenkeMartin var reist til USA då.Eg har funne ut det eg ynskjer om Martin Hotvet i Amerika, men det Chuck lurar på er kvar bestefaren fekk etternamnet sitt frå.Er det nokon som har ein idè?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ja, han vart f.10.04.1876, eg har to tema eg har hatt om familien, utfrå det eg har funne ut er det ingen slektstilhørighet verken på morssida eller farssida frå område der desse Hotvet gardane ligg.Men det kan jo vera at eg har oversett noko, temaet:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk for respons :-)Men som sagt så finn eg ingen samanheng mellom namnet Hotvet og (Johan) Martin, som for til USA og kalla seg Hotvet.Eg har funne konfirmasjonane og vigsla til foreldra (sjå vedlagde lenke i (4)), Hans Martin vart konfirmert i Kampen 05.10.1890, Johan Oscar 01.10.1893.Nei, eg trur kanskje det var berre dumt å laga dette temaet, det fører ingen stad hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ikke helt enig i siste setning.Martins far, Johan Anthon Hansen, ble døpt i Enebakk 10.april 1846 og født 5.mars samme år. Hans foreldre var Hans Gulbrandsen og Mathea Olsdatter.Disse foreldrene inngikk ekteskap i Enebakk 9.nov. 1844. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6239&idx_id=6239&uid=ny&idx_side=-24>Lenke . Det har ikke vært mulig å finne noen kobling til en Hotvet-gård for noen av disse.Martins mor, Anne Johanne Nilsdatter, ble døpt i Aremark 11.sept. 1842 og født 30.aug.samme år. Hennes foreldre var Nils Christophersen (Tolsby) og Johanne Marie Olsdatter (Sandbæk). (Nr.44 Lenke ). Martins mor var født utenfor ekteskap, med svensk far, bosatt i Aremark.Jeg tror det er ”vår” Anne Johanne Nilsdatter vi finner igjen i Eidsberg ved 1865-tellingen som tjenestejente på Skjørtvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

AHA, så då kan det vel godt vera derfå namnet kjem ja!!Tusen takk til Iver for eit godt og oppklarande innlegg!Grunnen til at eg har kalla Hans Martin for Johan Martin er rett og slett at det har rota seg til i 'hove' mitt. Hans Martin og Johan Oscar, det vart til Johan Martin og Johan Oscar nokre gongar i tidlegare innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Bare for å få litt mer sikkerhet:Martins mor-mor (Johanne Marie Olsdatter – Sanbæk), som fødte Martins mor (Anne Johanne Nilsdatter) i Aremark i 1842, er også i Eidsberg i 1865.-Hun er da gift med svensken Jan Danielson [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=f60125&gardpostnr=235&personpostnr=1511&merk=1511#ovre>Lenke som hun inngikk ekteskap med i Eidsberg 28.des.1847 (Nr.39 Lenke .Ut fra dette kan vi være rimelig sikre på at det er Martins mor som befinner seg på Hotvets nabogård (Skjørtvet) i 1865 (lenke i forrige innlegg). Selv om Martins mor (Anne Johanne Nilsdatter) ble døpt i Aremark, har hun etter all sannsynelighet fulgt sin mor(Johanne Marie) til Eidsberg og befunnet seg der fra senest 1847.Halvsøsken av Martins mor, som alle er døpt i Eidsberg er:Olaves døpt 20.juni 1847. Hans Martin (Merk navnet) døpt 30.des 1849. Kristine Maria døpt 5.des. 1852. Anne Dorthea døpt 6.jan 1856. KAREN SOPHIE DØPT 2.JUNI 1859. Maren Julie døpt 29.juli 1862.Martins mors halvsøster , KAREN SOPHIE blir konfirmert i Eidsberg i 1873 (Nr.68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

UFF! beklagar Berit (og gjerne andre med!)! Har ikkje sett det før no at det stod 1889!Det var nok 10 år feil ja!Synst det var litt rart det du skreiv at du ikkje hadde funne han mellom 1903-1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.