Gå til innhold
Arkivverket

[#81735] Gausdal, Børde og Beretslien.


Gjest Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Bakken

Jeg leter etter opphavet til dette paret som blir gift i 1781 i Gausdal, Christen Olsen Børde og Rannei Olsdtr. Beretslien, øverst på siden. Permanent sidelenke: LenkeI følge Hans Kraabøls bok om slekter i gausdal skal det visstnok være nevnt at Christen Olsen er født på Nedre Børde i 1752 og at Rannei ble født på Beretslien i 1751. Men jeg greier ikke å tyde noe fornuftig ut av kirkebøkene i Gausdal i det aktuelle tidsrommet da disse skal ha blitt født, så om noen med god tydeevne eller eventuell kjennskap til Christen og Rannei kan hjelpe hadde jeg satt stor pris på det.Mvh Anders Bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Det kan vel være riktig person du har funnet der ja, selv greier jeg ikke å tyde stort av det som står der. Men takk for hjelpen med å finne frem denne dåpen ihvertfall. Man må vel evt komme over ett giftermål for denne Ole Larsen for å finne ut av kona's navn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Tusen takk for hjelpen så langt. Det er vel kanskje vanskelig å komme stort lengre bakover her da? Hva med Christen fra Børde? Har prøvd å se over kirkeboka i Gausdal først i 1750-årene men ikke greid å kommer over noe som synes riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Å med fare for å begynne i litt feil ende nå så lurer jeg på om noen kanskje kan hjelpe å tyde paret som gifter seg 27. mars 1749? Nest nederst på venstre side. LenkeJeg er selv fristet til å tro at det kan være en Ole Christensen Børde, men særlig etternavnet hans er jeg usikker på, kona ser ut til å være en Kari Jonsdatter, men siste navnet får jeg ikke noe fornuftig ut av..Å via familysearch så finnes det visstnok en Christen Olsen døpt 6. feb 1752 med far Ole Christensen, men dette har jeg ikke greid å finne igjen i kirkebøkene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Bårdslien

Hei igjen!Det er Ole Christensen Hovde og Kari Joensdtr. Lodengaard som gifter seg den 27/3-1749. Ole kjøper gården Nedre Børde i 1757. Så, du har helt rett i antagelsen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Bårdslien

Christen Olsen er døpt 6/2-1752. Side 178 i kirkebok 1729-1757 for Gausdal. Det står,Døpt Ole Christensen Lodengaards Christen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.