Gå til innhold
Arkivverket

[#81738] Søker opplysninger


Gjest Kåre Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Paulsen

Noen som kjenner til og som kan gi opplysninger om flg. personer og deres foreldre, besteforeldre ? :1. Nils Torkildsen og Ragna Nilsdtr.; foreldrene til Jakobia Nilsd. Svellingen f. 15. feb 1837 (på Hægøen, Herlø ?) 2. Andreas Pedersen Røholm f. 1773 I Bergen (kan ikke finne andre med navn Røholm i Norge) 3. A. P. R.´s hustru Ellen Marie f. 1772 I Bergen 4. foreldre / besteforeldre til Johan Vilhelm Vilhelmsen f. 1832 I Bergen, oppholdsted : Hellesøe 5. Gunvor Nilsdtr., Hennøen (?) I Øygarden (g.m. Nils Andreas Andersen f. 1808 I Bergen) 6. foreldre / besteforeldre til Katrine Oline Johannesdtr. f. 1840 Nordvik, Øygarden, d. 1920Mvh Kåre Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Paulsen

Hei Svein. Takk for svar. Har tenkt på det du sier, men tror ikke det. En av mine aner heter Simon Asbjørnson Rønholm el. Raunholm (1809-1869), og var fra Fitjar. Den Røholm jeg søker, er ikke blant 'mine slektsnavn'. Røholm finner jeg som sagt ikke i Norge, heller ikke i Sverige. Navnet skal finnes i Danmark, men jeg har ikke greitt å oppspore det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Nils Torkildsen og Ragna (Ragnhilde) Nilsdtr inngikk ekteskap i Manger 2.juli 1827. (Øverst på siden [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11606&idx_id=11606&uid=ny&idx_side=-214>Lenke ) (og Lenke )Foruten Jacobia, resulterte ektskapet i flg barn: Niels døpt 9.sept.1827 i Manger. Thorkild døpt 12.des.1841 i Manger. Magdeli døpt 4.apr. 1833 i Manger. (Her kan det sikkert letes etter flere.)Nils Thorkildsen (35 år i 1827, - d.v.s.f.ca. 1793) var sønn av Thorkild Nielsen og Magdeli Johannesdatter. (Her i 1801 Lenke )Ragnhilde Nielsdatter (21 år i 1827 – d.v.s.f.ca.1806) er datter av Nils Torbjørnsen Da er hun også datter av Jacobi Luthsdatter fra Bergen. Hun inngikk ekteskap med en Niels Torbjørnsen i 1805 Lenke . Sammen fikk de datteren Ragnilde i 1807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Paulsen

Hei IverTakk for opplysninger - både personopplysningene og de råd du gir. Personene jeg søker etter, har jeg fått oppgitt av en venn som ber om hjelp. Navnene er fra eldre familienotater og bygdebok/-bøker for Øygarden. Jeg har søkt i folketellinger, kirkebøker og gravminner, men har kun funnet at Anders P. Røholm døde 13.04.1859 (Døde i Manger 1816-1880) og at Johan V. Vilhelmsen og Anna M. Olsdtr. ble vigd 30. mai 1857 (Vigde i Manger 1759-1880). De andre personene har jeg ikke funnet noen opplysninger om. Derfor søker jeg hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det ligger nok en del opplysninger i de søkbare listene fra Bergen (kirkebok-avskrifter), som du for all del bør sjekke opp mot originalen:Berits lenke i innlegg 8 viser at Andreas Pedersen (Persen) Rørholm fikk barn med Ellen Marie Amundsdatter.i 1810 Dette skjedde også i 1799: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=dp12011668&gardpostnr=51180&personpostnr=150627&merk=150627#ovre>Lenke . 1802: Lenke . og 1806 Lenke .Det kan vel tenkes at Røholm er forkortet til ”Holm” når vi ser på denne ekteskapsinngåelsen i 1794 mellom Andreas Holm og Ellen Amundsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.