Gå til innhold
Arkivverket

[#81744] Korporal Magoe og kona Maren, Mo i Telemark 1740-tallet.


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Jeg leter etter flere opplysninger om dette paret som fikk to barn i Mo i Telemark, nemlig:1. Bergit, døpt 3. jan. 1745 i Mo kirke. Ved Bergits dåp står det at 'corp. Magoes hustru' var 'Maren Ellef Langelies q.', og hvordan det skal forstås vet jeg ikke.2. Johan, døpt 22. juni 1746 i Mo kirke. Samme dag døpes også Kari, en datter av Petter Magoe og kona 'Maren Ole Lofthuses qde.' Det jeg lurer på er om Johan f. 1746 kan være den Johan Jacobsen Mago som i 1774 ble oppgitt som far til min tipp-tippoldemor Anne Laurentze som ble døpt i Vatne kirke på Sunnmøre. Det blir oppgitt at Johan Jacobsen Mago da var bergminer på Lid i Ørskog sogn. I 1764 finnes et skifte etter en Anders Jacobsen Mago på Ora i Eid, Grytten i Romsdal. Den eneste arvingen etter ham er broren Johan Jacobsen Mago, som var oppgitt å være myndig. I bygdeboka for Grytten står det at disse to brødrene var født på Lesja, men jeg kan ikke finne dem der. Hvor bygdebokforfatteren har dette fra, aner jeg ikke. Likeledes står det at Johan Jacobsen Mago døde i 1788 på Hatle, Eid i Romsdal. Heller ikke det har jeg klart å finne i kirkeboka. Jeg lurer bl.a. på om denne 'Corp. Mago's fornavn kan være Jacob?Der står saken! Jeg tar gjerne imot hjelp og innspill:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei,så vidt jeg kan se, heter barnet som ble døpt 03.01.1745 Margit, mens foreldrene var Elef Langlie og Bergit. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=28&filnamn=mof1724&gardpostnr=427&merk=427#ovre>LenkeFinner Peter Magoe som fadder ved en dåp i 1747 Lenke og en dåp i 1748 LenkeHer er dåpen til Johan, sønnen til corp. Magoe i 1746 LenkeFor meg ser det ikke ut som det døpes noen Kari den 22. juli 1746. Det står Ole Lofthuses qv Kari, og det skulle vel bety at kona til Ole Lofthus het Kari. Jeg ser blant døpte i Mo i 1744 at Ole Torjusen Lofthus og Kari hadde tvillingsønnene Ole og Torjus til dåpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Her er innførselen fra 3. januar 1745: LenkeDette er ei kronologisk ført liste der alle kirkelige handlinger samme dag kommer om hverandre. Jeg tror innførselen skal tolkes slik at 'Corp. Magoes hst Maren' og 'Ellef Langelis q Bergit' introduseres, mens 'Elef Langelies dotter Margit' døpes med fadderne 'Targer Trons: Guttorm Tords: Taaran Felland'.Når Ellef Langeli døper sin datter samme dag som kona introduseres, tyder det på at barnet allerede var noen uker gammelt.Jeg ser ikke noen dåp for korporal Magoes barn, noe som kanskje betyr at barnet var døpt annetsteds, eller at det var snakk om et dødfødt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ordet som står før 'Corp. Magoes hst Maren' og 'Ellef Langelis q Bergit' er 'kirkeg' - en forkortelse for kirkegang, eller introduksjon.For hver kirkesøndag har presten først ført opp de introduserte kvinnene og deretter de døpte barna. Derfor er det riktig som Grethe skriver, at ingen Kari er døpt 22. juli 1746. Det er Ola Lofthus kone Kari som introduseres samme dag som Magoes kone Maren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Huff ja, her har jeg rotet! Takk til deg, Grethe. Men jeg ser ikke at det står 'introd.' foran 'corp Magoes q. Maren', selv om det sikkert er det det skal være. Og da skulle det vel egentlig være et barn av dette paret som er å finne en tid før introduksjonen. Er det noe gårdsnavn Mago i Mo? Jeg ser ellers at det er det i Nittedal. Og kan det være korporalen som da hadde fornavnet Petter?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei igjen! Etter å ha prøvd forskjellige etternavnkombinasjoner og kom fram til 'Maggo', så fant jeg mye interessant fra - jada - fra Lesja:-) Temanummer her på dig.arkivet f.eks. 65582 og 68464, så nå føler jeg at jeg er på rett spor! Trolig er det Petter/Peter Johansen Mago som det blir referert til her fra kirkebøkene i Mo, som ble gift i Christiania i 1743 som var i Telemark, og som hadde sønnen Johan i 1746. Vel, vel, det heter jo at 'den som leter, den finner', så da får jeg lete videre. Og Johan Jacobsen Mago var nok ikke så helt ung i 1774, da han ble oppgitt som far til min to ganger tipp-oldemor, som forøvrig, og til alt overmål, brukte patronymikonet 'Jørgensdatter' da hun ble voksen. Har lagt ut tema om henne før her på digitalarkivet ang. det.Mvh. KjellMvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Peter Johansen Mago ble gift i domkirken i Christiania den 12. aug. 1743 med Maren Clausdatter Lund. Så da er det nok liten tvil om at det er han som er korporalen i Mo! Så da vet jeg det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Grethe! Ja, det var godt å få avklart dette! Men, som jeg skriver, så mente nok min 2 x tippoldemor at hennes fars fornavn var Jørgen. Så det skal ikke være enkelt, nei:-) Ja, her er det både torsk og lyr heldigvis, men det meste vi har nå er snø!!! Og den var ikke velkommen for min del:-D, men det var den nok ikke for andre (over hele landet) heller. Takk for hjelpa, Grethe!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland, Nerland, 6444 Farstad.

Er dette den samme slekta som kaller seg for Mango i Kristiansund på 1700-tallet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland, Nerland, 6444 Farstad.

Er du så sikker på dette ? En anna variant er Mandgoe/Mandgo. Det var ellers en familie ved dette navn på Ole Alsing sitt jernverk på Osen i Kleive ved manntallet i 1762. Denne familien flytta iallefall derifra til Nordmøre, ifølge månedlistene for ekstraskatten. Claus Lund er vel kanskje den samme som er kjent i Molde/Trondheim i denne tida ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.