Gå til innhold
Arkivverket

[#81745] Søren Halvorsen, begr. Kongsberg 1782- 58 år


Gjest Finn H Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn H Bakken

Søker hjelp etter Søren Halvorsens foreldre etc. Funnet begravet Kongsberg 11/7-1782 g.mand pens. 58 år. Skifte Kongsberg 19/8-1782. Han ble viet 2/5-1751 Efteløt Sandsvær med Berthe Pedersdatter. I Sandsvær bygdebok V side 249 antydes han kan være sønn av Halvor Larsson N.Hvam. Men i skifte etter Halvor L. 3/2-1738 står det ingen barn med navnet Søren. Har lett etter døpte Sandsvær/Kongsberg 1724 pluss/minus men er ikke kar finne ut noe. Har noen litt info om han, kan evt. være døpt annen plass.Takknemlig for hjelp.mvh Finn H Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Søren Berg er nevnt i sølvverksmanntallet fra 1765 som 38 år gammel, mens i 1771 er han oppgitt å være 48 år. Begge steder står det Kongsberg som fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Jeg er ikke sikker på om dette er riktig Søren Halvorsen, men han er den eneste jeg fant som er døpt på Kongsberg omkring 1725:Halvor Sørensen døper sønnen Søren 2 April 1726.Faddere: Rønnev Joonsdatter, Martha Clasdatter, Halvor Siulsen, Hans Olsen og Anders Gulliksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

I manntallet fra 1732 finnes det kun én Anders Gulliksen, og han har 'etternavnet' Hvam. Videre ser jeg i Sandsvær bygdebok V s. 198 at Anders Gulliksen Hvam var gift med Åse Sørensd. Bjerknes. Side 357: Søren Halvorsen Bjerknes og Karen Olsd. (foreldrene til Åse) hadde en sønn Halvor født 1685. Side 327: Halvor Sørensen Bjerkneseie gift 1713 med Berte Gulliksd. hadde barna Anne 1714, Marte 1717 og Berte 1720. Det er da ikke umulig at de senere fikk Søren på Kongsberg. Halvor Sørensen Bjerkneseie døde 1754. Kanskje det finnes et skifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H Bakken

Tusen takk til Gunn, Odd og Bjørg.Har også 'nidlest' kirkeboken på Kongsberg igjen og også bare kommet til Søren døpt 1726 (må ha lukket øynene for han tidligere) - han kan passe bra,men?Har vært klar over han Søren Halvorsen Bjerknes, men dessverre ikke tenkt at han kunne evt.'få Søren' på Kongsberg.Har prøvd se etter skifte Søren H. i Sandsvær, men her må jeg nok på 'arkivet' se på originalene, synes det som her er skannet er i utydeligste laget for meg.Igjen tusen takk så langt, (er også mottagelig for mer)mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H Bakken

ref. mitt svar - innlegg 8: korreksjon:Har vært klar over: her skal selvsagt stå Halvor Sørensen og prøvd se etter skifte: skal være Halvor Sørensen. Beklager, gikk litt fortmvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.