Gå til innhold
Arkivverket

[#81749] Adrian Heyn, Briksvær i Bodø


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

I et skifte etter Berthe Jensdatter, Briksvær i Bodø i 1779 står følgende:'Daniel Adriansen, i Bodø. Sønn av avdøde. Død. Hun hadde Daniel 'utenfor ekteskap' med Adrian Heyn'.Niels Jørgensen er oppført som Berthes ektemann og det er flere barn i dette ekteskapet.Nå er det ikke flere årstall å forholde seg til, men Daniel Adriansen har voksne barn som er gifte ved morens skifte.Er det noen som har bøkene for Bodø og kan slå opp om det er flere opplysninger om Adrian Heyn, særlig årstall som gjør det lettere å lete videre. Hvilken kirke benyttet de som bodde på Briksvær på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Folk fra Briksvær (Værran generelt) brukte vel Bodin kirke,eller det som heter Bodø landsogn her på DA. Har desverre ikke disse bøkene hjemme nå :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiDaniel Adriansen døde 60 år gammel i juli 1777 (h.side) Lenke f. ca. 1717Skifte etter Daniel Adriansen, Wochøen i Bodø Film eller link: HF1965 Ektefelle: Bodil Olsdatter. Internt skiftenr: 7818. Skiftet åpnet: 10/5-1778. Side: 128. Løpenr: .Arvinger: Bodil Olsdatter, Wochøen i Bodø. Hustru av avdøde. Gift. Ektefelle: Daniel Adriansen. Berthe Andrea Danielsdatter, Fleinvær i Bodø. Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Ole Joensen. Ole Joensen, Fleinvær i Bodø. Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Berithe A Danielsdatter. Susanne Danielsdatter, Klungseth i Skjerstad. Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Johannes Andersen. Johannes Andersen, Klungseth i Skjerstad. Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Susanne Danielsdatter. Mallena Danielsdatter, Brønøen i Bodø. Datter av avdøde. Øllegaard Danielsdatter, , tjener, Givær i Bodø. Datter av avdøde. Maren Danielsdatter, Wochøen i Bodø. Datter av avdøde.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takker for info om kirke og skifteopplysninger. Jeg har en eller annen gang gått meg vill i disse opplysningene da jeg lette etter Danielsdøtre i Skjerstad. Fant vel ut at de ikke passet inn. Men så har jeg notert at jeg skulle sjekke opphavet til faren, Daniel Adriansen og det er derfor jeg prøver å finne mer om Adrian Heyn, navnet Adrian i Gildeskål-området interesserer meg. Det er ikke så mange av dem der.Jeg skal undersøke kirkebøkene for Bodø senere. Var usikker på om området hørte til Gildeskål eller Bodø/Bodin. Håper at noen kan gjøre oppslag i:Gudbrandson, Terje: Gårds- og slektshistorie for Væran, Bodin bygdebok bind II - del 1, Bodø 1978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Hei!Side 276 :(Sammenfatter med egne ord)Danel i Vokkøya var sønn av Adrian Heyn i Kappstøa, som mora hadde vært trulova med, men som ser ut til å ha reist sin kos. Heyn er også skrevet Hen, noe som tyder på at han var nederlender, siden han i så fall må ha uttalt Heyn slik.Jeg fant ikke noe mer, ved første øyekast, i bygdeboka,under Kappstøa i Nedre Knaplund,Straumen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk for oppslag. Da hører Adrian kanskje ikke til i området, sannsynligvis har han vært en av de mange som kom til Salten fra Bergen. Adrian Heyn/Hen er trolig født før 1700. Fint å få fødselsår for sønnen Daniel, men det er likevel umulig finne noe om alderen til faren ut fra dette, dessverre.Takker alle som har bidratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.