Gå til innhold
Arkivverket

[#81761] Dåp på Bragernes i 1662


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Herlig! Da kan jeg gakke ut til alt løvet før jeg saumfarer resten av Bragernes, i håp om å finne vielsen! Det er vel ikke helt usannsynlig at dette barnet kan være Eilert Knudsen smed, som 30. mars 1688 døper sønnen Knud (som igjen døper sin førstefødt Eilert) - i såfall har jeg kommet langt med denne greinen av familien!!!mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Astrid!Det ser ut som du har funne trulovinga til Knut Eilertsen:Knud Eilertzøn troeloffuit til Jørgen Baggers [Datter] och [etc.]Og på side 250 er han 'Copulerit'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Så flott at du har fått tydehjelp her :-)Lurer på om dette er den samme Knut Eilertsen som nevnes i skifte her? LenkeFinner en rekke Bagge navn i skiftene, men ingen Bagger?Lykke til med letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tusen takk til dere begge! Ja, det er nok samme Knut i lenken i innlegg 7, Gunn - det var den som satte meg på sporet. Den antatte sønnensønnen Knud, som døpes i mars 1688, er min 5. tipp. Pokker at en ikke nevnte navn på den kvinnelige ektefellen ved trolovelser!! Hvis alderen er rett i 1665, så er Knud 28, og sånn sett kan det være han det vises til i skiftet (6), men kan Jørgen Bagger være Jørgen Baker?? Knuts sønn, Eilert, døde i Lier i 1704, på Gjellebekk, der han og familien hadde flyttet rundt 1700,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Hm, hvis det er samme Knut i skiftet, innlegg 6, så er han vel gift på nytt? Jfr. trolovelsen i 1659 til en Jørgensdatter... Synd at det mangler kirkebøker mellom 1663 og 1680. Men jeg gjentar hva med Jørgen Bager/Baker?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel , den eneste Jørgen BAKER som jeg finner i skifter i Drammen, er denne karen? LenkeIkke enkelt å finne en Jørgen Bagger :-) Kan hende du kan finne spor ved faddere i barndåper, men kirkebøkene var ikke enkle å tyde så tidlig.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Det må nok være en annen Knud Eilertsen i innlegg 6, for på side 630b (1739) er skiftet etter Knud Ejlertsen Engen. Under min leting i kirkebøkene, fant jeg også en Eilert (Olsen?) Sund/Sundland, så denne Knud er nok sønnen hans. Bakeren du fant, var 'spennede', men akk for ung!!30. mars 1688 døper Eilert Knudsen Smed sønnen Knud og 15. august 1691 datteren Anne/Anna, så kanskje het datteren til Jørgen det? 17. desember 1691 blir Eilert Knudsen smeds Quinde Ingebor Lauritsdatter begravd, og 21. april 1692 blir Eylert Knudssen og Anna Olsdatter Fæstet (vielsen har jeg ikke funnet. I Lier døper de Christen 9. mai 1700 og Marie, 3. oktober 1703. Er trolig flere barn, men har ikke funnet dem ennå).Navnene Eilert, Knut og Ingeborg 'går igjen' i familien, så jeg er ganske sikker på at jeg er på rett spor mht. smed og strandsitter i 1665.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

God kandidat i innlegg 11, Gunn! Han er dessuten i passende alder til å ha en datter som gifter seg i 1659, for ikke å snakke om rent geografisk. Spennende dette!! Er det noen som har peiling på etternavnet hans - Gerverdt??Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I så fall skulle Astrids etterkommere gjennom Knud og Jørgen Geverts i så fall avdøde datter stå nevnt her. Disse Gevert'ene har jeg ganske god oversikt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Ja, hvis det ikke dukker opp noen 'passende' i din oversikt, Geir, så er vel denne Jørgen et bomskudd? Selv om 'sporet' unektelig var interessant! Jeg får se litt mer på Bagger/Bagge.Jeg har tidligere vist til Anne/Anna Eilertsdatter dåp 15. august 1691, og her er lenken: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8448&idx_id=8448&uid=ny&idx_side=-114>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Er nok samme dame, Gunn. MEN det jeg synes er litt rart, er at jeg ikke finner noe skifte etter Eilert Knudsen og Anne Olsdatter, som begge døde i Lier i 1704. Har sett både under Lier og Drammen, men ikke funnet noe. Ei heller etter Ingebor Lauritzdatter, som døde i 1691, men det var kanskje ikke så vanlig med skifte etter 'vanlige' folk?mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei Astrid! (innlegg 4 og 17) Har lyst til å meddele hva Bjørn J. Rosenberger har tolket som dato for giftemålet.Det er tatt fra hans transkripsjon av Kb 1 for Bragernes 1634-62,s.26 under trolovede og viede:(Den 29/12-1659)'Knut Eilertsen viet.)Datoen uleslig,men må være etter 26/12.Det kan tydes som en buet strek mot venstre ,som må leses som 9,m.a.o. 29.desember.(Ang. Jørgen Bag(g)er:jeg har ham trolovet den 17/9-1648, men ingen vielsesdato er nevnt.Det som jeg synes er litt merkelig er at navnet på 'nestemann' som nevnes,er en viss Jørgen 'JAFFUERT',viet 22/10-1648.Mistenker sterkt at dette må være GEVERT/GIEWERT,og en tid trodde jeg at dette var en og samme slekt,altså BAGER/GEVERT,og at 'Bager' betegner yrke,og Gievert er slektsnavnet!!.Ang.LONGOMONTANUS:Kan dette faktisk leses som 'LANGBERG', og husker ikke jeg feil levde det en 'DR.'Longomontanus på Bragernes fra midt til sent 1600.En medicus kanskje?. Jeg tenker på Ludvig Holbergs karakter Erasmus Montanus når jeg ser dette navnet,som kjent het han jo Rasmus Berg!.Til Geir:Kan dette BAGER-navnet ha noe med en slekt Bager fra Odense på Fyn å gjøre,med et spesielt kjent medlem ved navn OLUF,og som hadde flere borgermestre blant sine rekker?. Ellers kan jeg nevne til slutt at denne Jørgen Bager har 7 barn til dåpen mellom 9/12-1649 og 28/2-1662.Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jørgen Gevert er baker og Jørgen Gevert (i ulike varianter) og Jørgen Bager går om hverandre. I farten: sønnen Michel ble baker på Strømsøe og sønnen Friderich samme yrke i Bragernes. Også i neste generasjon finnes bakere, bl.a. Falchenberg i Larvik for å bringe inn et annet slektsnavn (for å nevne noen)Det er Geverts tilknytning til Christiania som er bakgrunnen for min interesse, derfor kan det være mange detaljer hos Gevert'ene jeg ikke kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Unektelig interessant dette, men 'min' Jørgen Baggers (datter) giftet seg i 1659, og må vel være født et sted mellom 1635 og 1640. Kan hun være en yngre søster av Jørgen Gevert/Bager og at faren også het Jørgen og var baker? Bare en tanke, men...Hvis du har tilgang til Rosenbergers Bragernes, Sven Erling, og døpte er opplyst, kanskje du kan se etter passende dåp både mht. Eilert (sønnen Knud oppgis å være 28 år i 1665), og Jørgen. Men bevares, de må jo nødvendigvis ikke være døpt i Bragernes......Astrid, som også har filosofert en smule over det spenstige navnet Longomontanus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!Takk for det Geir.Ser i etterkant i Gunns innlegg 11 at det var som jeg trodde.I et ganske tidlig 'Gjallarhorn', tidsskrift for Buskerud slektshistorielag,har en gruppe ildsjeler transkribert en lang rekke skifter fra Bragernes, sent 1600-tallet,hvor Gevert/Bager figurer.Har dessverre ikke dette nummeret,men har kikket på det for mange år siden.Meget informativt,og bør skaffes for de som har Bragernes som interessefelt.Mvh S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei Astrid!Jeg har dessverre ingen Jørgen som passer i tidsrummet du nevner,1635-40. Jørgen(Olufsen?)LANG er nærmest,med et barn til dåpen den 26/12-1636,muligens en datter med navn Kjersti. Problemet er også at det finnes flere Jørgener(!),en heter Hanssøn og er tollskriver,en heter Hanssøn og er skredder,en kalles Jørgen Hollender,og Jørgen Bager kommer for sent i gang til å ha en gifteklar datter i 1659. Din hypotese om at det kan være en Jørgen Bager d.e. og d.y. kan godt være.Mer har jeg ikke dessverre. God jakt videre.God natt fra Grefsen. S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.