Gå til innhold
Arkivverket

[#81764] Ekteskap Sundby/Johannesen


Gjest Anneli Rebecka Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anneli Rebecka Larsen

Jeg har Hans Sundby, f. 12.apr.1888, gift med Dagny Josefine Johannesen, f. 3 apr.1888, begge fra Oslo. Jeg søker etter deres vielsesdato og sted. Begge er gravlagt på Grefsen, Oslo. De hadde tre barn, Nils var eldst, antagelig 1914-2006, gravlagt på Ullensaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anneli Rebecka Larsen

Dette er Hans Sundby som jeg søker. Forstår at opplysningene om Nils Sundby død på Ullensaker, var et feilspor. Hva betyr 'Aker ak.' som det det stod i bostedsopptegnelsen for Korsvold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Aker ak. står for Aker i Akershus, du har tydeligvis tre barn her når er de født? det kan gi info om når ca. de er viet og hvor !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Hans Sundby er nevnt flere ganger i boken ''Historien om Korsvoll'' (av ekteparet Tor Børsting og Bodil Moum Børsting, Oslo 2003),faktisk det nærmeste vi kommer en tradisjonell bygdebok for et boligstrøk i Oslo, med bosteds-og eiendomshistorie og slekts- og personalhistorie for dette området oppe på flaten beliggende mellom Sognsvann og Maridalsvannet.Hans Sundby var tydeligvis en aktiv person i foreningslivet der oppe. Han var bl.a. mangeårig formann i strøkets velforening Tåsen Vel, redaktør av Tåsen Avis, troppsfører i den lokale speidergruppen og medlem av ''Badekomiteen for Stilla''.Hans foreldre, Hans og Petrine Sundby, bodde og drev landhandleri i Tåsenveien 118. Huset ligger der fremdeles, men kalles nå Førdehuset etter en senere eier.På s.70 står det: ''Når Nils Sundby, født 1852, kom til Korsvoll og startet sin butikk sammen med sin hustru Petrine vites ikke, men en stund før 1900. Han kom fra Flateby i Enebakk og hadde hest med seg som ble kalt Sundbymerra, som loset ham pent hjem etter endt bytur. De fikk to gutter: Aksel som var utdannet arkitekt og forble ungkar, og Hans, født 1888, som var utdannet ingeniør, senere ble han generaldirektør ved Oslo Elektrisitetsverk. I hans virke som ingeniør ved Aker Elektrisitetsverk skaffet han mange korsvollinger arbeid ved verket.''I slektsregisteret står det på s.337-338 at Nils Sundby var født 1851 på Stallerud i Ski (Kråkstad prestegjeld), og at sønnen Aksel var født 1891 og døde i 1919. Det refereres også bl.a. til manntallet for Vestre Aker i 1917 der det opplyses at Nils Sundby kom til Aker i 1887 og til Korsvoll i 1893. Han hadde butikk i 1.etasje (- det var forøvrig butikk i lokalene helt frem til 1980). Nils Sundby solgte huset i 1919 til kjøpmann Kristian Førde, og han flyttet ned til Nygård (nedover Maridalsveien i retning Bjølsen). Ifølge boken døde Nils Sundby på Korsvoll i 1942.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

En liten skrivefeil i mitt innlegg 6: Tredje avsnitt skal selvfølgelig begynne med ''Hans foreldre, NILS og Petrine Sundby, bodde og drev... o.s.v.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anneli Rebecka Larsen

Dette ble svært interessant! Burde jeg kjøpe den boken om Korsvoll? Hvor kan jeg kjøpe den? Vil gjerne vite mer om hvor sønnen Aksel ble født og døde. I notater etter min farmor står det at Hans og Dagny hadde fem barn. Nils, Anne Marie f.24.okt 1918(?), Sigrid, Gunhild, Trine. Nils skulle være eldst. De vokste opp på Nygård, som omtalt i innlegg 6. Det er alt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Boken ''Historien om Korsvoll'' får du lettest tak i ved å kontakte forfatterne (se innlegg 6) - de bor på Kringsjå i Oslo, og du finner dem i telefonkatalogen. Jeg vil tro at bokhandlerne i strøket også har boken til salgs - prøv bokhandelen på Tåsensenteret eller på Ullevaal Stadion. Du vil også finne boken i Riksarkivets bibliotek og i Norsk Slektshistorisk Forenings bibliotek.Axel Martin Sundby ble født 5.juli 1891 på Kvinneklinikken (Rikshospitalet). Foreldre var landhandler Nils Hansen Sundby og hustru Trine f.Andresen. Som foreldrenes bosted er oppgitt både Akersveien 14 og Korsvoll i Vestre Aker. Se nr.184 blant Mandkjøn her - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5429&idx_id=5429&uid=ny&idx_side=-85>Lenke ( Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. 8 (1890-1893), Fødte og døpte 1891, side 78).Han døde 15.mars 1919 som ugift bygningsingeniør av ''Pnevmonia hispanika'' - det må vel være det som vi kjenner som Spanskesyken. Han bodde på Korsvoll, men døde på sykehuset, og ble begravet på Grefsen kirkegård. Se nr.14 blant Mandkjøn her -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Vielsen til Nils og Petrine Kildeinformasjon: Akershus fylke, Enebakk i Enebakk, Ministerialbok nr. I 16 (1883-1898), Ekteviede 1887, side 120. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anneli Rebecka Larsen

Jeg finner ikke Nils og Petrine i sidelenken i innlegg 10. Kunne jeg få litt hjelp med å nyttiggjøre meg sidelenken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er vielsen 12.juni 1887 i Enebakk - se par nr.8 her Lenke (Akershus fylke, Enebakk i Enebakk, Ministerialbok nr. I 16 (1883-1898), Ekteviede 1887, side 120).Brudgommen er gårdmannsønn Nils Hansen på Sundby ''paa Stranden'', født 1851 på Holm (eller Holen) i Kråkstad som sønn av gårdbruker Hans Nilsen Sundby. Bruden er Petrine Andreasdatter, født 1845 på Solberg som datter av husmann Andreas Pedersen Solberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.