Gå til innhold
Arkivverket

[#81766] Odejord(?), nordenfor Tromsen i Nordlandene. Hvor? Skifte Røros 1791


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros bergrett, Skifteprotokoll 3A 06 , 1784-1798, oppb: Statsarkivet i Trondheim.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24719/281Skiftet er etter Smelter Johannes Tronsen, som etterlot seg enken Anne Olsdatter, 1 sønn og 6 døtre. Alle arvinger står i første avsnitt (venstre side).Barn nr 4: den tredie Datter Dordie Johannesdatter, gift med Hans Olsen paa Odejord (?) norden for Tromsen i Nordlandene.Jeg er ikke sikker på at jeg har lest dette gårds- eller stedsnavnet riktig. Har prøvd å søke på Dordie (med varianter) Johannesdatter i 1801 uten resultat. Hun ble født i 1752.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er kanskje dem som ble ekteviet 19/10-1779 i Skjerstad, tredje brudepar i kolonnen lengst til venstre:Kildeinformasjon: Nordland fylke, Skjerstad, Ministerialbok nr. 852A05 (1762-1820), Kronologisk liste 1780, side 86. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

9.Søndag etter Trinitatis 1786 blir barnet Anne Øyjord døpt, høyre side. Mora er Dorethe Johansdatter:Kildeinformasjon: Nordland fylke, Gildeskål i Gildeskål, Ministerialbok nr. 805A01 (1773-1804), Kronologisk liste 1786, side 176-177. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Med litt velvilje kan det kanskje stå Ødejord i skiftet (lite merke oppe til høyre), uten at jeg har noe som helst kjennskap til saken. Kom til å tenke på Bardujord, som, hvis jeg ikke har misforstått helt, er et sted i Bardu. Kanhende ble ---jord brukt om garder, nybrottsområder eller lign.En liten avsporing som gjelder enken, Anne Olsdt. Kjenner noen opphavet hennes og evt når hun var født og døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Anne Olsdatter ble døpt Feria Pent:2da eller 17/5-1723. Far: Ole Kystelsen. Hun var datter av Ole Kjøstelsen og Elen Larsdatter på Nyplassen.Jeg vet ikke når hun døde, men hun bor hos sønnen Ole Johannessen Tronsmed i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jo, jeg er interessert!Datteren Elen (født 1748), ifølge skiftet gift med Isral Gimsemoen i Melhus. Dette må vel være henne selv om hennes alder ikke stemmer? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

De ble gift i Melhus i 1782, nest øverst til høyre:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Melhus i Melhus, Ministerialbok nr. 691A02 /1 (1768-1815), Trolovede 1781-1784, side 185. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.