Gå til innhold
Arkivverket

[#81770] Dødsfall i Skedsmo sent 1930- eller senere


Gjest Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

Hei!Jeg sliter med et par dødsfall i Skedsmo på sent 1930-tall eller senere. Ekteparet jeg søker heter Olaf Danielsen (født 23. september 1860) og Karoline født Johansen (født 8. oktober 1858).Olaf var svensk av fødsel, mens Karoline var født i Askim og oppvokst i Trøgstad. De var barnløse og bosatt i Sagdalen pr. Strømmen stasjon i Skedsmo. En adresse som nevnes er Fredensborg (bl.a. 1900-tellingen), men ellers nevnes også Gisledalen.Ekteparet skal ha levd på slutten av 1930-tallet, og det regner jeg med stemmer siden jeg ikke kan finne dem i anmeldte dødsfall for lensmannen i Skedsmo før den tid. Trolig døde de under krigen.Er det noen som vet om det for eksempel finnes register til dødsannonser for Skedsmo, slik det finnes til enkelte aviser her i mitt nærområde, eller har andre gode ideer til hvordan jeg kan finne disse dødsfallene?Å ringe menighetskontoret tror jeg ikke vil føre frem her. Jeg har vært i kontakt med dem tidligere, men da hadde jeg mer eksakte datoer. I disse tilfellene er det fort snakk om en del leting, hvilket jeg forstod de ikke hadde så stor kapasitet til - og på Gravminner i Norge finner jeg dem heller ikke, rimeligvis, siden de sikkert er slettet for svært lenge siden.For øvrig har Karoline en søster som het Lina Johansen (Simenrud) som var født 5. mai 1869 og kanskje kan ha bodd i Sagdalen hun også. Henne finner jeg heller ikke død. Hun var ugift per 1917.Det er en vanskelig familie for meg dette her. Holder på med en slektskrets hvor disse blir i søskenbarngenerasjonen, og de andre søskenbarna deres finner jeg både i Oslo og USA og mange andre steder, men akkurat søstrene Karoline og Lina (samt et par andre i nettopp denne søskenflokken) er det problematisk å nøste opp i.Innspill fra noen som 'kan' Skedsmo mottas med takk! Kanskje finnes det kilder jeg ikke vet om.Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Takk for det tipset. Anmeldte dødsfall både fra lensmann og sorenskriver virker være avlevert SiO, så da får jeg nok skrive et brev dit. Ser ut til at det finnes gode etternavnsregistre, så da burde det vel være mulig å få hjelp.Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.