Gå til innhold
Arkivverket

[#81772] Else Mathisdatter Rakkestad


Gjest hilde roos
 Del

Recommended Posts

Gjest hilde roos

Else Mathisdatter giftet seg med Gjerloug Olsen(Grøtvedt) 13/7 1814 Rakkestad men jeg mangler hvem som er hennes foreldre.Er det noen som kjenner til henne?Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Sandberg

Iflg. FS, Pilot, giftet de seg 13. juli 1815. Det er en Else Mathisdatter født i Rakkestad 5.3.1786 - datter av Mathias Andersen og Mari Borgesdtr. Lenke, Ostfold, Norway&givenName=else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Datter til Mathis Andersen er på Østby/Usbye i FT-1801 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=f18010128&gardpostnr=169&personpostnr=2779&merk=2779#ovre>LenkeVed dåp (nr 118) i 1815 er Anders Mathisen Kirkeng fadder Lenke Han er nok ein bror til Else. Else må vere datter til Mathis Olsen Kirkeng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Else er hos onkelen Peder Olsen på Houg i FT-1801, som Karins lenke viser. Men dåpen til Else er kanskje i 1784, som det ser ut til mangler i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Det er en Else Mathisdtr. Linnestad 15 år konfirmert 1803 og en Else Mathisdtr. Østbye 16 år konfirmert 1801 sistnevnte er vel 'min' med far Mathis Andersen, men jeg finner ikke Else M. Linnestad 15 år konf.1803 kan det stemme med 'din' Else, kikket også på Else født 1784 men fant henne ikke der(den er der og mangler ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Sandberg

Vet ikke hva du har av opplysninger. Iflg. skifteregistreringsprotokoll for Rakkestad var det skiftereg. på Vestre Grøtvedt etter avdøde Else Mathisdatter 25.1.1841. Hun etterlot seg enkemannen Gjerløv Olsen og barna Hans (17 år), Ole (14 år), Karen (23 år og ugift) og Johanne (10 år).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilde roos

Takk for alle svarene.Først må jeg oppklare når Else og Gjerloug giftet seg.13/7 1815 ikke 1814.Da må hun være født 1785. Jeg hadde døds datoen men ikke skifteprotokollen etter Gjerløv olsen. Gjerløv var min tipp oldefar. I vielseprotokollen står det Houg etter hennes navn. Rakkestad 1814-1824 s 406-407 nr 28.Vet ikke om det kan være til mer hjelp til å finne den rette Else Mathisdatter for det ble jo en del forslag.Mvh Hilde Roos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilde roos

Takk for hjelpen men det finnes ikke noen bygdebøker fra Rakkestad for jeg har spurt før. Kanskje det er riktig i svar nr 2 hvis man kan stole på opplysningene der?Mvh Hiolde Roos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Sandberg

Hun var nok fra Kirkeng.Se her : Lenke Skifte etter Hans Mathisen Kirkeng 1852. Barnløs. Hans søsken er arvinger, deriblant hans avdøde søster Else Mathisdatter Grøtvedts barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilde roos

Tusen tusen takk for all hjelp. Ja det må være riktig dette da også flere fra Kirkeng har vært faddere.Da kan jeg endelig få dette på plass.Tusen takk igjen.Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Det er vel ikke riktig at det ikke finns bygdebøker for Rakkestad. Jeg har ihvertfall oversikt over 33 bøker/hefter derfra. Sjekk på biblioteket om denne finnes der : . 110 sider og Prangerød-slekta i Skjeberg. Utgitt privat, 1997, av Hartvig Olav Fosser. Er vel ikke sikkert du får napp, men det skader ikke å se i den. Mvh. Arild Oliver Bråthen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Jeg kan opplyse om at et register for bøker med Gårds- og slektshistorier fra Rakkestad står oppført i RUNAR, Slektshistorisk Tidsskrift for Østfolf, Nr. 2-2003-23.Årgang-Hefte 46. Hilsen Arild Oliver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilde roos

Hei Arild. Ble litt feil å si at det ikke finnes bygdebøker.Har blitt anbefalt bøker skrevet av søstrene Sønstegård.De heter: Dalen slekter og Skyldfolk gjenom 300år.Disse er da utgitt privat men jeg vet ikke når.Disse tar for seg Vestby Søndre som jeg jobber med.Jeg kan ikke se at det står noe om Else Mathisdatter der så jeg skal nok låne disse bøkene du anbefaler.Kan jo være heldig at det står noe der.Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest hilde roos

Hei igjen. Stor frustrasjon angående Else Mathisdatter fødsel.Har nå brukt helgen til å søke kirkebøkene i Rakkestad men kan ikke finne henne født der. Har også prøvd å finne hennes søsken født der. De bodde på Kirkeng 1801.Johane 14år men henne har jeg ikke funnet født i Rakkestad.Anders 12 år ikke funnet født.Hans 10 år ikke funnet født.Men de tre siste barna har jeg funnet født: Ole Mathisen f/døpt 29/3 1793. Anne Mathisdatter f/døpt 12/7 1795. Gunder Mathisen f/døpt 18/3 1798.Alle barna er konfirmert i Rakkestad. Muligheten er at de tre første barna ikke er født i Rakkestad eller at det mangler kirkebøker.Foreldrenes navn er Mathis Olsen og Kari Olsdatter Kirkeng.Noen som vet? Mvh hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Her er sansynligvis Mathias og Kari gift i Rakkestad:Permanent sidelenke: LenkeEt søk på familysearch ser ut til at noen av barna er døpt i Skjeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilde roos

Hei Erlend. Har selv prøvd familysearch men har ikke fått noen treff der men jeg har kanskje gjort noen feil der.Kan du se hva det står i vielseprotokollen.Står det dragon før navnet til Mathis og hvem som er forlovere? Får søke igjen i kirkebøkene i Skjeberg for å se om jeg kan finne barna.Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Giftemålet:den 19 februari trolovet etter Regimentets Tilladelse af 4 febr: 1784 Dragoun Mathias Olsen Harlem, og pigen Kari Olsdatter Houg. caverer i Fendrich von Schade og Hans Smedshoug.I dragonrullen for Rakkestad for 1786 er notert følgende: Nr: 31, Navn: Mathis Olsen, Quarterets navn: Harlem, hvor han er født: sognet, hvor gammel: 31, hvor lenge tient: 7, når han er innsatt: 1779, gift og hvor mange børn: gift, bruger gaard eller plads: gaard, rider selv eller fremmed: søn.I legd og ungtmannskapsrulle for 1789 er Ole Hansen 62 år legdsmann på Harlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry N. Nilsen

De fire eldste barna til Mathis Olsen og Kari Olsdatter blir alle født på gården Børth i Skjeberg (Øf)Else, døpt 8. juni 1785 Skjeberg MINI I 2 s.138, 41 Johanne, døpt 29. oktober 1786. Skjeberg MINI I 2 s. 139, 63 Anders, døpt 17. august 1788. Skjeberg MINI I 2 s. 143, 55 Hans, døpt 20. mars 1791. Skjeberg MINI I 2 s. 158, 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilde roos

Tusen takk til begge to. Dette var jo en masse innformasjon på en gang.Har vært litt frustert over å ikke finne disse barna født,så tanken har jo vært at de var født utenfor Rakkestad. Det var fint å finne disse da Else var min tipp tipp oldemor.Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.