Gå til innhold
Arkivverket

[#81791] hjelp til tyding av far til brudens stedsnavn i A.Agder 1879


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Er det noen som kan tyde stedsnavnet til Knut Terjesen for meg?Han er far til bruden Karen Marie Knutsdtr. som vies med sjømann Andreas Torjusen Høgenes den 23.05.1879.nr.9:Lenke mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Finner ikke noen Knut Terjesen i FT.1865 under Strømbo, men under Warmekrog er det en Knut Terjesen fra Nissedal med en datter Karen som passer på alder. Er totalt ukjent i området, men ser begge steder ligger under Ø.Moland. Det er vel ikke umulig han kan ha flyttet fra Warmkrog til Strømsbo etter 1865.Lenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Han har nok bodd samme sted hele tida. Varmekroken ligger nemlig på Strømsbu - i dag en del av Arendal (litt vest for sentrum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Sognehistorikken i området er nokså komplisert. Avhengig av tidsperiode kan man finne Strømsbu kirkebokført både under Austre Moland, Tromøy og Barbu sogn. Og - uten at jeg vet det helt sikkert - tror jeg at gården/området i dag sogner til Trefoldighet (Arendal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ut til at Knut Terjesen oppholdt seg på Woie-eie da dattera Karen Marie ble født i 1861 (se dåp nr. 7): LenkeOg Woie-eie (Våje-eie) er en plass under gården Våje i Austre Moland. Så familien må ha flyttet til Strømsbu/Varmekrogen en gang mellom 1861 og 1865/66.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kanskje har du disse opplysningene allerede, men jeg tar dem med:Ungkar og skipstømmermann Knud Terjesen giftet seg 21 år gammel 6/2 1857 i Austre Moland med den 26 år gamle Karen Larsdtr. Høgenæs (Haugenes). Ved vielsen er det opplyst at Knud var sønn til Terje Knudsen, og at fødestedet hans var 'Naper i Moland i Tellemarken' - og det skulle jo bety Fyresdal, ikke Nissedal. Oppholdssted ved vielsen: Gården Mørland i Austre Moland. Brudens far: Lars Torjussen Haugenes.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk OddbjørnJeg har lett i Nissedal, noe som slvfølgelig da var feil. Da forsøker jeg Fyresdal. Tusen takkmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk OddbjørnDa finner jeg Tarjei Knutsso og Torbjør Nilsdtr. i Fyresdal gard og ættesoge bind 2. s. 552.avskrift:' Nape vestigard Lnr.45.a. Gnr.30/1Delingsforrettning 1833 delte Vestigard i to mellom dei to eigarane Gjermund Olavsson og Halvor Halvorson. Gjermund Olavson hadde kjøpt 1 tnK frå halvbroren Åni Olavson for 300 spd, dette vart tinglese samstundes med delingsforetningen i 834. Han var ugift og fikk derfor inn TARJEI KNUSON og kona TORBJØRG NILSDTR. til ådrive garden. I 1838 gifte så Gjermund seg med Anne Gunnarsdtr. Tveit frå Nissedal. Tarjei Knutson og kona måtte då flytte frå Fyresdal att.'Så da flyttet di muligens til Nissedal.?.Tarjei og Torbjørg fikk to barn mens dei var på Nape i følge samme bok.Knut 1835Tone 1838 død samme årDa må jeg vel muligens tilbake til bøkene for Nissedal?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk for god veileding Oddbjørn.Da finner jeg paret nevni i Nissedal bygdesoge under Neirbø ( som i vielsen) s.602 ....Torbjørg f. 1808 g.1831 m Tarjei Knutson Rinden. Til Rinden, Nb.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.