Gå til innhold
Arkivverket

[#81794] Borger Pedersen Bråten og Kari Gulbrandsdt Lia - Kongsberg?


Gjest Maya Lillemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maya Lillemoen

Dette er nok riktig familie som du finner LenkeHar nok vært for opptatt av skrivemåten på Borger og Kari som er nevnt som Gundersdt. Tusen takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Finner ikke Kari Gulbrandsdt Lia døpt hverken i Flesberg, Kongsberg eller Sandsvær.Men finner Borger Pedersen døpt 16.mars 1776 i Kongsberg: LenkeEr det noen som kjenner familiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Lurer på om ikke det er Kari Gulbrandsdt Lia som blir døpt 24/2 1776 under navnet Karen [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8572&idx_id=8572&uid=ny&idx_side=-103>LenkeForeldrene i ft 1801 Morens alder må være feil. LenkeAase Gulbrandsdt Lia og Jon Gulbrandsen Lia er faddere ved dåpen til Goro i 1798.Gulbrand Johnsen og Margrethe Christensdt viet 13/7 1771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Det ser ut til at du har kommer inn på anene til mine barnebarn. Lia og Bråten ligger i Jondalen som på den tiden var en del av Sandsvær. Men ettersom Kongsberg kirke lå mye nærmere, var det stort sett den de benyttet (eller evt. Flesberg eller Gransherad).Gulbrand Jonsen Lia ble døpt 1.1.1751 i Kongsberg [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8570&idx_id=8570&uid=ny&idx_side=-117>Lenke som sønn av Jon Gulliksen Hiåsen fra Sigdal og hustru Sigrid Knutsd. Lia, enke etter Gulbrand Halvorsen Lia. Jon og Sigrid giftet seg 4.7.1750 på Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Jeg ser at i 1801 bodde også enken Goro Børgesd på Lia. Goro Borgersd. Moen ble gift 26.11.1757 med Peder Pedersen Moen LenkePeder Pedersen Moen finner jeg igjen i Sølvverkets manntall fra 1765. Han var oppgitt å være 35 år gammel, født på Hadeland og hadde arbeidet 13 år. Han var gift og hadde 3 døtre, og bodde i eget hus på Moensæter-eie (Jondalen). Jeg har en viss føleles av at Peder var bror til Ole P. Moen født ca. 1728 på Hadeland. Ole brukte også navnet Bærven, som er en gård på Gran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Jeg er helt målløs! Nå har jeg sjekket gjennom alle linker og opplysninger som jeg finner helt korrekt. Endelig får jeg dette på plass. Nå har jeg endelig mulighet til å komme meg videre. Mulig det finnes bygdebøker for noen områder her som er nevt? Tusen hjertlig takk til dere alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Bare artig å hjelpe. Dette er jo nærområdet mitt og jeg har samlet en del opplysninger etter hvert :o)En liten rettelse: Ole P: Moen oppga i 1765 å være 28 år, altså født ca. 1737, ikke 1728 som jeg skrev ovenfor. Han hadde arbeider i Sølvverket i 16 år. Men alder i disse manntallene er sjelden korrekt. Jeg tror det var en bror til - Jon Pedersen Moen eller Bærven ble gift 3.10.1767 men Maritte eller Maren Jacobsd. Ulberg. Jon P. Moen har i 1765 oppgitt å være 23,5 år gammel. Det står at han var født i Jondalen, men det er vel helst fordi han bodde der.Da har du 3 brødre å lete etter - det gjør det kanskje litt lettere å skille ut rette Peder Pedersen på Hadeland :o)Det finnes bygdebøker for Sigdal, men jeg har ingen formening om kvaliteten. Gran har ikke bygdebøker med slektshistorie. Og selv om Jondalen tilhørte Sandsvær, er ikke det området med i bygdebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Bjørg. Selv om det er skralt med bygdebøker, finner jeg det fortsatt mulig å søke videre på denne familien, med all den informasjonen du har bidratt med. så igjen tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.