Gå til innhold
Arkivverket

[#81796] Adresse og familie til Axel Johan Hansen Bjørnstad i Oslo (forts. av 49116)


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Axel Johan Hansen Bjønstad (AJHB) f. 6 des.1864 i Drammen (min oldefar). Her følger kopi fra div. brev og e-mail: Jeg siterer fra et brev jeg fikk i 1996: Axel Hansen Bjørnstad (Bjørnestad) finner vi igjen i folketellingen for 1891. Han er da gift, bosatt i Kristiania og driver kolonialforretning for egen regning, men da folketellingenfant sted var han på besøk på Nordre Heggum (men ikke hos foreldrene). Kanskje de også var flyttet til Kristiania ?Om det som står i brevet er riktig, så stemmer det ikke med folketellingen 1900. Her står Axel Johan Hansen oppført som ug, men alder og fødested passer. Han kan muligens være skilt, samt skiftet yrke ???Det kan være tvil om det er den rette Axel Hansen jeg har har satset på til nå. Dette på grunn av at ved fødsel av min morfar; Kristian Johan Granlund f.u.ekt. 23 des. 1883, så står det at hans far; Axel hansen er f. 1862, det skulle jo ha stått 1864.Når det i nevnte brev fra 1996, står at Axel Hansen er gift og bosatt i Kristiania, så kan den nevnte folketellingen fra 1891 muligens sette meg på sporet av hvem han var gift med, alder osv.Så ett tips jeg nylig har fått: Adressen burde kunne oppdrives i adressebøkene for Kristiania. Kanskje du i debattforumet kan få napp hos noen som har anledning til å slå opp i adressebok for 1890 eller 1891?Dermed er mitt spørsmål: Er det noen som ser mulighet til å finne fram til noe om AJHB på FT-1891 eller i nevnte adressebøker for Kristiania ? Navn på kolonialforretningen kan jo ha vært: 'Bjørnstad kolonial'.Ett gjennombrudd i denne saken, vil for meg kunne bli svært avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dessverre har jeg ikke tilgang til adressebøker for Kristiania.Når Axel Johan Hansen skal være funnet i FT1900 Kristiania, så går jeg ut fra at det må være denne karen her det er snakk om [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00301&gardpostnr=3279&personpostnr=77043&merk=77043#ovre>Lenke .Ut fra fødselsdato i innlegg 1 er altså Axel Johan Hansen sønn av Hans Bjørn(e)stad og Ottilie Heffermehl og ble døpt 18.juni 1865 (Nr.87 Lenke ), og Lenke .(Det er forresten helt avgjørende at denne fødselsdatoen kobles direkte til den som visselig ER din mor-fars far, og ikke en avledning av en vektig sannsynlighet. Jeg poengterer dette da du selv er i tvil om det letes etter rett Axel Johan. Vi blir jo nødt til å gå ut fra at dette er rett, - forløpig.) Ved FT1865 – Drammen, kalles han (”Axel”) kun JOHAN Bjørnstad Lenke .Faren het antakelig Hans ANDREASSEN Bjørnstad, ut fra storesøsters dåp Drammen i 1856 Lenke .Faren til Axel Johan, Hans Bjørnstad, drar til Amerika (Dorchester) i 1882 Lenke (Ektefellen død??).For meg ser det ut til at også (Axel) Johan drar fra Kristiania (til Ruschford) 4 år senere, i 1886 Lenke (NB:Ekspedert fra Trondheim, - noe som bidrar til at dette er høyst usikkert)Det er vel grunn til å gå ut fra et navnebroren fra Drammen, er sjekket ut ( FT1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hyggelig å se deg tilbake i brukarforum, Aksel Einar! Håper noen kan slå opp i adressebøker i Olso Byarkiv for deg!Legger inn denne dåpen igjen her fra denne kilden: LenkeKan hende du får svar når 1910-folketellingen kommer senere i år?Lykke til .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg IM. Her følger den etterlyste kirkebok-innføringen fra Røyken i Buskerud som nr. 4 1884: LenkeSå litt om hva som knytter Axel Johan og hans foreldre til Røyken: Under Heggum nordre i Røyken står det: 'I 1831 kjøper Søren Skryset hele gården, og hans sønner eier og bruker nu nordre Heggum av skyd 2 skip., inntil Aksel Johan Hansen dukker opp som eier.' Han solgte gården etter kort tid. Hvor og hva som senere hendte, det har det så langt ikke lykkes å finne ut av. Han fikk u.ekt. sønnen Kristian Johan Hansen med Petra Pedersen fra Lier.Hans og Ottilie var på Bjørnstad/Ølstad i 1857,1859 1861 og 1862. I 1867 var de på Grette. I FT-1865 var de i Drammen, og Hans er ført som restauratør. I 1867 på Grette er han ført som 'thingvært'.I sitt 2dr. ekt. var de på Grette i 1869 og på Bjørnstad deretter. I FT-1875 for Røyken er de på Bjøtnstad Thingsted og Hans er ført som gårdbruker, selveier og thingvert.Jeg kan ikke med 100% sikkerhet utelukke den navnebror du peker på.Dine opplyninger IM. om utvandring til Amerika, de er nye for meg. De kan bli viktige å ta med seg videre.Men,- det er også av største viktighet å få tilgang til de etterlyste opplysninger om adresse og familie i Kristiania. Dette kan gjelde både for FT-1891 i Kristiania og eller nevnte adresselister.Mvh.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

For at det ikke skal være noen ubesvarte spørsmål, så finner vi Kristian (Karlsen),(Nils Anton Karlsen blei g.m. mor til Kristian Johan; Petra Pedersdtr) på FT-1900 for Røyken. Han arbeidet senere på Slemmestad Cementfabrikk. Kristian Johan blei g.m. Nanna Margit Eriksen, og de fikk tre barn i Røyken. Før Kristian Johan blei gift, så fikk han et barn u.ekt. (min mor; Esther Amalie, den 8 aug. 1905)Lenke Nr. 31Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Beklager at jeg overså opplysningen i tema 49116 da jeg skrev innlegg 2.Det som er viktig å ta med seg er at Axel Hansen som står som far til Kristian Johan (Granlund) i kirkeboka har gjort sitt andre leiermål. Unnfangelsen til dette leiermålet må ha skjedd i mars 1883.Om denne Axel Hansen er identisk med Axel Johan Hansen Bjørnstad, som er født i desember 1864 har rukket å gjøre 2 leiermål før han har fylt 17,5 år, så er jo dette en smule bemerkelsesverdig. Er han derimot født i 1862 (slik kirkeboka sier), er han følgelig IKKE identisk med Axel Johan Hansen Bjørnstad, og leiermålene er ikke fullt så bemerkelsesverdige.Jeg har prøvd å lete i KB i Røyken uten å finne noen Axel Hansen som far til nok et barn født utenfor ekteskap, men har ennå ikke gått løs på kirkesogn i Drammen eller Sande ennå. Jeg tenkte at et event. funn av det døpte barnet i første leiermål kunne bekrefte eller problematisere barnefarens fødselsår.Når det gjelder den Hans Bjørnstad som reiser til Amerika i 1882, - så tror jeg faktisk det er Axel Johan Hansen Bjørnstads far, men om det er sønnen (Johan Bjørnstad) som reiser 4 år senere er mer tvilsomt, - særlig m.t.p. dette med Trondheim. På den annen side var det mange som løste sine farskapsfloker ved hjelp av en Amerika-reise, men så vidt jeg forstår er A.J.H.B i Kristiania som kolonialhandler i 1890-åra. – Så den kan vel foreløpig legges til side.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei igjen Iver M. Du skriver at i følge kirkeboka er Axel Johan Hansen Bjørnstad født i 1862. Hvor finner du den innføringen ?? Her kommer kopi av noe av det jeg har fått fra slektsforsker og historiker Jan Helness:Axel Einar Mathiesens forfedre 1.Axel Johan Hansen er sønn avHans Andreasen Ølstad/Bjørnstad 1830-1907 1g1855m Ottilie Heffermehl 1828-1867 2g1869m Emilie Berntsdtr BjørnstadHans og Ottilie var på Bjørnstad/Ølstad i 1857, 1859 1861 og 1862. I 1867 var de på Grette.I Ft 1865 var de i Drammen. og Hans er ført som restauratør. I 1867 på Grette er han ført som ”thingvært”.Barn i 1. ekteskap:1. Emilie Agatha 10.03.1856 (f. i Drammen)2. Hilda Otilia 22.05.18573. Elise Martine 22.05.18594. Otto Emil 31.03.18615. Gyda 30.12.18626. Axel Johan 06. A12.1864 (f. i Drammen)7. tvilling Oscar 27.01.18678. tvilling Meldor 27.01.1867Hans og Emilie var på Grette i 1869 og på Bjørnstad deretter. I Ft 1875 for Røyken er de på Bjørnstad Thingsted og Hans er ført som gårdbruker, selveier og thingvert.Barn i 2. ekteskap:1. Bernhard Arnfeldt 20.08.18692. Hilda Natalia 25.05.1871 g1897m August Bernhars Kristiansen Torsrud3. Hans Anthon 30.11.18734. Katinka Marie 01.11.18765. Karl Johan Hedevin 09.10.18816. Johan Kristian 06.03.1884Så en senere mail fra JH. Hei EinarJeg gir opp. Jeg har ikke vært i stand til å finne dødsfallet til kolonialhandleren Axel Bjørnstad i noen av kirkebøkene i Oslo mellom 1890 og 1900. Han finnes ikke i FT 1900, så jeg har antatt at han døde før 1900 og etter 1891. Det er mulig at han har reist tilbake til det stedet han kom fra.Jeg har sjekket om det var flere enn din Axel Johan døpt i Drammen i 1864. Det er en til, men han døde tidlig.Så konklusjonen må være at snekkeren Axel Johan Hansen i Ft 1900 i Oslo er den riktige. Han er jo født 1864 i Drammen.Hilsen JanEtter dette kan det jo være en mulighet for at han faktisk dro en tur til Amerika, men også at er det en mulighet for at han kom til bake.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Gunn. Jeg ser foreløpig ingen grunn til å spekulere på den 'kandidaten'. Det som er sikkert, det er at det er samme slekt. Far til denne du her trekker fram, han heter Andreas. Jeg vil tro at han var sønn av Andreas Joensen Hajum. Som du ser i mitt siste innlegg, så var navnet på far til Axel Johan; 'Hans Andreassen Bjørnstad. Det kan se ut som at navnet Axel går igjen i 2 søskenflokker som har samme forfedre.Mvh.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

God kveld Aksel Einar (innlegg 9).Jeg uttrykte meg noe klossete i innlegg 8. Jeg skrev vel IKKE at det var Axel Johan Hansen Bjørnstad som var påført som far i KB ved Kristian Johan (Granlund) sin dåp i 1883. Men jeg skrev AXEL HANSEN (og denne unge mannen allerede hadde sitt annet leiermål).Axel Johan Hansen Bjørnstad (f.6.des.1864) og den Axel Hansen som er påført som far ved dåpen i 1883 kan meget godt tenkes å være identiske, men jeg tenkte at et funn av KB-innførselen ved dåpen til AXEL HANSENS første leiermåls-barn kunne bidra til å avkrefte eller bekrefte dette.Om faren ved første og andre leiermåls-barn har samme navn (Axel Hansen) og samme fødselsår (1862), er Axel Johan Hansen Bjørnstad kandidatur som Kristian Johan (Granlund) sin far meget sterkt svekket.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg blir litt ivrig nå. Den Andreas Bjørnstad som jeg fant med sønn Aksel Bjørnstad , i Drammen 1865-telling kom fra Hole i Buskerud.( Innlegg 10)Her finner du dåpen til Andreas HANSEN BJØRNSTAD i kirkebok 1817 , nr. 255 . Lenke Sønnen til Andreas , Aksel, kan jo godt ha brukt Hansen-navnet i 1900? Dessuten kan alder passe bedre om han skal ha fått to uægte barn rundt 1883 :-)Lurer på om ikke det er lurt å undersøke denne Aksel nærmere. Legg også merke til yrket til Andreas Bjørnstad i 1865 :-) ( Det kunne jo passe bra med forretningsvirksomhet senere i Kristiania?)Jeg skal se om jeg finner ut flere opplysninger om denne families flyttemønster?Håper fortsatt at noen vil undersøke adressbøker for deg!Mvh. Gunn ( for tiden i Sverige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du da i så fall foreldre til Andreas Hansen Bjørnstad i 1801-tellingen . Gårdsnavnet ble skrevet Bjørnestad i 1801-tellingen , Bjørnstad i 1865.Navnet på foreldre stemmer med foreldrenavn i 1817 : LenkeDa fortsetter jeg leting :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tar også med mor og søsken til Aksel i 1900 , fortsatt i Drammen: LenkeAxel har nok flyttet ut ( Muligens til Oslo) Skal se om jeg finner utflyttetlister?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Gunn. Dette blir fort en mengde innlegg uten saklig grunn. Det å gi denne Axsel etternavnet Hansen, når det skulle være Andreassen, det skal det i tilfelle måtte være en god dokumentert grunn for. Han har da også feil alder.Her kommer data for den AJHB som jeg forsøker å finne ut noe mer om: Lenke Nye tanker/muligheter som er framkommet i debatten til nå, det er innlegg nr.8 av Iver Mosvold.Hvor kan vi finne opplysninger om det nevnte andre leiermål ?Her vises til en Johan Bjørnstad som har reist til Amerika ca.1886. Er det mulig å finne ham som returnert til Norge før FT-1900? For på denne FT-1900 for Kristiania, der finner vi igjen; Axel Johan Hansen Bygningsarbeider, f.1864 i Drammen.I motsetning til IM. så har jeg til tross for Axels unge alder, ikke noe problem med å se at han har nok hatt tid til flere leiermål.Jeg håper fortsatt på at det er mulig å finne AJHB på FT-1891 og eller adresselistene for Kristiania.Mvh Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kandidaten som Gunn trekker frem er meget interessant, men på den annen side forstår jeg godt Axel Einars frustrasjon , der han foreløpig ikke ser noen grunn til å trekke fram dette, - særlig når det nå endatil ser ut til å være en person med BJØRNSTAD-navnet fra HOLE og ikke RØYKEN.Det ville jo være et snodig sammentreff at Røyken-jenta Petra Pedersen blir mor til Kristian Johan i desember 1883 (nr. 4 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5568&idx_id=5568&uid=ny&idx_side=-31>Lenke ) med en barnefar som heter Axel Hansen, knyttet til gården HEGGUM (Så sier kirkeboka). – Og at denne Axel Hansen (Bjørnstad) IKKE har familiær Bjørnstad-forbindelse til Røyken, men til Hole.Når Hans Bjørnstads sønn, Axel Johan Hansen Bjørnstad konfirmeres i 1880 står visselig Nordre Heggum oppført som hans bosted (Nr.4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Til opplysning var mor til Kristian Johan Petra Pedersdtr ikke fra Røyken, men fra Lier: Lenke Far: u.kar Peder Nielsen N.BrastadMvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Håper at du får noen har til å sjekke adresselistene for deg snart!Det er ikke lett dette, men jeg synes det er litt merkelig at oppgitte barnefar ved dåpen til Kristian Johan kalles ungkarl Aksel Hansen og at ikke Johan-navnet er nevnt her?Om vi går tilbake til barndåpen Andreas ( Hansen) Bjørnstads barn Aksel og andre i samme søskenflokk, viser faddere at det er en forbindlese til Hurum med en Kjøpmand Bjørnstad .Det med handelsmand og kjøpmend er det som gjorde denne Aksel Bjørnstad interessant i mine øyne. Aldersangivelse på et par år har jeg ofte sett i kilder :-)Synes også det er rart om han skifter yrke ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei EinarJeg er litt trett etter nattevakt, har ikke lest alle detaljer i denne debatten, da hodet ikke er helt med.Vi er i slekt, jeg er oldebarn etter karl Johan Hedvin Bjørnstad fra Røyken, og han bodde i Aker Brynsveien da han giftet seg i Jacob kirke i Christiania 29.06 1912 med pige Olga Marie Johanesdtatter fra Låveggstua Nes på Romeriket, min morfar Hans Emil Bjørnstad ble døpt i Sørum kirke på Romerike 29.09 1912. Karl Johan brukte bare Hedvin Bjørnstad som navn.En muntlig historie fra min mormor, var at i 1910 november ved Bjørnstjerne Bjørnssons begravelse, jobbet to brødrene fra Røyken i et begravelsesbyrå. Og var med i følget tror jeg, ved hans båre, der skjedde det visstnok en hesteulykke, hvor en bror av Hedvin omkom på en tragisk måte. kanskje står det noe om dette i avisene fra den tid.Jeg tror det var liten kontakt md familien i Røyken. hedvin Bjørnstad prøvde seg som gårdsspekulant, med tap, han kjøpte en liten plass på 8 mål ved siden av Venger gård i Eidsvoll. Jobbet på fabrikk i Bøn og Eidsvoll som vaktmester.Innleg 9. her er det jeg også vet om familienRøykens første jordmor Marie Haagensdtatter 1804-94 ble døpt i vår Frelsers kirke i Christiania g 1828 Andrea Jonsen Hajum født 1796- Maria ble konfirmert i Asker 1819 og var sannsynlig fosterbarn på gården Grini i Asker. Og hun ble utekaminert som jordmor i Christiania 1828, flyttet til Asker fra Christiania 08.10 1826. den gangen var jordmorutdannelsen 1. årig, fra 01.10-.1.10 året etter.Hennes biologiskefar var ikke Haagen på Grini , men matros Andras Olsen og mor Erica Amundsdt som ikke var gift.Hva som skjedde med Erica er uvisst, har prøvd å finne ut mere om henne. Har for noen år siden hatt debatt om henne på digitalarkivet. Du kan se videre der. Da jeg ikke har datamaskin med internett med disse opplysningene nå.hun ble gift 02.10 1828 i Røyken med Andreas Jonsen Hajum på 32 år. de kom til Ølstad i Røyken i 1838. Maria ble begravet 17.02 1894 i Røyken.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.