Gå til innhold
Arkivverket

[#81802] Johan Albrecht Becher- Glassmester og Gravør på Nøstetangen


Gjest Kari Grevstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Grevstad

Johan Albrcht Becher er en av mine stammfedre-har to forskjellig opplysninger om hvor han kom fra... en sier Voges i frankrike og en sier Sachsen... Er det noen som vet noe så er jeg veldig glad for nærmere information..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei Kari!Jeg har en liten bok hjemme som heter 'Gamle glass fra Hurdal og Gjøvik',utgitt på Huifeldt forlag, i serien vi ser på kunsthåndverk i Norge. Den er skrevet av en av Norges fremste kjennere av gamle norske glass,nemlig Ada Buch Polak.Utgitt i 1992 og er å få kjøpt fremdeles.Der kan vi lese på s.34:(gravyr i Hurdal perioden,dvs. ca.1779-1807):JOHANN ALBRECHT BECKERHan var i 1767 kommet til Nøstetangen(glassverk i Hokksund 1741-1778,min anm.)fra Svendborg på Fyn,trolig en mellom- landing fra et tysk glassblåsermiljø.Noe mer står ikke om hans bakgrunn.Men på basis av navnet hans ville jeg tippe på 'tysk bakgrunn',evt 'Tysk' i et 'Bøhmisk'miljø,jfr.en annen glasssliper/gravør med navn Heinrich Gottlieb Køhler.I boken 'Skål for Norge'av Randi Gaustad(1998)står det i kapittelet 'andre gravører',....SACHSEREN BECHER...!!Kanskje Anne Minken ser dette innlegget ditt,Kari og muligens har noe mer å tilføye??!!.Beste hilsen Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Grevstad

Med så forskjellige informatinerom hvor han var født . så heller jeg til at han var født i sacshen og hadde et opphold i danmark før norge. Men hvilken 'glassfabrikker' var der da som kunne lære han opp, til å kunne være glassmester og gravør i Norge på 1700 tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei igjen!Randi Gaustad skriver videre:'Han har muligens også vært glasshandler i Danmark før han kom til Norge.Becker har foruten å arbeide for glassverket,tatt oppdrag direkte fra kundene.(så sakser jeg litt): I 1773 opprettet han glasshandel på Bragernes og drev i tilknytning til den også med gravering. Villas Vinter(en annen kjent glassliper)var som vi har hørt,knyttet til Beckers glasshandel på Bragernes og i alle fall en av Beckers fire sønner ble lært opp til å gravere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Grevstad

Tusen takk for hjelpen :) Vil bare legge til videre information om andre er intresert: Hans første sønn Johannes ble født 'uekte' den 27.02.1752- Lier, hans mor står oppført som Anne Andersdatter fra Ilen. De andres mor var Giertru Hansd. Møller. Men under skifte etter Giertrud står han oppført som deres sønn. Så det virker som at Johan tok godt vare på sin 'uekte'sønn. Og det er Johannes jeg stammer fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.