Gå til innhold
Arkivverket

[#81810] Karen Olsdatter Weysteen gift 5.nov.1792 i Norderhov med Rasmus Thrane


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Else B. Rustad

Har du sett etter henne i Norderhov? Det finnes en gård Veistein (Wegsten)der, så det er vel en mulighet for at hun var derfra?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Dessverre ser det ut til at Karen ikke er døpt i Norderhov allikevel. (Moren kan jo ha flyttet etter 30.jun.1751). Selvfølgelig kan foreldrene vært ugift, men det er heller ikke observert uegte barn ved navn Karen i 1751 eller årene før og etter.Navnet Weigsteen er ikke heller sett i kb utover det foran nevnte i de nærmeste årene.Finnes det en bygdebok ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Det finnes digitale bygdebøker for Hole, du kan jo sjekke om den er nevnt der, siste delen er et register for alle 5 bindene, det var ihvertfall nevnt Vegstein der så jeg etter en rask kikk Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk, Karin.Nå har jeg lett der, men det ser bare ut til at jeg finner Søndre Vegstein gnr. 185/5 og 7 og den eldste Weisten jeg finner er Peder Olsen Weisten 1778-1863, altså mangler kanskje to slektsledd bakover til Ole Alfsen Weigsteen som døde i 1751 - 65 år gammel.Jeg leser det også slik at det fra opprinnelig 2 Veisten-gårder, ble bare en liggende i Hole og det er bare den som er omtalt i bygdeboka fra Hole. Jeg burde nok finne mere om de to andre Veisten-gårdene i Norderhov, håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Bygdeboka for Hole hjalp meg allikevel. Ved dypere dukk i materialet finner jeg bl.a. gården Gomnæs hvor Ole Alfsen Vegstein er nevnt som ektemann til Eli, dvs. datter av Oluf Pedersen -1700 gift med Elisabeth Arnesen Gomnæs 1641-1720, datter av den mere kjente Arne Olsen Gomnæs f. ca 1600. Jeg klarer imidlertid ikke å se hvor Ole Alfsen Vegstein kommer fra, men det er flere Alf, men ikke nevnt Alf Olsen/Vegstein. En bør imidlertid være ganske tilfreds med å kunne følge linjen tilbake til 1600-tallet.I bind 5, dukker Hesselberg opp og her finner jeg forklaringen på navnet til Rasmus Thrane og Karen Olsdatter Vegstein (Weysteen) datter Ragnil Jørgina Matthea Hesselberg Thrane 1794-. Under Steinsetra, nevnes at Erik Hesselberg 1708-1770 den 28.okt.1750 kjøper en halvpart av Steinsetra hvor det også nevnes at han eide Nordre Vegstein. Beviset kommer datert 1775 ved at hans enke Elisabeth født Weisteen da selger begge eiendommene til kaptein Andreas Piro. Mye taler altså for at hun er Karen Olsdatters kjødelige tante, dvs. søster av Ole Alfsen Vegstein/Weisteen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg har kopi av noen sider av A. Lagesen: Ringerikske slekter III (1935). Weisten begynner på side 470. Der står det at Ole Alvsen Weisten fikk skjøte på n. Weisten 24/3 1718. Videre at 'Ole Alvsen Weisten var søn av Alv Hansen Alm og Ragnhild Amundsdatter Skougstad, fra Aasbygden i Haug. Han var født 1685 og døde 1751. I 1716 var han blit gift med Eli Olsdatter Aslagsrud og hadde i ekteskapet flere barn, hvoriblandt en datter Elisabet, som i 1740 blev gift med Erik Hesselberg, av Hesselbergslekten paa Ringerike. Erik Hesselberg overtok n. Vegstein efter sin svigerfar, [...]'.Ser på FS at Ole Alfsen og Eli Olsdatter døper datteren Lisbet i Norderhov 5/7 1716. Dette må vel være Elisabet Olsdatter gm Erik Hesselberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Dette var veldig bra, Randi.Jeg nevnte ikke, men så at Ole Alfsen Weisten tidl. het Alm iflg. bygdeboken så dette stemmer bra. Jeg ser også på FS at det er ytterligere ett barn med Eli, nemlig Marthe som døpes 14. nov. 1720.Spørsmålet nå er om Karin er datter av Ole Alfsen Vegstein eller av Ole Olsen Vegstein.Jeg har ikke klart å oppdrive noe ekteskap og barn av sistnevnte, men leter fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.