Gå til innhold
Arkivverket

[#81813] Lucie Søffrensdatter Rafn


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Vi vet ingenting om Luce Søffrensdatter Rafn. Hun er gift med Jacob Pettersen Dass (Sønn av Petter Dass).Han er født 1649 på Herøy Helgeland og dør i 1724 på Leines i Leirfjord.Jeg ser at flere bla Frode Holta har noternt tre barn på disse.Anne Elsebe d. 1717 Søren d. 1736 PernilleJeg har sett litt på Rafn - slekten, men får det ikke helt til å stemme. Er det noen som har ett forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg må legge til at hun ifølge visse kilder skal være gift i 1681, men hvor de kildene har sine kilder - det finner jeg ikke utav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Om Lucie ble gift i 1681, så var hun vel født rundt 1660 ell. litt før. Da må foreldrene hennes være født ca mellom 1610 og 1630 kanskje. Har heftene som Arnt O. Åsvang skrev, men der står kun Petters barn og ikke etterslekt etter disse. Står kun at Jacob var sorenskriver og døde 1724 som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

http://vestraat.net fant jeg denne henvisningen på giftemålet:Kåre Hasselberg og Svein Tore Dahl, Embetsmenn i Nord-Norge i tiden 1536-1700, 40.Litt merkelig at de har det såpass eksakt. Ikke mange steder som hadde kirkebok på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Ja, det går tydelig frem der, flott segl. Er selv av Falch slekten, gjennom linjen til Michael Adriansen i Bergen, og derved også svakt beslektet med Dass familien. Håper at noen har opplysninger til deg som oppklarer Ravnslekten lengre bakover etter hvert.V.h. Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg er ikke helt sikker at det er Trondenes Rafn-familien. Det kan jo være en av de andre? Hvor mye Rafn familie finner vi egentlig på Helgeland?Dette blir en digresjon, men Bjørn Ursin - sønn av Sara Ursin, ble satt bort til Rafn familien. Han var mest sansynlig født på Nesna eller Alstadhaug. Det kan være at Lucie Rafn har vært med å gi Sara denne forbindelsen, men det er bare tankespinnerier fra meg. De er på Helgeland omtrent samtidig og må ha truffet på hverandre ettersom de er av øverste samfunnslag på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Beklager, min feil. Bjørn Ursin er broren til Sara. Michael blir av mange regnet som hans sønn, men er altså Sara sin sønn. Det var Michael jeg mente over.Klart en sorenskriverkone har kontakt med en sorenskriversøster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Beklager, min feil. Bjørn Ursin er broren til Sara. Michael blir av mange regnet som hans sønn, men er altså Sara sin sønn. Det var Michael jeg mente over.Klart en sorenskriverkone har kontakt med en sorenskriversøster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

I henhold til Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700, side 281 står der at i 1540 var der en kannik og sogneprest i Alstadhaug ved navn Oluf Reidarson Rafn.Originalkilden kan ses her: DN XII, nr. 597: Han er nr. 6 ovenfra: LenkeKan dette være noe å prøve å nøste videre på?Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Forresten Remi: Siden du har Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700 - kan du se hvilken kilde som oppgis på giftemålet mellom Jacob Dass og Lucie Rafn? S. 40?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

I 'Embetsmenn...' står det ingen kildeangivelse ved giftemålet, men ved 'barn' står det 'Statsarkivet i Trondheim: Etter Hornemanns stamtavler.' Det gjelder vel kanskje giftemålet også.Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.