Gå til innhold
Arkivverket

[#81826] Nils Estensen (f.1842) forsvinner etter brev forsendelse fra British Colombia.


Gjest Ivar Ness
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Ness

Har prøvd å finne ut hva som skjedde med Nils Andreas Estensen (f.1842 Lenvik, Troms) men finner ingen spor etter ham. Det lille vi vet er at han reiste til Amerika 25 år gammel og fikk utreiseattest 29.09.1867 fra LenvikSå har vi et brev, men deler av det mangler: 'British Colombia den 20-12-1885Kjære bror Halvor Estensen! Jeg vet ikke hvem av eder som lever eller hvem som er død. Om min skrivelse treffer ---- (mangler)Mit hjerte lengter etter å høre fra eder ---- (mangler) --- og søk til Gud for meg når i oppsender eder bønn til den gode far, Han har vist meg stor godhet hele mit liv mit håp er at jeg skal få se og leve med eder mit folk i evighet---'(Resten mangler)Ser ikke ut som det finnes noe særlig med passasjerliste på denne tiden i BC. Det har derimot 'death index' men finner ham ikke der og så vidt jeg vet så er den ganske komplett(?) Så min konklusjonen blir at han har reist videre. Har funnet en Nils Estensen i Nicolett, MI men utfra folketellingen i 1870 er det klart at det ikke kan være samme person. Har funnet en overfart 29 Jul 1889 til NY men den stemmer mer med han fra Nicolett etter fødelsåret å bedømme.Om hans bror Halvor Estensen (27.05.1838) vet vi ganske mye. Han meldte seg ut av menigheten den 21 August 1895. Og reiste over til NY 19 september 1895. Vi tror hans sønn Kristian Halvorsen dro over tidligere og kjøpte land i Eau Claire i hans regi. Det står en landskjøte til Halvor Estensen (Township25,Section22) i Eau Claire. Om Nils Andreas Estensen var på vei tilbake til Norge eller videre til USA eller ble igjen i Canada er jo ikke helt lett å si. Hvis han kom/skal med båt er det vel naturlig å tro at han enten er i Vancouver eller Victoria... vet ikke hvordan var det med tog fra British Colombia?? er det noen naturlige destinasjoner som en burde sjekke videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Einar Rokstad

Amherst - 1870 (16. juni) US Fed. Census Albert Estenson (27), og Christina (30) - begge født i Norge. Datteren Anna (9/12) født i Minnesota.Det kan være verdt å sjekke (ut) dette sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Einar Rokstad

Legger inn på nytt, teksten ble kuttet i forrige innlegg.Nils Andreas Estensen, født 16.07 1842 i Lenvik. Foreldre Esten Estensen og Anna Halvorsdatter.Albert var et populært navn i Amerika å bytte til blant nordmenn på siste del av 1800-tallet, ingen med navn lik eller nær 'Albert Estensen' og født rundt 1842 i folketelingen 1865 for hele landet. Minnesota, Fillmore, Amherst - 1870 (16. juni) US Fed. Census Albert Estenson (27), og Christina (30) - begge født i Norge. Datteren Anna (9/12) født i Minnesota.Det kan være verdt å sjekke (ut) dette sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.