Gå til innhold
Arkivverket

[#81830] Mølner, Røros: Slektsnavnets opprinnelse.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Mølner tror jeg er et slektsnavn som har sin opprinnelse i yrkesbetegnelsen møller eller mølner.Johannes Tollufsen Mølners enke Anne Andersdatter (Bille)ble begravet 2/7-1797 63 år gammel. I skiftet etter henne samme år er arvingene: Claus Johannessen Mølner (gift og arbeidet ved Verket), Anders Johannessen (23 år og skoleholder), Karen Johannesdatter Mølner (27 år og ugift).Alle barna finnes med etternavnet Mølner i 1801.'Stamfaren' på Røros, Johannes Tollufsen ble begravet 16/1-1785 51 år gammel, født ca 1734. Han er ikke født på Røros. I skiftet samme år betegnes han som Johannes Tollufsen Indset røstvender ved Røros Hytte. Jeg antar derfor at han hadde sin opprinnelse på Innset.Er det noen som har forsket nærmere i slekten Mølner, som har noe mer å bidra med når det gjelder Johannes Tollufsens opprinnelse eller slektsnavnet Mølner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS finner jeg Molner, men jeg kan ikke med 100% sikkerhet si om det egentlig er Mølner. Ved begr. står det Mølner, men ved vielsen er ikke Mølner/Molner med. [url="http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=700111825937&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke og så var det denne damen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for bidraget, Berit. Trond Pedersen Mølner hadde jeg sannelig ikke lagt merke til! Det er en Anders Pedersen Mølner 75 år og hyttearbeider i 1801, kanskje en bror. Dette blir sikkert en annen slekt enn den jeg egentlig spurte om, men det spiller ingen rolle, for det er primært slektsnavnet som interesserer meg.Jeg vet også om en Johan Mogensen Mølner det var skifte etter på Røros i 1754 som såvidt jeg husker var smelter av yrke. Hans mor Guren Olsdatter salig Mogens Mølners enke er nevnt i skifte. Mogens Mølner er identisk med Mogens Angermand i 1701, og jeg vet fra et eldre skifte at han var møller ved Røros Mølle. Det finnes sikkert mange møllere i årenes løp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Astrid - jeg har en Mølner i anegalleriet, mem han var fra Leksvika eller deromkring på 1600-tallet (tror jeg - må kikke nærmere i papirene mine i tilfelle).Jeg kom den gangen også til dette resultatet - at han kanskje hadde navnet fra yrkesbetegnelsen møller, eller mølnar (tjukk 'l') som jeg husker at vi sa da jeg vokste opp i Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Kan navnet og slekten opprinnelig være svensk? Idag heter det ''mjölnare'' på svensk, men i tidligere tider ble det skrevet ''mölnare''.N'en i det svenske ordet kommer forøvrig fra latinsk ''molinarius'', avledet av molina (kvern/mølle), men på norsk er denne n'en forsvunnet. Dette visste nok den latinkyndige trådstarter fra før - mens vi andre kjenner igjen ordet i f.eks. Moulin Rouge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.