Gå til innhold
Arkivverket

[#81840] Noen som har Søgne bygdebok ?


Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

Johan Christian Johnsen ble født på Tofteland 28/12-1842, sønn av husmann John Andersen og Ane Cathrine Madsdatter. Er det noen som kan sette meg på spor av forfedrene til disse 2 ?Johan giftet seg med Pauline Amalia Pedersdatter født på Åros 12/2-1843, datter av gårdbruker Peder Olsen og Ane Severine Syversdatter. Jeg leter også her etter forfedrene til disse 2 ?Alle tips mottas med takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har dessverre ikke Søgneboka tilgjengelig, og det ser dessuten ut som om de skannede kirkebøkene ikke fungerer akkurat nå.I FS/IGI finner jeg imidlertid Peder Olsen og Ane Søverine Syvertsdatter gift i Søgne 26. mai 1823 - og det paret kan vel passe til å være Pauline Pedersdatters foreldre? John Andersen og Ane Cathrine Madsdatter finner jeg foreløpig ikke vielsen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Se det - der var kirkebøkene på plass igjen! Og her er vielsen 26. mai 1823 (fra klokkerboka for Søgne): Lenke (se vielse nr. 7)Om jeg leser teksten rett, er brudeparet identifisert som Peder Olsen Aarhuus Ungkarl og Pigen Ane Søverine Syvertsd. Eeg. Forloverne er: Syvert Eeg og Amund Eeg.Jeg kjenner ikke noen gård eller plass i Søgne som heter Aarhuus, men antar at det kan være en forvanskning av Aaros. Eeg er sannsynligvis Eg/Eig i Oddernes - dvs. der Sørlandet sykehus i Kristiansand ligger i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Oddbjørn, en har Eik i Søgne også, og en har Eigestøl. Helge, må en tur på SAK, men jeg tror neppe tiden strekker til for engang ut i november. Om du ikke får napp, så kan jeg sjekke f.eks. bygdeboken til deg der, eller i skiftekartoteket. Bruk denne da: torl-okrøllalfa online.noTorleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Takk for hjelpen begge to. Som dere vet så er leserene av dette forumet fantastisk hjelpsomme, så jeg behøver ikke å bry deg med Søgnebøkene, Torleif. Men jeg håper tråden om Sørlandsgenealogien får nytt liv en dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.