Gå til innhold
Arkivverket

[#81843] Enkel skrifttyding - tragisk dødsfall i Bjørvika


Gjest Eric Swane
 Del

Recommended Posts

Gjest Eric Swane

Jeg skal skrive en fortelling om familiens deltakelse i seilskutetiden og kommer til å bryte med mange av familiens tradisjoner, dvs hukommelse om folk og hendelser. Derfor vil jeg være dønn sikker på å lese hvert eneste ord korrekt i kommentaren i kirkeboka, som er den eneste dokumenatsjonen jeg har om dødsårsaken.Det dreier seg om drukning i juni 1882, av noen påstått til å være mord (har jeg lett i avisene uten å finne noe).Jeg får visst ikke til å laste opp bildeutsnittet jeg har laget. Se innførselen mellom 8 og 10 mai helt til høyre LenkeEventuelle andre tips om saken er velkomne, inklusive synspunkter/tolkning av kommentaren.mvh eric

bilete10274.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

'Druknede. Forsvandt fra hjemmet, og fandets båden, hvori han var roet fra bryggen, på Bjørvigen. I langen tid meget tungsindig. Liget ikke gjenfundet'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Eric!Her er mi tolkning:Druknede. Forsvandt fra hjemmet, og fandtes båden, hvori han var roet fra bryggen, på Bjørviken. I længere tid meget tungsindig. Liget ikke gjenfundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Eric: Beklager at jeg skrev feil 'langen' istedenfor 'længere'. Meningen blir den samme uansett, og så lenge Gunnar S. passer så godt på hva jeg skriver så blir det jo riktig til slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Takk igjen. Litt underlig språk, men det skulle vel være kortfattet.Starter nå på å finne noe tilsvarende i skifterettens dødsprotokoller, kanskje blir det mer tekst å tyde?!e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.