Gå til innhold
Arkivverket

[#81845] Skrifttyding: uekte barn Erich, hvem var faren, hvor ble det av barnet?


Gjest Eric Swane
 Del

Recommended Posts

Gjest Eric Swane

Se Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 15 (1857-1871), Fødte og døpte 1862, side 267. Permanent sidelenke: LenkeEn farskapssak i Sandvika dreier seg om dette barnet. Der figurerer mannen som Johan Svane. Mye passer inn for den Johan jeg kjenner, men jeg synes ikke det bevist at det er samme mann. Jeg er meget interessert i å opklare identiteten og skjebnen videre til disse tre personene.Hva slags tittel / yrke Har faren ifølge kirkeboka? Hvor kom moran fra? Noe å hente blant fadderne (ganske utydelig)?Folketellngen av 1865 kommer like etter, men jeg finner dem ikke, iallfall ikke Erich. Han kan ha dødd før det. I følge farskapssaken er pigen Oline Pedersdatter hos faderen Christophersen i Fet, dersom det kan hjelpe. Noen som vet eller klare å lokalisere dem?mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Fant en skyssgutt i Sarpsborg i 1875 som var født 1861 i Kristiania ved navn Erik Johannesen - [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0102&kenr=004a&bnr=0213&lnr=00>LenkeAntakelig den samme Erik som blir konfirmert her i Sarpsborg. Han er født i juli 1861 som din Erik og hans fulle navn er Erik Johannesen Svan Nygaard, sønn av ungkar Johannes Svan og Oline Pedersdatter Nygaard - se øverst på venstre side - : Østfold fylke, Sarpsborg, Ministerialbok nr. 2 (1869-1877), Konfirmerte 1876, side 130. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Takk skal dere ha! Jeg har vært for opphengt i Fet.Fortsatt vet vi ikke hvor det ble av faren, så han kan være 'min Johan'. På den tiden var han enkemann, med forunderlig langt opphold før neste ekteskap. Han var skipsfører og hadde flere små barn. Barna kan ha bodd hos Johan sine foreldre i Sandvika, eller han kan ha overlatt dem til enhusholderske i eget hus.Dette har jeg fra gammelt av fra annen slektsgransker:I lensmannen i Bærums arkiv fins registrert en resolusjon av 20 mars 1862 'hvorefter Svend Johannesen eller Johan Svane, der skal have tilhold etsteds i Sandvigen, plikter farskapsbidrag til et med pigen Oline Pedersdatter (hos faderen Christophersen i Fet) avlet uegte barn Erik.'Blant Svanene i sandvika var det den gangen ingen Johan i rett alder enn 'min', som bodde der selv fra han var 10 år til han dro til sjøs få år senere.Jeg har selv hatt ungdomsårene mine i Sarp, kanskje vanket jeg med 'uekte' slektninger der?Finner noen Johannes Svan? Enten ble navnet stavet feil, kanskje med vilje, eller så er dette en svenske som tilfeldigvis var i Sandvika?eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Er vel ikke av de beste til å tyde....Bak mor Oline, tror jeg det står 'i byen'.Av fadre mener jeg at det står Mad. Jørgine ..... Pike Lina Jørgensdatter? Lorentine? Johansen Johannes Lorentsen Michal SørensenMen, det er garantert noen som ser dette bedre enn meg:O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er enig med Anne Tonby at faren nok er identifisert aom Smedemester Johannes Svan. Barnets mor er Pigen Oline Pedersdatter, men jeg er usikker på om det står 'i byen' bak navnet hennes. Jeg tror nemlig det er et gatenummer som står helt til slutt (jf. også de andre dåpsinnførslene). Førstefadderen for dåpsbarnet er, så vidt jeg kan se, Mad. Jørgine Bennetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Takk så mye alle sammen!Jeg er enig i smedmester og det tyder på at dette er en annen person enn 'min', men jeg skal gjøre noen iundersøkelser til. Fadderne passer heller ikke inn så vidt jeg vet ...eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder fadderne, vil jeg gå ut fra at de først og fremst har hatt relasjoner til barnets mor (men de har ikke nødvendigvis vært slektninger av henne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.