Gå til innhold
Arkivverket

[#81846] Hvem var foreldrene til boktrykker Fredrik Georg Larsen fra Fredrikshald ?


Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

Fredrik ble født 23/6-1837 med foreldre boktrykker Hans Larsen og hustru Fredrikke Johanne Hannestad, men er det noen som kan gi meg ytterligere opplysninger om disse 2 ? LenkeFredrik ble også boktrykker, bosatt i Kristiania, men han døde ung - gift og med 3 døtre. Han benyttet etternavnet Eg eller Ek, uvisst med hvilken bakgrunn. Men hvem var hans forfedre ? Alle tips mottas med takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibekke Holm

HeiFredrikke bodde i Urtegaten da hun døde og hun var født 1807. Da må dette være henne i 1865: LenkeI følge folketellingen var hun født i Tønsberg. (Men dette hadde du kanskje fra før?)VH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Vielse Hans Larsen og Fredrikke Johanne Hansted 9/11 1829 nr 77 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=661&idx_id=661&uid=ny&idx_side=-36>LenkeFredrikke Johanne konfirmert i Tønsberg nr 6 1821 LenkeFredrikke Johanne døpt 3/5 1807, men som johnne LenkeLars Christensen Hansted og Anne Sophie Amalie Fredriksdt Bjerk viet 1807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Boktrykker Hans Larsen dør 23.9.1847, begravet 29.9. Han ble 44 år og bodde på Busterud i Halden. Jeg har lett etter skifte, men ikke funnet noe..I boka Haldenhåndverkere gjennom 300 år og heftet 'Det sto i Amta', finner jeg at Hans Larsen var en av grunnleggerne til haldenavisa ' Smaalenenes Amtstidende', etterhvert en høyreavis som holdt koken i byen fra 1832 til 1975. Den gikk under navnet 'Amta', og den husker jeg godt. Hans Larsen fikk også etterhvert det redaksjonelle ansvaret for avisa, som hadde en vanskelig økonomi. Etter Larsen døde drev enken det videre med vekslende medarbeidere frem til 1852, da avisa og trykkeriet ble oppkjøpt av boktrykker Christian Olsen og aviskonkurrenten 'Fredrikshald Budstikke'. De to avisene ble da slått sammen.Hans Larsen må være født ca 1803 , og en kan vel regne med at Halden er fødestedet.Hannestad er et kjent reder/meglernavn i Halden, men de tror jeg hadde røtter i Tune eller deromkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Her er to av døtrene til Hans Larsen i 1885 Halden LenkeDe eier huset de bor i, og de driver med linsøm. Huset ligger i Urtegata, hvor de også bodde i 1865.En sønn Lars Wilhelm døde bare 9 dager gammel i samme året som faren Hans døde, 25.4.1847 begravet 2.5. Han var hjemmedøpt.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Foreldrene til Hans Larsen var Lars Guldbrandsen Eeg og Inger Maria Clausdatter (ref. 6). Her er høker Lars og familie i Elvegata på Vaterland i 1801. Hovedspørsmålet er hvor kom Eeg-navnet fra ? Er det Eg i Kristiansand, eller Eeg (Eig) i Søgne, eller er det dansker vi snakker om ? Hvordan kan vi finne ut mer om disse personene ? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Takk skal du ha, Berit. Eeg dukker opp når sønnen Hans blir døpt (6), og senere i etterslekten. Kanskje det kommer fra hans kones Inger Marias bakgrunn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Det var 2 meget gode kandidater, Anne. Tusen takk ! Gulbrand-navnet synes meget vel å kunne komme fra Midt-Eeg i Nannestad. Kanskje det finnes en bygdebok som kan gi ytterligere bekreftelse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.