Gå til innhold
Arkivverket

[#81847] Hjelp til tyding av kirkebok for Støren i Sør-Trøndelag


Gjest Monica Brandsøy Lystad
 Del

Recommended Posts

Gjest Torodd Kinn

Lenkja fungerer ikkje.Gå til den aktuelle sida i kyrkjeboka, dra ned menyen 'Bildeinformasjon' og vel 'Øverst'. Kopier det som står etter permanent sidelenkje. Det skal fungere som lenkje :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Jeg mener det står: Moderen er Husmandsdatter Marta Olsd. Hugdal 22 aar gl.og til Fader er angivet Ungkarl og Tjenestedreng Peder Svendsen (??) 22 aar gl. Hendes 1. og hans 3. Leiermaal med forskellige Personer. (Kan se ut som det står Sneen i margen vedsiden av faren)Lengst til høyre kalles faren Peder Olsen, så det kan være det ikke står Svendsen, men et stedsnavn)MVh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus.

Hei!Jeg er ganske så enig med Gyrid fordi at blant fadderne finnes Hugdal og Sneen.Det ser også ut som at han hadde barn i Soknedal ?Det finnes en Peder Svends på 30 år og på Sneen i Støren F.T.1865.Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ad (4):Den Peder Olsen Sneen i merknadsfeltet er han som har meldt frå om fødselen, sjå oppe 'af hvem Opgaven er skeet'.'Ungkarl Peder Olsen Sneen-Angjeldende Barnefader har begaaet 3 Leiermaal med 3 forskjellige Personer- vide[sjå] saaledes fol. 56 og 110 i denne Ministerialbog og fol. 175 i Sogndalens Ministerialbog- og er Fødselen[?] tilmeldt Fogden med alle fornødne Oplysninger.'d. 16de April 1866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En mulig kandidat for Martha Olsdatter, mora til Kari Pedersdatter, se øverst:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Støren og Budal i Støren, Ministerialbok nr. 687A05 /1 (1843-1848), Fødte og døpte 1843, side 5. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ved dåpen til Kari er etter min mening navnet til mora Marith Olsdatter, ikke Marta. Marit Olsdatter 23 år er muligens tjenestejente under Sneen i 1865 (se lenke i innlegg 6).Blant fadderne ved Karis dåp finnes bl a Ole Arntsen Hugdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Brandsøy Lystad

Mange takk for god hjelp!Både Peder Svendsen og Marith Olsdatter er tjenestefolk på Sneen i 1865, så dette er nok foreldrene til Kari! Takk for tipset om Dagfinns slektssider!Mer informasjon om temaet finnes forøvrig på 37278.Marith Olsdatter får etterhvert tre barn utenfor ekteskap. I 1869 får hun gutten Arnt Pedersen i Støren, men såvidt jeg kan lese av kirkeboka dør barnet i en alder av 1 1/2 år. Det tredje barnet er min oldemor Oliva Christine f. 1875 i Singsaas. Hun kaller seg Fladaas, så det er mulig hun er oppvokst på en gård ved det navnet. Under konfirmasjonen står hun imidlertid oppført med Grutdal som bosted. Jeg har slitt med å verifisere barnefaren, en jernbanearbeider ved navn Ole Johnsen Moe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Brandsøy Lystad

Er det noen som har tilgang til bygdebøker for Støren? Det hadde vært interessant å se om Marit Olsdatter og døtrene Oliva og Kari er nevnt under gårdene Fladaas, Grytdal eller Hugdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus.

Hei !Som far til Olivia Christine ved hennes dåpen i Singsaas i 1875, så tyder jeg det til, Ole Johnsen Moe af Strinden.Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Bygdebøkene for Støren utgitt 1963 omtaler ikke barn født utenfor ekteskap. Marits foreldre er omtalt på plassen Trøa under Haukdalen, men Marit er ikke nevnt med et ord.Dette som svar på Monicas spørsmål i innlegg 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.