Gå til innhold
Arkivverket

[#81848] Romedal. Galgom


Gjest Eva Vedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Vedahl

Er det noen som vet hvor Hans Larsen f. 1788, ble av. Foreldrene var husmenn under Galgom i Romedal i 1801, og het Lars Pedersen 54 år og Inger Pedersdatter 45 år. Lurer på om denne Hans er en slektning av meg og senere ble constabel på Kongsvinger Festning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1865 finner jeg en Hans Larsen, 77 år, bosatt i Romedal: LenkeMen vet jo ikke om dette er Hans Larsen i 1801. Har du noen flere opplysninger om konstabelen på Kongsvinger festning? Var han gift?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Romedølen fra Galgum er blir døpt her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=dp04161785&gardpostnr=138&personpostnr=1090&merk=1090#ovre>Lenke -Og er fortsatt på Galgum i 1801. Lenke .Om han er identisk med Hans Larsen (Malung) som inngår ekteskap i Romedal 28.nov.1812 Lenke vet jeg ikke, men dette paret får barn i Romedal helt fram til 1826, så denne Hans kan derfor utelukkes som konstabel i Kongsvinger.Konstabel Hans Larsen og Karen Olsdatter bærer sønnen HANS til dåpen 11 feb.1821 (Midt på Høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Litt ekstra leting måtte til:Ekteskapsinngåelsen ble ikke inngått 21.09.1821, men to år tidligere (Ministrialboka 21.sep.1819 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9133&idx_id=9133&uid=ny&idx_side=-157>Lenke ).Da Hans Larsen på dette tidspunktet er 31 og et kvart år, bør han være født sent på året 1787. Man har ikke ført ham opp som ”ungkarl” (uten at vi skal tolke dette for langt), men kun som konstabel. (Klokkerboka Nr.26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Vedahl

Takk for hjelpen. Det var dumt jeg hadde feil vielsedato og forstår også at mannen fra Romedal ikke er sammen mannen. Jeg må lete videre etter forfedrene til Hans Larsen og kona. Mange takk igjen for svar til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.