Gå til innhold
Arkivverket

[#81852] Aasen i Trondheim eller i Sør-TYrøndelag


Gjest Steinar Sandvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Sandvik

I Ft 1900 for Trondheim finner jeg personer som er født i ”Aasen”. Kan det være ”Byåsen” og hvilke kirkebøker bør jeg lete i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Sagen

I de aller fleste tilfeller vil 'Aasen' bety bygda Åsen i Frosta prestegjeld i Nord-Trøndelag. Åsen er i dag i Levanger kommune, men kirkebøkene finner du under Frosta prestegjeld.M.v.h. Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Takk for Frosta-tipset. Jeg leter etter Anne Martha Johansdatter, født 1843 i Aasen. I kirkeboka for Frosta 1838-1851, 1843, side 22 finner jeg den eneste Anne Martha i det tidsrommet, men klarer ikke å lese foreldrenes navn. Jeg har forbedret bildet og leger det ved her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Sagen

Det var nok ikke henne, for hennes foreldre er Gdb. (gårdbruker) Ellef Amundsen og Johnetta Osd Hojem. I Frosta kirkebok 1838-1851 må du ellers finne kirkehandlingene for Åsen etter kirkehandlingene for Frosta, for denne kirkeboken er ikke indeksert ordentlig. De henvisningene du får, er for Frosta hovedsogn. Eksempel: For å finne døpte i Åsen, må du velge det siste året, og bla deg noen sider fremover til du finner Aasen som overskrift på kirkeboksidene. Jeg lette etter Anne Martha blant døpte i Åsen, men kunne ikke finne henne døpt rundt 1843. (Hojem er for øvrig i Frosta hovedsogn.) Ann-Mary har forøvrig helt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Takk for forsøket. Året 1843 og Aasen har jeg fra Ft 1900 for Trondheim. Årstallet kan være beregnet etter oppgitt alder eller av annen grunn unøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Sagen

Jeg fant Anne Marta og hennes mann Bernt Sandvik (født 1837 i Åsen) i FT 1900 for Trondheim. Dermed kunne jeg finne paret i Bygdebok for Åsen, bind V, s. 337 under Sandvika: 'Bernt Jakobsen, f. 1837, gift 1874 med Anne Marta Jonasdtr Grenne. Familien bosatte seg i Trondheim. (...)' (Bernt var sønn av Jakob Jonsen Forbordsmyr fra Skatval i Stjørdal og Anne Kirstine Larsdatter (1811-91). Anne Kirstine var fra Skjesol i Åsen og gift i Sandvika i Åsen.)Det var altså pga farsnavnet du oppgav, 'Johansdatter', jeg ikke kunne finne henne døpt. Men nå finner jeg henne i Bygdebok for Åsen, bind III, s. 382. Det viser seg at Anne Marta Jonasdatter var født så sent som i 1848 (altså feil i FT 1900), og hun var 'uekte' datter av Nikoline Olsdtr Røstavik (født 1822) og Jonas Olsen (1794-1877, ugift). Dreng i Grenne i Åsen.Her finner du Anne Martas dåp (nr. 44): Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Frosta, Ministerialbok nr. 713A06 (1838-1851), Fødte og døpte 1849, side 120. Permanent sidelenke: Lenke M.v.h. Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Tusen takk! Her var det nødvendig med lokalkunnskap. Anne Marthas etternavn varierer. Ved det ene barnets dåp står det Johansdatter og ved et annet barns dåp står det Jonasdatter. Det siste synes å være det rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.