Gå til innhold
Arkivverket

[#81880] søker opphavet til Lars Valleeie og Karen Lunde gift 1816 Holt, A-Agder


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Er det noen som har kjennskap til hvem foreldrene til til Lars Torjusson Valleeie f.ca.1790 og/eller Karen Marie Johannesdtr. Lunde f.ca.1790 var ?Under vielsen i Holt i A-Agder 2. aug. 1816 er han oppført som daglønner på Valleeie. og hun med Lunde som stedsnavn. Begge 26 år gammle, da født ca. 1790.vielse nr.26 h.side:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=810&idx_id=810&uid=ny&idx_side=-134>Lenke sønnen Torjus larsen ( Høgenes-Hugenes) døpes 1. jan. 1819 i Holt nr.10 :LenkeDatteren Karen Larsdtr. ( Warmekrog) døpes 26. des. 1830 i Austre Moland nr.37 (3):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk KnutDet er nok rette mannen. Merkelig att han ikke er å finne i FT.1801.Da er det håp om å komme videre på Lars sine aner også.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Merkelig, jeg finner ikke Lars, eller foreldrene i FT.1801 for A-Agder. Men Lars er jo f. 1790, og gifter seg 1816 der.Mulig foreldrene er døde før 1801, men han burde jo vært med i tellingen. Noen med noen gode råd ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Til Ragnar: Det er en naturlig forklaring på at du ikke finner fam. i FT 1801.FT 1801 for sognene Holt, Dypvåg og Flosta er kommet bort, og eksisterer ikke. For Flosta er bevart en folketelling fra 1815, tror det også gjelder for Holt og Dypvåg.mvh Knut Inge Apesland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Er det noen som har kjennskap til om Valleeie i Holt var en husmannsplass, og/eller om den kan være omtalt i en eller annen bygdesoge, og isåfall hvilken.? mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Valle-eie er nok en husmannsplass. Det finnes ei bygdebok for Holt, men den tar først og fremst for seg slektene på gårdene i Holt og omtaler ikke/få husmannsfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk KnutDa skal jeg forsøke å finne dåpen til Karen Marie Johannesdtr. Lunde (1), og se om det er mulig å komme videre på den anerekken.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Ved søk på Familysearch finner jeg følgende søsken til Lars Torjusen:Karen, døpt 24. april 1768. Foreldre: Torjus Albretsen Songe og Gundborg Torvildsdatter. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9531&idx_id=9531&uid=ny&idx_side=-11>LenkeTorvild, døpt 11. januar 1771. Foreldre: Torjus Albretsen Songeeie og Gundborg Torvildsdatter. LenkeHelje, døpt 14. april 1775. Foreldre: Torjus Albretsen Valleeie og Gundborg Torvildsdatter. LenkeAlbret, døpt 22. august 1777. Foreldre: Torjus Albretsen Valleeie og Gundborg Torvildsdatter. LenkeTjøstolv, døpt 6. mai 1780. Foreldre: Torjus Albretsen Valleeie og Gundborg Torvildsdatter. LenkeGunhild, døpt 3. november 1782. Foreldre: Torjus Albretsen Valleeie og Gundborg Torvildsdatter. LenkeAnders, døpt 18. februar 1784. Foreldre: Torjus Albretsen Valleeie og Gundborg Torvildsdatter. LenkeGunhild, døpt 25. desember 1788. Foreldre: Torjus Albretsen Valleeie og Gundborg Torvildsdatter. LenkePeder, døpt 31. oktober 1792. Foreldre: Torjus Albretsen Songe og Gundborg Torvildsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk igjen KnutDa er det jo håp om å komme videre på den anerekken også,jeg skal få lånt meg den boken.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Det finnes også et tilleggsbind til Holtsboka, med rettelser og tilleggsopplysninger. Det kan være du finner noe der også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til innlegg 5: Det er riktig at det eksisterer lokale 1815-tellinger for Flosta og Dypvåg - men detssverre ikke for Holt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk Oddbjørn.Da blir det vel nærmest umulig å finne opphavet til Karen Marie Johannesdtr. Lunde (1)Jeg fan førstefødte barn Gunborg døpt 9 nov. 1817, men ingen av fadderene der ser ut til å ha farsnavn Johannesen?dtr.nr.52 (2) h.side:Lenke mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Karen Marie har sannsynligvis vært i tjeneste på Lunde. Jeg kan i hvert fall ikke få henne til å passe inn i noen Lunde-familie. Sannsynligvis er det hun som blir konfirmert i Holt i 1806, 15 år gammel. Da kalles hun Karen Marie Johansdtr. Østeraae (se nr. 13):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo føye til at Østerå, som ligger ved ei bukt i indre del av Tvedestrandsfjorden, var et lite sentrum omtrent på størrelse med Tvedestrand på dette tidspunktet. Her var det både sagbruks- og skipsbyggingsvirksomhet - og en del tilflytting. Siden jeg ikke kan finne Karen Marie døpt i Holt, er det rimelig å anta at familien var tilflyttere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Se på denne jenta, Ragnar, f. 18/2 1890 i Arendal: Johanne Andersdatters 'uægte' fødte Karen Marie. Utlagt til barnefar: Barbersvenn Johan Gotlib Philger:Lenke (dåp nr. 7).Et skudd i blinde, kanskje - men en kan jo ikke utelukke at det er denne Karen Marie som senere dukker opp som tjenestejente i Holt - først på Østerå, og deretter på Lunde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg legger ellers merke til at blant fadderne for Torjus Larsen (lenke i innlegg 1) nevnes Torjus Larsen Østeraa, noe som kan styrke antakelsen av at det er 'vår' Karen Marie som bor på Østerå ved konfirmasjonen. Førstefadderen er for øvrig ei Anne Hansdtr. Svartekjær - og Svartekjær var en av husmannsplassene under Valle (altså Valle-eie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk OddbjørnDet ser jo ut til å passe svært så bra, også med tanke på grunnen til att ingen av fadderene hadde farsnavn Johasen,dtr.Men hvordan gå frem for å få dette bekreftet?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, det er selvsagt en stor utfordring - dersom det da ikke f.eks. skulle dukke opp et skifte eller to som kan virke avklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk OddbjørnDa kan det jo være skifte etter han, men siden Karen er født utenom ekteskap, vil vel ikke hun nevt der?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.