Gå til innhold
Arkivverket

[#81893] Postmannen ringer alltid to ganger


Gjest Øystein Djuv-Stiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Dette måtte jeg bare legge ut her.Denne postmannen har tydeligvis ringt to ganger.Se nr. 25 - Johann IngvaldLenkeNoen andre som har funnet tilsvarende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Nei, akkurat denne vrien har jeg ikke sett før, men der finnes nok mange tilfeller, som ikke har kommet presten ... eller andre ... for øret. Imidlertid har jeg flere ganger sett 'Gift mann ... osv.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, det var sannelig en original innførsel! Du har hentet den fra klokkerboka for Holt, ser jeg. Ministerialboka er noe klarere mht. hvordan det hele henger sammen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Barnefaren, postfører (Peder) Andreas Andersen (f. 1869), var for øvrig sønn til 'Anders Post' på Nes verk. I ft. 1900 hadde han og familien forflyttet seg til Bjørneboe i Barbu sogn, der han var 'skræppekarl' - men vendte etter hvert tilbake til Nes verk og bosatte seg i Gangdalen (i nærheten av min farmors barndomshjem). Familien brukte etter hvert 'Post' som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Både den gangen og nå er det jo slik at når en gift kvinne føder barn, blir han som kvinnen er gift med automatisk oppført som far til barnet. Og må trå aktivt til verks dersom han mener at barnet ikke er hans.Så det var vel litt av en prosess disse folka måtte gjennom i 1898...? DNA-test kunne jo ikke akkurat kreves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Til (3) og (4): Ja, det var jo enda sterkere beskrivelse av hendelsen i prestens bok siden begge foreldrene var gift på hver sin kant.Jeg ser forøvrig at den angjeldende mor beskrives som 'taterske'. Kanskje hun har en link til Gripenfeldt/Griffenfeldt-slekten siden det var flere der med navnet Johannessen i området Holt/Gjerstad?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vi ser av ministerialboka for Holt (lenke, innlegg 3) at barnets mor, 'taterske' Gunhild Marie Johannessen, var f. 1858 - og i kommentarfeltet helt til høyre, er Evje oppgitt som fødested. Kontrollerer vi dette mot kirkeboka for Evje, ser vi ganske riktig at Gunhild Marie ble født der 10/5 1858 (døpt 23/5), og at foreldrene var omstreifer Johannes Fredriksen og Gunhild Johannesdtr.: Lenke Så vidt jeg har forstått, var det her en kobling til Griffenfeltene - og relativt mange innbyrdes beslektede 'omstreifere' var rundt forrige århundreskifte og et stykke utover på 1900-tallet bosatt i Holt, bl.a. i Vassenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har lest et sted (men finner ikke igjen kilden) at Johannes Fredriksen tilhørte Flintian-folket, mens kona Gunhild Johannesdtr. var en Gripenfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Grenland Ættehistorielags Slektsforum:6. Anniken Fredriksdatter Flintian (b.Abt 1823) ......6. Johannes Fredriksen Flintian ......6. Lars Fredriksen Flintian ......6. David Fredriksen Flintian ......6. Johan Fredrik Fredriksen Flintian (b.26 Dec 1838-Gjerstad; d.20 Jan 1907-Øvrebø/Vennesla) [url="http://www.google.no/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBYQFjAA&url=Lenkem-5.1.23>http://www.grenlandslekt.no/phorum-5.1.23 //read.php?1,1160,1175&ei=yKrJTJbCB4PtOYLr-NYB&usg=AFQjCNEM35ZKftotVxL1kKa2pjNtWtFhnQEilert Sunds liste 1865: 207 Johannes Fredriksen Flintian m. Leds. og 4 B. 2 Aarsb. § 199. (Homedal, Christiansand) [ -se Flintian ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er mulig det går om man sløyfer 'http'en', kopierer www-adressen og limer den inn i adressefeltet øverst.www.grenlandslekt.no/phorum-5.1.23//read.php?1,3754,3756#msg-3756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå, da! Denne bør kunne kopieres og limes inn i adressefeltet:www.grenlandslekt.no/phorum-5.1.23//read.php?1,1160,1175#msg-1175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.