Gå til innhold
Arkivverket

[#81894] Rachels mor igjen


Gjest Ole-Jacob Jorsett
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole-Jacob Jorsett

Jeg prøver meg igjen, dette er mitt lille mareritt.. Samson Gregoriusen, sønn av Grigoris Ellingsen - kalt Griggus - fikk datteren Rachel 1718 på Øvre Standal. Samson giftet seg om igjen 1734 med Else Nilsdatter og fikk flere barn med henne. Men hvem var mor til Rachel? Kirkebøkene (de leselige.) for Kinn starter 1729 og da er hun tydeligvis død? Er det mulig å løse denne gåten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Hadde Rakel fleire barn? Dersom ho følgte tradisjonell oppkalling, skulle datter nr 2 bli oppkalt etter mormora. Og første datter i farens neste ekteskap blei også gjerne oppkalt etter den avdøde første kona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er det noen som klarer å lese Spons og copulerte her? Lenke Høyre side Spons, 3.par Hofland 9.jan. 1717 spons Simon ...... et Randi Olsdt. Samme par under Copul 22.juli eller aug. 1717 Simon ... et Randi Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel litt på siden, men sønnen Johannes var gift to ganger:[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vi14371689&gardpostnr=1273&personpostnr=2545&merk=2545#ovre>LenkeogLenkeHan hadde følgende barn i det første ekteskapet:Gulbrand Lenke. Her er dåpen i kirkeboka, som viser at Torger Johannesen var en av fadderne - Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1775, side 414. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeMartha Laurentze LenkeJohan Jacob LenkeI ekteskap nr. 2 finner jeg disse barna:Johan Jacob LenkeMartin LenkePeder Johan LenkeRagnilda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ole-jacob jorsett

Takk for all hjelp - Berit (8) har vel truffet spikern med Randi Olsdatter tror jeg - 1717 er jo perfekt med Rachels fødsel 1718!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Joleik skriver i 'Soga om Flora' :under Hovland side 453: '1717 brv. Simo Bergson H. og Randi Olavdotter (sjå Eikjefjorden 1716) 1718 død kona Randi Olavdotter 39 år'under Eikjeforden, side 463: '1716 septbr. død Kari Hallvarddotter E. 40 (I mars stod ho skrift, for ho fekk barn med Simo Bergson Hovland, sjå der 1717 og 1718)'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Har problemer med å lese teksten i den gamle kirkeboken (innlegg 8), men står det ikke at en av sponsorene ved vielsen mellom Simon og Anne, kommer fra Nyttingnes?Kan Anne Olsdtr komme fra Nyttingnes? Der fantes en Ole Hallvardson som i 1697 fikk arv etter mor si, Ragnilde Torgjeirdotter, gift med Olav Joansson Fimland. Olav Hallvardson døde i 1717 91 år gammel (Soga om Flora, side 140-141)Hvis Anne er hans datter, ville hun være et attraktivt koneemne med arv, samme år som hun giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Faren til Rachel skulle jo hete Gregoriusen og ikke Berg(e)sen. Så da må jo dessverre Simon og Randi Olsdatter være feil foreldre. Se 9 og 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ole-jacob jorsett

Du har sikkert rett Toril.. Men for å kunne avskrive at Simon Bergson er den samme som Samson/Simon Griggs trenger vi vel å se dem samtidig i kirkeboka; - at han gifter seg på Berg og drar til Øvre Standal som Griggson er vel ikke helt unaturlig? han kunne ikke drive Standal som Bergson mens far Griggs også bodde der? Ønsketenkning? Beviset ville være at de blir notert samtidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.