Gå til innhold
Arkivverket

[#81903] Hva menes med anm presten har skrevet v/konf i 1890 i Kristiania?


Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

I anm feltet har presten gitt Jens Borg karakteren 3 for kristendomskunnskap. I samme rubrikk er det skrevet mer info. Jeg er usikker på om det står 'g 15/5-90' el. 'g 75/5-90'. Jeg ser at flere konf har lign anm., men jeg forstår ikke hva presten vil fortelle! Vet noen av dere gode helpere i forumet hva anm betyr?Nr 15 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5808&idx_id=5808&uid=ny&idx_side=-115>LenkeEn annen liten sak. Jeg tenker at denne konf i 1890 fant sted i Gamlebyen Kirke, Er det rett?Jens Borg sammen med foreldre og søsken finnes her i FT-1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Gunnar!Tusen takk for innspill! Jeg var inne på tanken om at opplysn fortalte noe om hans vielse. Jeg frafalt det da Jens Borg i 1890 bare var 14 år og i FT-1900 (se lenke innl 1) er Jens oppført som ugift, alder, 24 år.Ut fra opplysn på gravstøtten tror jeg Jens ble gift. Ant. var Beathe f 2/11-1872, død 29/9-1954, hans kone? Jeg har i alle fall ikke klart å finne at Beathe var Jens søster. (Dis Norge gravminner Østre gravvlund, Oslo, Felt 012, rad 01).Jeg mistenker at presten har skrevet feil v/denne anm. Feil ble nok gjort da som nå :) Mon tro hva presten skulle ha skrevet?Spennende å se om jeg finner ut av det. Å for all del, all hjelp mottas med takk!Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg undres på om det ikke kan ha noe med konfirmasjon å gjøre? Det ville passe bedre med alder. De andre får attest til ægteskap. Bare en til står det tilsvarende på, og da nevnes konf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg var nok langt ute på jordet med forrige innlegg. Jens ble jo konf. 5/10 1890, og det var ca.5 mnd. etter den merkelige datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ad (2):Eg rota eller tenkte feil mht. årstalet.g. 15/5 betyr at Jens Borg vart gift denne datoen, men presten har skrive feil årstal: Eg sjekka ein annan som hadde same merknaden, Johan Adolf Andersen blant dei konfirmerte, på s. 111, nr. 61. På han stod g 20/11-98, og så gjekk eg til Oslo Hospital, vigde i 1898 og der fann eg han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei!Tusen takk Berit for at du viste din interesse for mitt innlegg, og tusen takk for opplysningene fra deg Carsten!Flott å få vite Jens Borg sin adr i 1955! Intereesant med sønnen Alf Reidar f i 1902. Her ga du meg mer å lete etter Carsten!Kan virke som om Jens ikke giftet seg med mor til Alf Reidar. Hvilken relasjon Beathe Borg (nevnt i innl 3) har til fam Borg skal bli spennende å se.Jeg jobber ut fra en teori om at presten m/sin anm har tenkt en ting og skrevet en annen, kanskje snudd på tallene. Av erfaring er det fort gjort.Jeg fortsetter å lete i KB-ene, men tips tar jeg selvfølgelig i mot med stor takk!Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Nå er jeg ikke lite flau! Tenk å ikke sjekke 'postkassen' min for nye innlegg før jeg sender avgårde mitt eget, nr 10.Jeg neier så dypt jeg kan! Tusen, tusen takk for hjelpen Gunnar og Leif Erik! Jeg er utrolig glad for at Jens Borg sin vielse ble funnet.Skal bli spennende via KB-ene å følge denne fam videre.Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.