Gå til innhold
Arkivverket

[#81906] Opphav til Erica Amundsdtr. f. 1775 - 10 år


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Trenger hjelp til å tyde innføring av dåpen til kristine den 19 april 1801 i Aker Kirke. Mor: Erica Amundsdtr: Lenke Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

''Kirstine, uægte barn, Moderen Erica Amundsdr, som sidst tiente hos Skredder Bade i byen, blev sammesteds besvangred af udcommanderet Matros Ole Ericsen; hun ligger i Tydske Stranden hos Andreas Svenske. T: Friderica Kristiansdr., Kirksti Knudsdr., Jens Olsen, Andreas Svenske. Anmeldt af Mari Olsdr. Bæ[..)Eye.''(Tyskestranden lå innerst i Bestumkilen, omtrent der hvor Messehallen på Sjølyst en gang lå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Tore.Trenger hjelp også til denne: LenkeDette er foreløpig den eneste Erica jeg har funnet døpt. På FT-1801 kan jeg ikke finne henne.Erica får to barn til: Carina Andersdtr 23 feb.1803 Kristiania, og den kjente jordmor i Røyken; Marie Haagensdtr. okt.1804 i AskerMvh Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Det er ingen Erika på kirkeboksiden du lenker til. Derimot er det en Erik, sønn av Amund Eriksen Hougsteen, som blir døpt. Det står ''DB'' (= drengebarn) foran navnet, så det er nok ingen tvil om at dette ikke er en Erika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Bare en tilleggskommentar til mitt innlegg 4:Her blir denne Erik Amundsen Haugsten (''Erich Amunds. Hoxten'') konfirmert i Enebakk i 1782, så det fjerner enhver tvil om at dette er en Erik og ikke en Erika - se navn nr.10 nedenfra på høyre side her - Lenke (Akershus fylke, Enebakk, Ministerialbok nr. I 2 (1755-1806), Konfirmerte 1780-1782, uten sidenr.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til dere begge.Vil en tyde den første Lenke i innlegg 5 ? I mine notater har jeg Andreas Olsen som far. Det som gjør dette til innteresse for svært mange, det er at jordmor Marie Haagensdtr i Røyken var en 'størrelse' i bygda, og hun etterlot seg en stor barneflokk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ericha Ammunds Dotter, besvangret i hendes Tieneste hos Husar Lieutenant Voigt, laae i Barselseng hos Arbeidsmand Hans Arnesen, boende i Marketenter Lars Thoresens Leyehuuse i Møllergaden, og udlagde for Barnefader Matros Andreas Olsen bortreist, hendes Datter Maria. Fadd: Bendt Halvorsen, Ammund Andersen, Thorine Bendts og Maria Peders Dotter. Tilm. Byef. Af Hr Pihl. Dette er hendes 4de Leyermaal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg beklager bryet, men jeg takker for hjelpen. Årsak: Dette problemer er tidligere behandlet i tema nr.53058. Dette burde jeg selvfølgelig husket, men----- Om det ikke kommer helt nye opplysninger, så avslutter jeg debatten her og nå.Mvh Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er også dåpsinnførselen for Christian (se lenke i innlegg 5):''Christian, uægte barn af Pigen Erica Amundsdatter, besvangret hos Ole Bye i Smalgangen ved Grønland af Matros Truels Amundsen der skal have i Sinde at ægte hende saasnart han kommer af Rejse. Hun ligger i Barselseng hos bemelte Ole Bye, af hvis Kone Anmeldelsen er skeet. Faddere: Ellen Cathrine Larsdatter, Ingeborg Maria Olsd., Maren Christiansd., Arne Olsen, Ingebret Olsen, Gulbrand Johansen.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Selv om debatten egentlig er avsluttet, så ber jeg om hjelp til å tyde: Lenke Det gjelder den første innføringen (1. mars) øverst i andre kolonne. Dette blir jo da barn nr. 2 etter Ericha Amundsdtr.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ericha Ammunds Dotter, besvangret i hendes Tieneste hos Husar-Lieutenant Vogt, Laae i Barsel-Seng hos Arbeidsmand Hans Arnesesn, boende i Væver Steenbergs forrige Huuse i Møllergaden, og Angav for Barnefader Matros Andreas Olsen, bortreist, dette er hendes 3die Leyermaal, hendes Dotter Carine (fød den 23de Febr.) Fadd: Stephen Steenberg Væver, Arne Mogensen Parykmager-Svend og Hustroe Abigail, Mette Sophia Anders Helgesens Hustroe og Ingeborg Ols Dotter. Af Hr. Pr. Lumholtz Tilmeldt Byefogden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Tore. Her opplyses: ' dette er hendes 3die Leyermaal,' som da betyr at det er enda en tidligere fødsel jeg ikke har fått med. Det jeg har er: Kristine 19.04.1801 Carina 23.02.1803 Maria okt. 1804 Christian 18.05.1807Mvh Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.