Gå til innhold
Arkivverket

[#81911] Akershus: Billedhugger Hans Jaspersen, Drøbak


Gjest Kjell Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Knudsen

I ft. 1801 for Ås prestegjeld,Drøbak sogn finner vi billedhugger Hans Jaspersen med sin familie i hus nr. 28. Jeg går ut fra at dette er et brannmatrikkelnummer. Er det noen som vet om dette huset fremdeles eksisterer, og nåværende adresse? Det bodde 4 familier her i 1801. Jeg går ut fra at Hans arbeidet på skipsverft. Han er min tipp-tipp-tippoldefar.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hjertelig takk, Karin. Alle opplysninger om Hans Jaspersen er nye for meg, så også denne. Når jeg antok han jobbet ved et skipsverft, er det fordi jeg har en annen ane som var billedhugger, og som jeg vet jobbet på verft. Jeg var en rask tur på biblioteket i Drøbak i høst og fikk sett litt gjennom lokal-litteratur, men kom ikke noe nærmere.Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Takk igjen. Jeg har gått inn på disse lenkene, og det har vært interessant lesning. Jeg må helt klart besøke Drøbak kirke og og se hans arbeider der. Min tilknytning til Hans Jaspersen går gjennom hans datter Karen Margrethe som ble gift med en kjøpmann i Kristiansand i 1816. Han kom opprinnelig fra Flensburg.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.