Gå til innhold
Arkivverket

[#81915] Skiptvet i Østfold - Bent Rasmussen død under Schoug i okt 1768


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Siden jeg er helt blank når det gjelder Skiptvet, gikk jeg inn på kommunens hjemmeside og fant informasjon om bygdebøker. Der fant jeg dessverre ikke gården Schoug nevnt blant de andre gårdene.Kjenner noen til Bent Rasmussen død på Schoug (nr 28 høyre side): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7531&idx_id=7531&uid=ny&idx_side=-131>LenkeEnken Marte Gulbrandsdatter gifter seg igjen med Knut Christiansen (nederst på høyre side):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Her en sønn født i 1744: Name: Niels Bentsen Gender: Male Baptism/Christening Date: 12 Jan 1744 Baptism/Christening Place: Eidsberg, Østfold, Norway Birth Date: Birth Place: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: Bent Rasmusson Father's Birthplace: Father's Age: Mother's Name: Martha Guldbrandsdr Mother's Birthplace: Mother's Age: Indexing Project (Batch) Number: C00986-5 System Origin: Norway-EASy Source Film Number: 125862 Reference Number: 3117 Collection: Norway Baptisms, 1634-1927En datter i 1739: Name: Gunnil Guri Bentsdatter Gender: Female Baptism/Christening Date: 15 Nov 1739 Baptism/Christening Place: Eidsberg, Østfold, Norway Birth Date: Birth Place: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: Bent Rasmusson Father's Birthplace: Father's Age: Mother's Name: Marthe Gulbrandsdr Mother's Birthplace: Mother's Age: Indexing Project (Batch) Number: C00986-5 System Origin: Norway-EASy Source Film Number: 125862 Reference Number: 2786 Collection: Norway Baptisms, 1634-1927Tror dette kan være vielsen til Bent selvom konas navn er Mari: Groom's Name: Bent Rasmusson Groom's Birth Date: Groom's Birthplace: Groom's Age: Bride's Name: Mari Gulbrandsdr. Bride's Birth Date: Bride's Birthplace: Bride's Age: Marriage Date: 30 Sep 1738 Marriage Place: Eidsberg, Østfold, Norway Groom's Father's Name: Groom's Mother's Name: Bride's Father's Name: Bride's Mother's Name: Groom's Race: Groom's Marital Status: Groom's Previous Wife's Name: Bride's Race: Bride's Marital Status: Bride's Previous Husband's Name: Indexing Project (Batch) Number: M42366-1 System Origin: Norway-EASy Source Film Number: 125862 Reference Number: 714 Collection: Norway Marriages, 1660-1926Alt må selvføgelig sjekkes med kirkebøkene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk Lisbeth - jeg har alle barna født i Eidsberg, men jeg lurte på om dette er det samme ekteparet som dukker opp på Schoug i Skiptvet.Martes foreldre er fra Sandåker i Rakkestad og Mustorp i Eidsberg, men siden jeg ikke har informasjon om hvor Bent er fra, tenkte jeg kanskje det ville stå noe om i det i bb for Skiptvedt. Marte Gulbrandsdatter og ny mann Knut Christiansen er tilbake i Eidsberg under Lislerud i FT 1801 sammen med datteren Gunille og hennes barn.Håper noen har bb for Skiptvet og kan slå opp under Schoug for meg!Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. Gårdshistoriene for Skiptvedt er under arbeid. På R.A. har man nå de 3 første bind tilgjengelig. Forfatteren heter Magne Berggren (tar det etter hukommelsen). Han bor i Moss eller Rygge, og kan kontaktes. Kjenner du Martha Østensvigs bok om Skaug i Skiptvedt. Den handler mest om eierne på 1600-tallet, og før, men er ført frem til ca. 1800. Den finnes på R.A. (lesesalen). Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.