Gå til innhold
Arkivverket

[#81932] Klefstad, Inderøy. Eiere og brukere 1500-t.-1610/15


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ola Klefstad eide i 1615 2 spann 16 marklag i Klefstad. Han var død innen 1624. Ett av barna hans er trolig:1) Roland Olsen f. ca. 1604. Bodde på Gangstad. Gift 1) med Gjertrud Alfsdtr., gift 2) med Kirsten Rasmusdtr. fra Veie i Sparbu.I skattematrikkelen 1647 eier Roland Gangstad parter i 2 av Klefstad-gårdene, nemlig 1 øre i den ene og 1 øre 6 marklag i den andre. Alf Klefstad var bruker av den ene Klefstad-gården, og i 1624 eide Alfs stebarn og 'hans med Sødschende' 1 1/2 spann i den ene gården og Alfs stebarn 1/2 spann i den andre.Ivar Trondsson i Aspa, Straumsnes, nevnt 1453-1489, hadde blant annet en datter Berdora Ivarsdatter, som var gift med en Olav. Dette paret hadde igjen sønnen Olav Olavsson, som eide en part i Klefstad. Dennes sønn igjen, Jostein Olavsson, bodde på Klefstad og er identisk med den Jostein Klefstad som i 1520 var tredje største skattyter i Inderøy. Han er også nevnt i et ledingsmanntall for 1548. 30. mars 1552 (DN XI nr. 680) ble det avsagt en dom mellom Jostein Olavsson og Olav Alfsson. Tvisten gjaldt gården Klefstad, 'som begge theris ffader aatthe' og som var hovedbølet i et gods. Ifølge dommen skulle Jostein fravike Klefstad og i stedet ta en søsterpart i nabogården Berg. Hadde Berdora Ivarsdatter også barnebarnet Olav Alvsson? Alf-navnet er kjent innen Aspa-ætten (magister Alf Ivarsson Teiste).Etter navn og eiendom å dømme ble ikke dommen i 1552 omgjort senere, og Jostein på Berg i 1624 er trolig en etterkommer av Jostein Olavsson som i 1552 fikk en søsterpart i Berg. Og Ola Klefstad var kanskje etterkommer av Olav Alfsson?Er det noen som kjenner kilder som kaster større lys over eierne og brukerne på Klefstad spesielt fra 1552 og til 1610? Gjenfinnes Olav Alvsson i noen kilde før 1552?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Siden det nå har kommet liv i flere gamle trønder-debatter som til dels både tangerer Aspa og Inderøy, tillater jeg meg å løfte denne igjen, for evt. nye lesere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk for lenken. Jeg har funnet Olluff Klleffstad som eier av 2 spd.På den andre Klefstad gården satt en Merchenn eller Morchenn (må vel være lik Morten, for 'Morchen' satt også på Krokshus, der det er kjent at en Morten satt på denne tiden) http://www.arkivverket.no/URN:db_read/rk/16455/8 Se høyre side. Morten Klefstad eide 3 spd. 1/2 øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Bokstav t foran h er skrevet helt annerledes der enn andre steder på siden, mye mindre, derfor syntes jeg det så ut som bokstavkombinasjonen ch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Om du ser på den første siden som kommer opp om du følger lenken jeg la inn i (3), så vil du se at nest nederste navn på den siden er Thomas Aasuolld, mens det siste er Morthenn Mediaas. T-ene er neste 'usynlige' når de kommer foran en h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Lurer på om de fire borgerne som eier odelsgods i Sparbu/Inderøy er identifisert; Hans Caspersen med 3 sp., Aad Annundsen med 4 sp 1 øre, Gundill Niels Skriffuers 7 sp 1 øre og Ide Oluff Borkis 3 sp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Odd Amundsen nevnes av Dahl i 'Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1536-1660' på s. 59 som rådmann i Trondheim 1591-1610. Den fjerde er vel konen til en Ole Borch jeg ennå ikke har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Reidar Christiansen

Kommer neppe til å engasjere meg særlig i denne tråden, men til orientering: Har noen av dere lest Fyr Gullik Dahlstedts artikkel om '1600-tallsslekten på Gjørv i Inderøy', som ble publisert i Genealogen nr 1/2001? Her drøftes eierforhold til Gjørv og Klefstad i senmiddelalder og i første halvdel av 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Om du åpner lenka i innlegg (3) så vil du finne Ide Oluff Borchis som nr 4 av av de førstnevnte skattyterne. det er ikke oppgitt hva for gods det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Borch

Ja, jeg så det rett etter at jeg hadde postet forrige innlegg :-) Hadde vært morsomt å finne ut hvilken gård det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.