Gå til innhold
Arkivverket

[#81940] Utvandring


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Dette er egentlig en underlig historie, men hvis denne karen reiste til sin onkel i Riga antar jeg at han måtte ha bodd i området rundt Oslofjorden, men da regner jeg hele området fra Kristiansand til Oslo som aktuelle steder. Jeg vet ikke hvordan båtforbindelsen var mellom Norge og de baltiske stater på den tiden, men det er ikke en umulighet at det var faste ruter eller båter der foreldrene hadde kjentfolk med som kunne ta seg av denne unge gutten da han reiste til sin onkel i Riga. Jeg vet om at det var t.d. tømmertransport fra Arkangelsk til Riga fra tidlig på 1900 og langt utover. Kanskje lenge før også. Min onkel fortalte at han jobbet om bord på et slikt skip som gikk i tømmertransport på denne ruta. Så at disse var innom i td. Kristiansand på veien var ikke urimelig. Så i en slik transport kunne det være mulig at denne unge gutten var med på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg synes at dere er flinke til å finne ut hvem denne Ernst egentlig var. Jeg kan tenke meg at han kanskje skiftet navn, noe som ikke var umulig fordi man skulle tilbasse seg til et nytt land med et annet språk og et annet navnebruk.Jeg gleder meg til fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Legger inn dåpen som kristin henviser til,innl.20. Han er hjemd. 18 mars, stadfestet i kirken 20 mai. Ser at en av faddrene heter Milliam,er kanskje et Riga navn??? Permanent sidelenke: Lenke Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dere er kjempeflinke. Takk så langt, men så lurer jeg på om det lar seg gjøre å finne noen av Hans sine søsken og hvor evn etterkommere kan bo? Finnes det bygdebøker for det aktuelle området?send evn info om nålevende personer til:austevollslekt@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Er det mulig å finne foreldrene til sine søsken slik at en kan finne ut sammenhegenen til onkelen i Riga?Finnes det bygdebøker for det aktuelle området der familien bodde i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg antar at flere av søskene til Hans ble født etter 1900. Det står i det første innlegget at han hadde 8 brødre, så jeg antar at de fleste av brødrene måtte være født før 1910.Hvem denne onkelen var som het Albert er ikke godt å si, men det må være han som kalte seg for Milliam - en av faddrene?Jeg vet at dere er dyktige på dette og finner nok ut av dette også?Kan denne Albert ha vert bror til moren eller til faren? Eller var han bare en som familien kalte for 'onkel'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Faren til Hans hadde en bror som het Anders, kan det være denne som har flyttet til Riga og kalte seg for Albert etter at han flyttet dit. Kanskje Anders var et vanskelig navn der? Dette er bare noe jeg antar, men det kan være en helt annen forklaring? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvis Hans (Ernst) hadde 8 brødre, så må minst 6 av dem være født etter 1900. Hvor skal jeg i så fall lete for å finne korrekt kirkebok? jeg vil forsøke å finne dåpen i de skannede kirkebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Volla er et område i byen Lillestrøm.Jeg har Skedsmos bygdebøker.Har foreløpig ikke funnet noe.Skjærva (kan ikke se det som gård i bygdeboka) er område i Sagdalen,Skedsmo som grenser mot Lillestrøm.Braatestuen er plass under Braate.Viser til vedlagte linker til folketellinger.Sagdalen (Saugdalen) var et typisk område for sagbruksdrift på Strømmen nær Lillestrøm.Det er Skedsmo,Lillestrøm kirkebøker man skal se i, tilpasset aktuelle år.Det hadde vært fint om man fikk tak i 'Death sertificate' (dødsfallsertifikat.protokoll).Kanske foreldrenes navn står der.Man kan også finne foreldrenes dødsfall for så finne evt skifter.Ser nå at moren til Hans var 40 år i 1900.Hvis det skal være rett Hans, så må noen søsken være født før eller etter 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Må dessverre si at det ikke er rett familie.Marthe Marie døde i 1919.Fant hennes skifte, nr. 113 protokoll, år 1919 Skedsmo lensmannsktr.Opplysningene der noe sjekk for å bekrefte,avkrefte viser at det ikke er rett familie.Hans Kristian døde trolig i 1936 iflg. register, men der er opplysningene sperret for innsyn i protokollen.Jakten på rette personer må da fortsette. Viktig: Death sertificate må fremskaffes (som Hanne Line spør etter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

jeg etterlyser Hans Death Sertificate eller hans obetary. Kanskje det lar seg gjøre å finne hans vielsesattest også og dermed vil vi være nærmere målet om det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg tror at hvis vi skal komme videre i denne saken må vi gå tilbake til innlegg 1 for å finne litt av de vake fakta som finnes der. Det som kan være viktig å gripe fatt i er følgende:Most everything we know of Ernst is based upon the recollections of a young man at the time he left home at about 14 years of age, never to communicate with his family again. In his handwritten autobiography written just before he died in 1956, he states that he is Norwegian. His US Naturalization certificate, the 1920 & 1930 US census all state that his name is Earnest, born c1889 & that he is Norwegian. Yet we have not found his name, etc in the 1900 Norwegian census.He states he had 8 brothers and each summer he used to take the ferry to Riga to work on his uncle (Albert? Walden/Wahlden? or Larsen?) nursery. His uncle was also his Godfather. We find it difficult to believe that a young teen would take a multi-day trip on a ship from Oslo to Riga each summer. Family lore states that his father name was Johan/Johannes and his mother was Mary/Maren/Mari/Maria (Wahlden/Walden?)Jeg tror ikke det var så usannsynlig at den tennåring kunne dra til Riga for å jobbe om somrene, fordi man regnet jo en fjortenåring som vaksen den gangen og mang en 14 åring måtte dra til sjøss for å tjene til livets opphold den gang. Så det var vanlig den gang. Men så spørs det om det var noen båtforbindelse mellom Oslo og Riga den gangen. Jeg vil heller anta at det var mer sannsynlig at det var slik forbindelse mellom t.d. Kristiansand og Riga, fordi det ville være mer naturlig at en båt på vei til Riga ville gå innom i Kr. sand. Vel, dette er bare antagelser.Jeg tror nok at famlien lar seg finne et eller annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

I (1) står det nesten nederst at Ernst ble sjef på noen av Californias fineste hoteller.Hvilke hoteller,kjeder? Kan det være noe å få tak i der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått litt ny info. Så kanskje det lar seg gjøre å finne noe mer etter dette.Hans som han egentlig het, brukte navnet Ernst Larsen som sitt navn i USA. Han oppgir i en sammenheng at han ble født i Oslo den 6. mars 1889 og at han ble gift i USA den 21. juni 1916. Videre så skriver en slektning av han dette:I have enclosed a copy of some documents we have on Ernst Hans Larsen. First is the FM Slade ship manifest when he arrived in San Francisco, CA, USA. The 2nd document is his US naturalization application & statement of military service. Ernst was married in Monterey, California June 21, 1916. I reviewed the posting in the Digital Archives 'Debate Forum' you mentioned and there were a number of questions asked.Posting 5 & 6 your fellow researchers mentioned the 1920 & the 1930 US Census and the WW 1 draft registration cards. Those documents they mentioned do refer to our Hans (Ernst). He did live in San Francisco during WW 1 and lived in Los Angeles County, California during the 1920 & 1930 US census. He died in Los Angeles July 23, 1956. These documents show several spellings for Ernst and the birth years vary.Posting number 7 regarding the 1930 census shows Earnest & Katherine Larsen and their children were Earnest (died 1978) and Patricia Larsen (died 1998).This Patricia was my wife's mother.Posting number 9 regarding the California Death Index references the correct Ernst-my wife's grandfather.I need to be educated about naming practices in Norway. My brother-in-law, James remembers his grandfather Ernst telling him that he used to be called Hans when he was young. So where did the name Ernst come from? Hans (#6545) shows Hansen as his 'surname.' But that is not the family name, right? Is it correct to state that our Hans (Ernst) would know that his family name would be Larsen? Posting #28 the second column from the right-I the title of that column Sponsors names & burglar position? What is a burglar? Posting #34 shows 'Martha Marie Larsd.' Her father is shown as 'Lars Nils.' Would be his family name be Nilsen?I do have a copy of Ernst Marriage Certificate but the file is 11 MB. I can send it your way if it would help. We will request a copy of Ernst's death certificate this week.Han skriver at han har kopi av dødsattesten hans, men den er på 11 MB så derfor er det umulig å sende den, men jeg antar at det vil være enklere å gjøre den om til PDF-format og sende den videre på den måten, men nå siden vi har fødselsdatoen hans vil det være enklere å finne han antar jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Det var fint med mer info.Når det gjelder vielsesattesten (11 MB), så er det ikke nødvendig å poste den her etter min mening.Det holder med opplysninger (som er skrevet av), f.eks. brudeparets fødselsdatoer,fødesteder,foreldrenes navn,fødselsdatoer,fødesteder.Det som er relevant. Men du kan få attesten selv for sikkerhets skyld.Det er dødsattesten han kommer til å be om (request) denne uken (this week).Hvor var Ernst hotellsjef?Kanskje han er omtalt i aviser som hotelsjef?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Eg har forstått det slik at ein ikkje har greidd å finne Ernst i FT1900. Eg slenger ut denne kandidaten, sjølv om det sikkert ikkje er den rette: Lenke Førenamna på faren og mora stemmer sånn nokonlunde, men ikkje etternamnet. Elles ser det ut som om mange av dei som heiter Ernst og er fødde i 1889 er 'svenske', så dette er vel eit førenamn som var vanlegare i Sverige enn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Eg ser no at denne kandidaten er fødd i Sverige, noko som stemmer dårleg med dødsattesten om at han er norsk.Når det gjeld den nemnte vigselsattesten burde det vere mogeleg å opne den i eit bildebehandlingsprogram og komprimere den, evt. redusere oppløysinga. Det er jo alltid kjekt å sjå foto av dokumenta, men avskrift gjer sjølvsagt same nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Dette er jo en etterlysning fra 2007.Terje, hvorfor la du inn denne her på DA nå?Ble du bedt om det, slik at vi vet at de fortsett trenger hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja. jeg er obs på at dette egenlig er en gammel sak, men den er ikke løst enda. Jeg har vert i kontakt med dem som har lagt inn denne etterlysingen og dem har ennå ikke klart å finne slektningene sine i Norge og heller ikke hvor bestefar til kona til han som har lagt inn etterlysingen egentlig var fra. De ønsker å vite mer om denne bestefaren og ønsker kontakt med slektningene sine i Norge. Det er derfor denne saken nå har dukket opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.