Gå til innhold
Arkivverket

[#81940] Utvandring


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Til innl. 125Det ser da ut for meg at familien i Skedsmo er den beste kandidaten. Er det noen argumenter som går mot dette, bortsett fra at fødselsdatoen i kirkeboka vel var ført som 18. mars istedet for 6. mars ?Denne feilen kan i tilfelle skyldes at han var hjemmedøpt den 18. mars, men hjemmedåpen kan jo ha skjedd da han var 12 dager gammel.Terje: Kan du liste opp navnene og fødselsdatoer på alla barna til Hans Kristian Larsen og Marta Marie ?Jeg fant følgende barn født før Hans:Lars, født 20. des. 1879, Ragna Ovidia født 15. sept. 1881 (antagelig død tidlig), ny Ragna Ovidia født 5. mai 1883, og Hanna Elisabeth, født 27. november 1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

En stund siden.Har vært lite på brukerforumet pga. utenlandstur med begrenset tilgang til nettet.Vil vise til nr. 39 hvor skifte er omtalt.Husker ikke nå hvorfor jeg mente at familien ikke var aktuell.Fant familien på 1910-t Skedsmo. LenkeVil også vise til nr. 1 hvor det står at Ernst hadde 8 brødre.Uansett får jeg og andre håpe at det likevel er rett familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I innlegg 109 fikk jeg bl.a. slik informasjon:He says he was born in Oslo and that he had 8 brothers and sisters (but doesn't name them). Family lore holds that his parents names were Johan or Johannes Larsen (?) and Mary/Maren/Mari/Maria Wahlden/Walden.Da stemmer morens navn med det som er oppgitt i ft for 1910, men hun kan jo ha hatt flere navn og så blir bare ett av dem brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Skulle han ha vert folkeregistrert i Norge i 1910, dersom han var utvandret eller var sjømann på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Jeg så litt for raskt.Skulle være 8 brødre og søstre, og ikke 8 brødre.Vi kunne vel se om Hans og Marta Marie hadde bror,svoger som het Albert?Når gikk skipet 'Slade' fra Australia?Det som ankom San Francisco februar 1911.Jeg lurer på om den aktuelle kandidaten fra Skedsmo Hans (Ernst) rakk både folketellingen (1.desember?) 1910 og ankomst til USA? Litt over 1-2 mnd mellom folketelling og ankomst,arrival USA.(127) Lars J., (114) og (126) gjelder to forskjellige familier som vi debatterer.Vi må huske på at norske navn ofte ble 'amerikaniserte' da folk emigrerte til USA eller andre land.Terje, var ikke det du som lurte på i annen debatt hvor Mathilde Monsen var blitt av?Har du tenkt på om hun kan ha byttet navn 'amerikanisert'? F.eks. Hilda eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har sjekket mange alternativ for Mathilde uten at jeg har lykkes i noen.Jeg tror nok at Ernes har amerikanisert navnet sitt. Hvis han het Hans i Norge så la han nok til et annet fornavn? Det viktigste her er å finne foreldrene og søskne hans. Evn Albert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg trekker mitt forslag i innlegg 126 da jeg glemte at Ernst sin mor ifølge innlegg 114 heter Christine og altså ikke Martha Marie.Familien i innlegg 132 bør sjekkes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, men Mike skriver jo at Ernest Larsen har oppgitt i sin biografi at hun kan hete Maren, Marie eller noe lignende. Det er først når dødsattesten dukker opp at navnet Christine dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Enten brukte (eller dåpt med begge fornavnene) moren både 'Marie' og 'Christine' eller så var faren Hans gift med flere.Hvis det er funnet rett familie i 1875-t nevnt i (132).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Det er mystisk at ikkje nokon av borna i (132) er å finne i 1900 og 1910, omtrent like mystisk som at ein ikkje finn nokon Ernst/Hans som passar. Sidan mora i (132) var svensk kan dei kanskje vere å finne i Sverige i 1900. Då ville det heller ikkje vere så langt med 'ferje' til Riga. Er det nokon som kan greie å finne denne familien, evt. ein Ernst/Hans Larsson f. 1887/8/9 i Norge, evt. ein eller annan Hans Larsson frå Norge og/eller Mar-eitteleranna/Ch/Kristina/e Larsson, ein Albert Walden osv. i svenske folketeljingar?Gunnarsborg er visst eit namn som finst mange stader i Sverige...Det som gjer det så vanskeleg å finne ut av kvar Ernst Hans Larsen kom frå er at ein har for lite og for upresis informasjon. Fødselsåret varierer frå kjelde til kjelde, ein kan heller ikkje vere skråsikker på datoen, sjølv om den ser ut til å vere den same i alle kjeldene. Namna til norske foreldre i ein dødsattest er ofte ikkje til å stole på, namn er amerikaniserte. Ein veit verken kven ein leitar etter, eller kvar ein skal leite. Difor vert dette vanskeleg eller umogeleg å finne ut av.Det ville forresten vore interessant å få lese skanna utdrag frå denne sjølvbiografien f.eks. her i denne tråden, slik at ein fekk sjå kva som står der med eigne auge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Retting: Det står sjølvsagt Gunnarskog, ikkje -borg, som eg kom i skade for å skrive. Dette er i Arvika, ikkje så langt frå Østfold, så det er like langt til Riga. Men er det nokon som kan finne familien i svenske folketeljingar, slik at ein får stadfesta/utelukka dei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

De kan godt ha vært i Sverige etter 1875 da de bor i Nittedal. Men Hans/Ernst var altså født i 1888 i Oslo eller omegn, f.eks. Nittedal.På slutten av 1890-årene hadde man det store 'krakket' i Oslo, og mange flyttet da fra byen/området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Men når vi først er inne på Oslo så ser denne familien litt interessant ut. Dette med tanke på at farens mulige fornavn (Johannes) og morens mulige dobbeltnavn (Maren Christine). Men her er ikke noe 'Larsen' ......FT 1910 for Kristiania Navn F.dato F.sted Fam.st. Sivilstand Yrke BostatusJohannes Olsen 1845.02.14 Rakkestad hf g Skræddermester bMaren Christine Olsen 1844.06.07 Tønsberg hm g bAnna Louise Olsen 1880.12.22 Kristiania d ug Telefonistinde bAagot Olsen 1882.09.17 Kristiania d ug bFanny Olsen 1884.08.01 Kristiania d ug Kassererske bRuth Gøttsche Holmsen 1894.12.04 Kristiania fl ug Skolepige bAnna Louise ??landt 1841.10.28 Tønsberg b g mtMargot Johansen 1891.11.18 Trondhjem tj ug b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er denne familien med fødselsår i 1900-tellingenJohs. Olsen m b hf g Skræddermester 45 Rakkestad SmMaren Olsen k b hm g 44 TønsbergAnna Olsen k b d ug Telefonistinde 80Aagot Olsen k b d ug Volontør 82Fanny Olsen k b d ug 84Arne Keim?? m b fl ug Handelslærer 76 Chranssand SC. Borch-Jenssen m b fl ug Handelslærer 76 Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland
Lenke Dette er kanskje et 'bomskudd' men her er ft for 1875 og her er bl.a. noen søsken der den ene heter Hans og den andre Albert Larsen. Jeg antar at det er mange kobinasjoner å velge i mellom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg gjentar noen viktige holdepunkt i denne saken:The man's name is Ernst (or Ernest or Earnest) Hans Larsen, born 6 March 1889 in Norway.The man's descendants cannot provide much concrete information on him. Before he died in Los Angeles in 1956, he wrote a short autobiography in his own hand, but it was a rather short on detail. He says he was born in Oslo and that he had 8 brothers and sisters (but doesn't name them). Family lore holds that his parents names were Johan or Johannes Larsen (?) and Mary/Maren/Mari/Maria Wahlden/Walden. He further states that he left Norway at age 14 and never saw his family again.I dødsattesten til Ernest Larsen står det at faren het Hans Larsen og moren het Christina. Dette siste er kanskje de korrekte navnene, men Ernest H. Larsen har tydeligvis brukt andre navn i dagligtale om sine foreldre. Dermed antar jeg at foreldrene har hatt minst to fornavn. Også disse navnene kan ha blitt amerikanisert. Dette har jeg sett på en av mine slektninger. Han oppgav at moren het Julie, mens hennes norske navn var Gurie. Håndskriften var tydelig nok, men det er ikke alltid at den som skriver navnet forstår eller hører korrekt.Dette blir liksom den motsatte veien, vi leter stort sett etter slektninger i USA, mens det ikke er så ofte det går den andre veien. Da møter vi kanskje lettere på problemer også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er familien du nevner i innl. 144, ved folketellingen i 1900.Herred: Sandar. Gard: AabolFnamn Enamn Kj Busett Fam.st. Siv.st Yrke Fødd år FødestadHans Larsen m b hf g Gaardbruger S 1862 SandarMatilde Larsen k b hm g Husgjerning 1862 SandarLars Larsen m b s ug Søn 1891 SandarHansine Larsen k b d ug Datter 1892 SandarMaren Larsen k b d ug Datter 1896 SandarAnna Larsen k b d ug Datter 1898?? SandarAasta Larsen k b d ug Datter 20600 SandarLars Jensen m b fl ug Styrmand 1872 Sandar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det kan ikke være denne familien. Jeg antar at vi må konsentrere oss om et ektepar som heter Hans og Christine. Christine kan ha flere fornavn som td Marie eller Maren. Hans kan også ha flere fornavn. Jeg antar at Albert må være mulig å finne i 1875, men kanskje han opprinnelig ikke var norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det finnes 48 personer i 1875-tellingen med navnet Albert Larsen, 16 av dem bor i Kristiania.Kansje hadde Ernst/Hans også en bror som het Albert ?Her et funn fra FamilySearch.orgName: Albert LarsenGender: MaleBaptism/Christening Date: 06 Jun 1881Baptism/Christening Place: Oslo, Oslo, NorwayBirth Date: 21 Jan 1881Birth Place:Death Date:Name Note:Race:Father's Name: Hans LarsenFather's Birthplace:Father's Age:Mother's Name: Christine ElefsenMother's Birthplace:Mother's Age:Indexing Project (Batch) Number: C01297-5System Origin: Norway-EASySource Film Number: 1282974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Jeg har forstått det slik at onkelen til Ernst kan ha hett Albert, men det er ikke i veien for at Ernst kan ha fått bror som het Albert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Alberts foreldre:Groom's Name: Hans LarsenGroom's Birth Date: 1834Groom's Birthplace:Groom's Age:Bride's Name: Barbro Kirstine EllefsdrBride's Birth Date: 1844Bride's Birthplace:Bride's Age:Marriage Date: 09 Jul 1871Marriage Place: Trefoldighet Menighet, Oslo, Akershus, NorwayGroom's Father's Name: Lars HalvorsenGroom's Mother's Name:Bride's Father's Name: Ellef AslaksenBride's Mother's Name:Groom's Race:Groom's Marital Status:Groom's Previous Wife's Name:Bride's Race:Bride's Marital Status:Bride's Previous Husband's Name:Indexing Project (Batch) Number: M42833-2System Origin: Norway-VRSource Film Number: 255761Reference Number: 2:QMHWDD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.