Gå til innhold
Arkivverket

[#81940] Utvandring


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Berg

Hvorfor ta hele hans historie så bokstavelig? Dette var en mann som holdt på sine hemmeligheter.Også ovenfor sin familie.Har dere f.eks. sett i tellinger 1900 og 1910 hvor mange fra Riga Russland som er tellt her i Norge? masse sjømenn og noen fastboende.Tar et par på slump. 1910. Drammen. Lars Bergstrøm f.3/3 1859 Riga Russland For tiden i Riga. gift med norsk dame og stor familie.Så har vi bl.a en enslig gutt i Stavanger Ernest Lapin ug. skibstømmermand. f.7/6 1886 Riga Russland.Dette for å vise at det finns mange løsninger og muligheter her. Lett å kjøre seg fast i ett spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det kan selvsagt være noe i denne 'biografien' som kan gi svar på noe av det vi leter etter, men så vidt jeg kan se så er det heller en fortelling om livet på sjøen frem til han ankommer USA. Det er på et par og tredve sider. Det er særlig innledningen som forteler litt om hvem han er og hvor reisen har foregått fra. Jeg tror neppe det er noe mer som kan gi en pekepinn på hans bakgrunn.Jeg synes at det er en meget interessant sak som dukker opp i innlegg nr 176.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er en av mailene som jeg har fått fra Mike. Jeg vet ikke om denne har vert med i innleggene tidligere, men legger den her for sikkerhet skuld:'Good day to you. My wife, Pam (the Norwegian) and I are absolutely delighted at what you and the Forum members have found! We are stunned! Thank you for everything.I have enclosed a copy of some documents we have on Ernst Hans Larsen. First is the FM Slade ship manifest when he arrived in San Francisco, CA, USA. The 2nd document is his US naturalization application & statement of military service. Ernst was married in Monterey, California June 21, 1916. I reviewed the posting in the Digital Archives 'Debate Forum' you mentioned and there were a number of questions asked.Posting 5 & 6 your fellow researchers mentioned the 1920 & the 1930 US Census and the WW 1 draft registration cards. Those documents they mentioned do refer to our Hans (Ernst). He did live in San Francisco during WW 1 and lived in Los Angeles County, California during the 1920 & 1930 US census. He died in Los Angeles July 23, 1956. These documents show several spellings for Ernst and the birth years vary.Posting number 7 regarding the 1930 census shows Earnest & Katherine Larsen and their children were Earnest (died 1978) and Patricia Larsen (died 1998).This Patricia was my wife's mother.Posting number 9 regarding the California Death Index references the correct Ernst-my wife's grandfather.I need to be educated about naming practices in Norway. My brother-in-law, James remembers his grandfather Ernst telling him that he used to be called Hans when he was young. So where did the name Ernst come from? Hans (#6545) shows Hansen as his 'surname.' But that is not the family name, right? Is it correct to state that our Hans (Ernst) would know that his family name would be Larsen? Posting #28 the second column from the right-I the title of that column Sponsors names & burglar position? What is a burglar? Posting #34 shows 'Martha Marie Larsd.' Her father is shown as 'Lars Nils.' Would be his family name be Nilsen?I do have a copy of Ernst Marriage Certificate but the file is 11 MB. I can send it your way if it would help. We will request a copy of Ernst's death certificate this week. Be well and have a great week!'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette fikk jeg fra Mike da han sendte meg biografien til Ernest:'Enclosed is a copy of Ernst's' handwritten biography that was written in the early 1950's. This document does not state anything about a 'Walden.' I believe the Walden name came from his daughter (my mother-in-law) who has since died. It was her dream was to find her family before she passed on. She was a wonderful lady and I appreciate all that you and the other members of this forum are doing to assist with her dream.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

..... but being a Scandinavian, I wanted to be a taylor ....Kansje noen i familien var skredder ?I innlegg 142 og 143 hadde vi en familie i Kristiania hvor husfaren var skredder. Men 9 gutter hadde de nok ikke ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Ved å søke på Registreringssentral for historiske data - Lenkeog velge FT1900 og bosted Roma kommer det opp navn på besetningen på et skip ved navn 'Roma'. Kan jo være en aldri så liten mulighet at dette er det skipet som guttungen mønstret på? Verdt å sjekke opp om dette skipet gikk i disse farvann ved Riga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Til 182 - det står vel helst Saylor (litt feilskrevet for Sailor) vil jeg tro. Det var vel noe mer vanlig for en skandinav å være sjømann enn å være skredder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Det må vel vere 'sailor' han meiner.Det var nok mange båtar som heitte Roma, den me skal fram til var latvisk, i følgje sjølvbiografien.Står det meir om båtar, hamner og tisdpunkt for anløp? Eg reknar med at det ikkje står namn på kameratar eller slektningar han var saman med på sjøen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

jeg har sendt hele historien om Ernest til en venn av meg i USA og han skriver følgende tilbake til meg: 'Historien er veldig interessant og spennende - en vidunderlig historie . . . . Det er synd at han ikke fikk tid til å gjøre den ferdig.Men det er ikke noe i den som kan være til noen hjelp med og finne foreldrene hans. Det er ikke et eneste ord om hans liv i Norge, med unntak av at han ble født der og hadde 8 søsken. Det at han reiste til Riga om sommeren for å besøke onkelen sin ikke er til stor hjelp, med mindre det kan finnes passasjerlister for skip som seilte fra Oslo ( ? ) til Latvia mellom ca 1900 - 1910. Hva trenges er navner til hans søsken og noen ord om stedet i Norge hvor han vokste opp. Det er litt overraskende at familien ikke vet et eneste navn til Ernests søsken. Men slike ting er ikke så usedvanlig med slektsforskning - i gamle dager hadde man bare tid til å tjene sitt daglige brød og ikke fortelle etterkommerne om familien i fedrelandet.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det kan vere mulig at nokre treng litt info frå biografien, men det er ikkje noko info om familien der, men litt om båten eller båtane han var på.mi e-postadresse er:austevollslekt@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Han kan meget mulig hatt hyre på en norsk båt,men norsk,er det slettes ikke sikkert han var.I følge skipslistene for 1900 finnes et norsk skip ROMA fra Bergen. I følge de samme lister,finnes mange ernst/ernest men felles for de er at de ikke er norsk.Masse er svensk f. eks. russisk,eller tysk. Kun to norske Ernst i 1900. stavanger er også inntressant her, De har egne skipslister og mannskap.Ser de har samme anløp som Ernst nevner i sine memoarer,Finner bare en norsk gutt Ernst Larsen i skipslistene. Men han står det omkom fra båten på veg over til Amerika i 1895. Han var fra Stavanger.Ernst er klart en mann som ikke vil bli funnet.Da blir det vanskelig. Han er i sine papirer nevnt med flere nasjonaliteter.Han har flere fødselsdatoer, Flere fornavn og flere etternavn. Likeså hans foreldre.Det virker ikke mye troverdig.For den sags skyld kan han like gjerne være engelsk.Han kom derfra med båten.Her f.eks.Ernest Walden b.6/11 1887 Wigston Leicester Parents:Jon Walden og Mary Jane Waldon. Om vi legger hva familien har hørt og tror til grunn.Som sagt.Det blir å leite etter nåla i høystakken.Men de bør prøve en av de avangserte gentestene som mange prøver nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er lurt å ikke ha for smalt perspektiv på vår søken etter Hans/Ernst sine foreldre, men det er et par interessante ting i side 2 av fortellingen:De har losset en last med korn i Europa et sted, og deretter ble båten dirrigert tilbake til Norge .... men han fikk ikke tid til å hilse på sin mor og far .....Tidsrommet for denne turen tilbake til Norge er ikke angitt men kan vel ha vært i perioden 1905 - 1910 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

De som er interessert i det kan få hele biografien av meg. Den er bare på 31 sider av samme størrelsen som de forutgående. Så det er bare å ta kontakt, så kanskje noen av dere finner noe av interesse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Lar det seg gjøre å finne denne familien igjen i 1900. Her er et ektepar der mannen heter Hans Larsen og hustru Kristine, og som bor i Oslo i 1885. Vel, det er kanskje bare et 'bomskudd' men vi må snu hver sten minst to ganger.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Noen gåter eller nøtter er vanskeligere å knekke enn andre. Hver sten må snus opp til flere ganger før man kan se en løsning eller om ikke annet skimte en løsning. Jeg har fått litt mer info, men om man kommer noe nærmere en løsning er ikke godt å si. Datter til Ernest har tydeligvis lest boken til faren litt til. Så får vi se hva som kommer ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

De datane jeg fikk over er ikke i et format som går an å legger over i dette foraet. Skal se hvordan jeg kan gjøre det:

bilete10928.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Datter til Ernest har skrevet litt om faren sin. Mye av det hun skriver er hentet fra farens 'biografi', men hun forteller også at faren vaks opp i Oslo. Dette kan trolig ikke være tilfelle fordi hun forteller at foreldrene hadde en stor gard og at det var mye slit på gården. Faren hadde liten tid til å ta seg av han. Ernest var yngstemann av 9 brødre. Derfor drog han mye til onkelen i Riga. Da Ernest var 14 år drog han til sjøss, og var ikke hjemme igjen etter dette. Hun forteller at han kalte moren for Mary og at en av de elste brødrene jobbet som 'baker' (engelsk). Det jeg har av info er i pdf-format og det kan jeg ikke legge ut her (ser det ut som).Når Ernest kunne fortelle at det var så mye slit på gården at foreldrene ikke hadde tid til å ta seg av barna, så antar jeg at gården må ha lagt et godt stykke utenfor Oslo, men at han kan ha reist ut fra Oslo når han reiste både til Riga og andre steder, kan være mulig. Båten som han tok hyre på skulle være et skip fra Latvia som het Roma.Det er mulig at det fremkommer også andre ting i det jeg har fått tilsendt, men foreløbig er dette det jeg kan si jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.