Gå til innhold
Arkivverket

[#81940] Utvandring


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Som gammel Karmøybu får jeg mange 'a-ha' opplevelser når jeg leser dette sjømanns-stoffet .......Basert på hva Ernst selv skriver, så mener han tydeligvis at begge foreldrene er i live når skipet hans kommer tilbake til Norge for å laste is, ca. 1902 - 1905. Dette kan være viktig mht. å finne dem i 1900-tellingen.Eksempelvis er da familien fra 1900-tellingen som er nevnt i innlegg 19 ikke aktuell, for den Marie som er nevnt der er da enke.Derimot tror jeg familien som Mette Fausko viser til i innleggene 28,29 og 30 er interessant. De har riktignok døtre, men jeg lurer på om uttrykket '9 boys' kan være en unøyaktighet for '9 søsken'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er ting i fortelleingen til dattera til Ernest som kan tyde på at faren var både gardbruker og baker. Dette yrke hadde tydligvis også den eldste broren. Hjemmet deres skal etter alt å dømme ha ligget ikke langt fra Oslo. Det merkelige er at dem bruker navnet Mary på moren, mens det i dødattesten står at hun het. Christine. Selvsagt kan hun ha hatt flere fornavn, for det var ikke uvanlig på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her har vi et par som kunne ha passet, men de bor ikke i nærheten av Oslo?LenkeLikevel så kan det tenkes at dette kan være den rette familien. Her har yngsteamann forlatt redet forlengst, men hvem vet? Vel, det finnes nok mange Lars og Christine Larsen. Når det gjelder barna dere så har jeg forstått det slik at det kanskje har vert snakk om at Ernest var yngst av 9 søsken, men fra tid til annen har en brukt uttrykket 'boys'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvis vi tar utgangspunkt i innlegg nr 28 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5529&idx_id=5529&uid=ny&idx_side=-62>LenkeSå heter denne moren Marthe Maria og mannen Hans Christian Larsen. Dette er jo ikke en umulighet, så denne bør kanskje sjekkes nærmere. Dette er kanskje den samme familien i 1900? LenkeDette er da i 1900, men kanskje det passer dårlig med de antydningen som vi har fra familien. Som da mener at det var gårdbruker/farmer og bakerivirksomhet som var yrkesbetegnelsen på faren til Ernest? Eller kan det også være et tøyelig begrep?Så har vi en familie her i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, jeg synes den familien ser interessant ut, den er jo nevnt også i innleggene 33 og 34.Men i innlegg 39 sier Kristin Aasen at hun mener denne familien ikke er aktuell pga. noen skifteopplysninger. Jeg forstår ikke hvorfor hun mener den må utelukkes (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Innlegg 28 som gjelder denne familien viser at sønnen Hans Larsen er hjemmedøpt den 18 mars 1888, og stadfestet i kirken den 20. mai 1888. Vi ser av dåps-innførselen i kirkeboka at datoene først er ført i feil kolonne og deretter korrigert.Denne Hans Larsen kunne derfor kansje ha fødselsdato 6. mars, som er den fødselsdato vi har funnet på 'vår Ernst' i innleggene 5, 9, 44, og 114.Jeg hadde håpet at konfirmasjonen til Hans kunne avklaret fødselsdatoen, men der står det også 18. mars. Se konfirmant nr. 44 Hans Hansen i kirkeboka.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Sjølvbiografien er ei spennande historie om det harde livet for sjømenn rundt århundreskiftet, men inneheld få detaljar om båtar og tidspunkt. Ein kan også her spekulere på om alt saman er fakta.Det kunne kanskje vore til hjelp om ein kunne funne ut at han var der og der, då og då. I så fall skulle han kunne vere i den og den lista, og det kunne vere ei ytterst lita mogelegheit for å finne f.eks. det verkelege namnet hans (dersom det ikkje var Ernst Larsen), samt kvar han var frå.Ernst la ut på denne ferda det året han fylte 14, som var i 1900 (i følgje 200), eller ca 1902 (201). ('Stakk han av' før han var konfirmert?) Det skal altså ha vore ein latvisk seglbåt med tre master som heitte Roma, og som m.a. var innom Norge for å hente is. Skal tru kvar dette var?Det er seinare nemnt at han vart kasta i fengsel i Australia. 'Maytland' må vere det same som 'Maitland', som var eit høgrisikofengsel for drapsmenn og harde kriminelle. http://www.maitlandgaol.com.au/ Eg tykkjer det er merkeleg at han hamna der, men i så fall burde det finnast ei eller anna liste over innsette på byrjinga av 1900-talet, med ein Ernst Larsen i.I Valparaiso stakk han av frå båten, og mønstra sidan på den tyske damparen Bürgermeister Hackmann, som gjekk til Sydney. Dersom eg har forstått det rett skal anløp i Sydney vere registrert i denne databasen: srwww.records.nsw.gov.au/indexes/searchhits_nocopy.aspx?table=Index to Vessels Arrived, 1837 - 1925&id=49&frm=1&query=[ship Name]:burger Det er mannskapslister på Ancestry for dei same anløpa, untatt det i 1905. I desse skipslistene fann eg ingen Ernst, det nærmaste eg fann var ein Segard (Sigurd) Larsen i 1906, men han var 'Fireman', og det passar vel ikkje med Ernst. Eg tykkjer det er merkeleg at ikkje Ernst er i ei av desse listene. Kan han vere i den frå 1905 som manglar, eller er det fleire lister som manglar? Eller er det slik at det berre er dei som mønstra av som er nemnde i slike lister? Ernst skulle jo eigentleg vere med båten vidare.I Sydney stakk han av igjen, og mønstra på ein 3master som skulle til San Fransisco. Der sluttar historia. I følgje dette avisarkivet trove.nla.gov.au/newspaper/result?q=f m slade var F. M. Slade ein 4master. Den gamle mannen kan sjølvsagt ha hugsa feil,men dersom sjølvbiografien (og avisartikkelen) stemmer på dette punktet, så er ikkje dette den endelege reisa til Amerika, slik det vert hevda til slutt. I så fall burde han f.eks. vere nemnd i ei mannskapsliste i San Fransisco før 1911, men eg kan ikkje finne han der heller.Denne mannen er nesten som eit spøkjelse, som ikkje har etterlete seg spor nokon stad før han dukkar opp på F.M. Slade i San Fransisco i 1911.Det ser ut som om denne nøtta vert hard å knekkje. Hadde folketeljinga for 1890 vore registrert, samt alle kyrkjebøker for heile landet, så hadde ein kanskje hatt han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Har vi vært innom denne familien fra FT 1900 i Fredrikshald ? Det er en Johannes Larsen, født i Naverstad, Sverige, forhenværende bakermester, som i 1900 delvis forsørges av sine sønner ... han er norsk statsborgerHvor bor sønnene ?By GateFredrikshald StrandgadenFnamn Enamn Kj. Yrke Fødd år FødestadJohs. Lars. m hf Lidt Kapital. Underholdes af Sønene fhv. bagermester 1839 Naverstad Sverige n sRegine Lars. g hm Husgjerning 1842 Rygge Sm nHulda Lars. k d ug Kassererske handelsforret. 1870 t nThora Lars. k d ug Kassererske handelsforret. 1877 t nIngeborg Lars. k d ug Kassererske handelsforret. 1880 t n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ved dåpen til datteren Thora i 1877 er foreldrene skrevet som bager Johannes Larsen, f. 1837 og Regine Helgesdtr., f. 1841., ingen Albert blant fadderne ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, sønner som forsørger ham i 1900 burde jo være født før 1885. Jeg lette i kirkeboka for Halden fra midten av 1860-tallet men fant ingen sønner. Kansje de kan ha vært fra et tidl. ekteskap i Sverige (?) Fant heller ingen Hans født i 1887/88 hos denne familien, så det kan nok utelukkes fra vår søken etter Ernst/Hans' opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Om vi nå ser litt bort fra navn(siden de skifter stadig)og titter på yrket baker fra landet, og født i Oslo med mange søsken.Da kommer vi fram til Bagemester Ernst Rosenlund med sønn bagesvend Axel Rosenlund i Oslo 1900.Denne Ernst hadde 8? barn som vokste opp.De eldste barna er født på Aas Kraagstad.De siste i Oslo.Deriblant en Hans f.10/2 1889 Oslo,Sagene.Jeg har funnet 7 gutter født.Er ikke sikker om de var flere.Bagemester Ernst Rosenlund var f.1848 i Gausdal med far som også hette Ernst Rosenlund.I 1910 er han blitt enkemand og baker alene i Nittedal.Hans gifte sønn bakersvend Axel ser også ut til å være død.Kona på sinnsykeasyl og de 3 barna bortsatt til hennes bror Albert på landet, Ernst sine barn spredt rund.Ihvertfall 4 av de emigrerte til Amerika.Den første i 1896. Men Hans f.1889 finner jeg ikke etter 1900.(Død?)eller rømt til sjøss?. Jeg finner heller ikke hans onkelbarn hos Albert,Ernst f.5/3 1900.igjenn. Kan Hans ha 'stjålet' hans onkel aLBERT, navn og fødselsdag?)Vet ikke hvilken kirke de hørte innunder i Oslo senere,så har ikke fått sjekket deres konfirmasjon og om Hans døde.Hans mor kom fra Vaaler. De hadde en enke Maren Larsen,som var fadder til alle barna.Vet ikke hvem hun var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Dette var interessant. Men det kan vere greit med litt lenker til det du har funne. Her er nokre:Ernst Alexander Rosenlund: 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60501&gardpostnr=45&personpostnr=571&merk=571#ovre>Lenke 1885: Lenke 1900: Lenke 1910: LenkeAxel: 1900: Lenke Martha i 1910: Lenke Borna i 1910:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.