Gå til innhold
Arkivverket

[#81944] engebret ellefsen f. 1852, på rogstad, oppslag savdsvær


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen
Lenkelenken viser en familie jeg gjerne ville hatt et oppslag på. Interesserer meg for hva som står om Engebreth.Jeg tror han er identisk med Ingebret Serkland f. 1852, Sandsvær, som i 1900 bor i Gjerpen med sin kome Ingeborg og pleiedatteren Hulda Olsdatter.Fint om noen kan slå opp og se om der er noen tilleggsopplysninger om mannen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

OK, takk for oppslag uansett. Konen døde i 1907, så lurte jeg bare på om bøkene ga svar på hans videre livsløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Jeg kan iallefall bekrefte at det er rette person du har funnet. Engebret har en søster som heter Trine Kristine Ellefsdatter. Hun er gift med Jakob Aslaksen Brekke eller Hoppestul. De får datteren Elda, døpt i Gjerpen 14/6 1886, og det er hun som bor hos Ingebret og Ingeborg i 1900, og er oppført som søsterdatter.Gårdene Brekke og Hoppestul i Sandsvær ligger bak Skrim og Omholtfjella helt inn ved fylkesgrensen mot Telemark.Veien til Gjerpen kirke var sikkert enklere enn til Efteløt kirke som gårdene sognet til.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Det var interessante opplysninger!LenkeLovisa Kastora Olsdatter er datter av 'reisende' folk. Henne søker jeg flere opplysninger om. Hun blir konfirmeert i 1903 i Gjerpen. Håper at 1910-tellingen vil gi flere svar på hvor hun ble av. • Pleieforeldrene er identiske med Ingebret Anton Ellefsen fra Rogstad/ Aslebakken i Sandsvær f. 1852, som 01.04.1879 som ungkar og Gbr. giftet seg i Siljan (Slemdal) med enke Ingeborg Kristine Johnsdatter Riset f. 1832, datter av Johan Hendriksen. Hun var enke etter gbr. og selveier Johannes Jensen f. 1806 i Ballestad, som bodde på Vallerdalen i Gjerpen, sønn til Jens Johansen. Hun var fra Riset under gården Austad, står det ved dette ekteskapet i Siljan 22.06.1871.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.