Gå til innhold
Arkivverket

[#81953] Skiftet etter Nils Tjøstelsen


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Hans arvinger oppgis å være Herr Bård på Biri, Ouden på Skyberg (Ringsaker), Anton Skyberg, Peder Morsing på Akershus, Tollef Kvarberg og Oluf Knutsen. All e disse var ikke hans sønner. Noen var svigersønner.Hvem er denne Oluf Knutsen som er nevnt som arving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har selvfølgelig ingen dekning for disse tanker, men jeg har lett etter Bård på Hedemarken og finner ikke mange, bare Bård Knutsen Storgålås og Bård Monsen Stramrud på Nergålås. Disse gutta hadde en bestefar Oluff Knudsen. Det blir nesten for dumt å spørre - kan han passe inn her???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Så må jeg legge til at Oluff Knudsen Storgålås sin kone er ukjent! Jeg har stipulert Oluf Knutsen til å være født ikke tidligere enn ca 1565?Oluf Knutsen har følgede kjente barn:KnutMogens (Mons)Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Her kan man lett miste tråden. Går man til linken Geir Thorud gav i innlegg (3) og går til neste tingdag, så dukker både Ouden Skyberg og Oluf Gålås opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Tar vi tak i noe av Oluf Knutsen Gålås sitt gods, så er det interessant å finne ut hvem ellers som eier jord i Molden på denne tida. Er det noen som har oversikt over det? En nøtt for slektsgranskere på Vestoppland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Når jeg utfordrer slektsforskere på Vestoppland, så kunne det være kjekt om noen kunne avklare Dælen samtidig. Oluf Knutsen eide ett skinn i Dallen. Kunne det være det samme som Dælen?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dersom Oluf Knutsen Gålås var arveberettiget i ovenstående bo, er det jo pussig at navnet Bård først finnes blant sønnesønnene.Imidlertid kan man tenke seg at Oluf Knutsen kan ha hatt en sønn Bård, men at denne Bård døde. Så har de to gjenlevende brødrene nyttet Bård-navnet på hver sin sønn? Derav Bård Knutsen Gålås og Bård Monsen Stramrud. Når to fettere har navnet bør helst oppkallingsleddet være besteforeldre eller via besteforeldre ville jeg tro! Oluf Knutsen har altså gods som ligger forholdsvis langt borte. Det kan bety at godset er arvet via en mulig stor grunneier? I Oluf sin tid øket Storgålås fra halvgard til fullgard. Det kan skyldes utvikling av gården eller den offentlige skatteskruen.Jeg har i flere ti-år tenkt meg at Oluf Knutsen som muligens var fra en av nabogårdene ble gift med ei mulig enke på garden, men det er jo bare en luftig tanke basert på senere rettsaker om gården.Men dette er jo bare arbeidsmodeller. Det er absolutt ingen grunn til å oppdatere noen slektstavle. Så får vi se om det i fremtiden vil finnes kilder som bekrefter eller avbekrefter arbeidsmodellen.Når tanken førs er lansert, så vil jeg tro flere vil ta tak i den enten for å motbevise eller dokumentere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Hvordan kom Oluf Knutsen Gålås i besittelse av jord i Molden? Var det i skiftet etter Nils Tjøstelsen? Nils kunne ha arvet det etter sin far som kunne ha vært herr Tjøstel 'på Gran' Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Etter det jeg skjønner etterlyser du både Oluf Knudsen og Bård på Biri (4). Bård på Biri er sogneprest Bård Nilssøn, død 1635. Bård Nilssøn, faren Nils Tjøstelsen og den mulige bestefaren 'Tjøstel på Gran' er bl. a diskutert i tema 61500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Sigurd Høst: Takk for henvisningen. Det eneste som var nyttig der for meg var Tore Vigerusts kommentar om noen slektsinteresserte ' Det har riktignok vært skrevet mye i årene som er gått siden 1992, men da av forfattere som ikke har hatt den fulle litteraturoversikten og dessvten i litt for stor grad har kopiert hva tidligere forfattere har skrevet, i steden for å tenke selv.'Jeg har ikke større ambisjoner enn at jeg beskriver meg selv som slektsinteressert og kanskje har jeg vært mest interessert i egen slekt og har i tillegg brukt en del tid på husmannsslekter i Veldre og Furnes.For hvem kan si de har oversikt over litteraturen på denne tiden? I hvertfall ikke jeg. Tydeligvis ikke så mange andre heller? For i de debattene vi har hatt i høst om en del bondeslekter i Ringsaker så har selv de med full litteraturoversikt glimret med sitt fravær! (Tokstad, Skyberg, Vinju, Kråkvik, Nyhus).Det som jeg stiller spørsmål om her er: Hvem er Oluf Knutsen som er nevnt i skiftet etter Nils Tjøstelsen. Hva arvet han?Så er det et naturlig spørsmål fra en slektsinteressert etterkommer av Oluf Knutsen på Storgålås (både jeg og min kone) og begge hans barnebarn Bård på Knusen Storgålås og Bård Monsen på Nergålås : Kan denne Oluf Knutsen nevnt i skiftet i 1613 være Oluf Knutsen Gålås? Hvordan i all verden kunne Oluf Knutsen Gålås eie en halv hud i Molden på Gran?Så må jeg også virkelig spørre hvordan Oluf Knutsen kunne ha to barnebarn med navnet Bård? Var det tatt ut fra intet?For å hevnnise til Vigerusts kommentar, så har jeg prøvd å tenke selv, men så langt er dette forvirrede tanker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Så kan jeg også nevne at Bård Knutsen på Storgålås hadde en bror Nils. Så vidt jeg vet er det eneste gangen navnet Nils er brukt her på garden. Var det også en oppkalling?For Bård sitt vedkommende lever det også i dag etterkommere med navnet Bård selv om det ikke er her på garden. Nevnet har vært flittig brukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

I mange år har jeg trodd at Oluf Knutsen Gålås ble gift med ei enke på garden. Jeg hadde problemer med å plassere navnene Mogens og Bård. Hadde han vært gift med ei enke, så ville jeg tro at han ikke hadde vært 'arveberettiget'? Men det er mulig jeg tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det ser ut som Oluf Knutsen eide en halv hud jord i Molden i 1624, 1635, men ikke i 1615.Dersom skattelistene da er riktige i 1615, så kan han ikke ha fårr jorda i Molden ved skiftet i 1613. Da må den Oluf Knutsen som arvet i 1615 være en annen??Hvor sikre er disse skattelistene? Andre som er uteglemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Rent generelt: Odelsskattene 1615 og 1624 er neppe 100% sikre. Jeg har i flere tilfeller funnet at det må være parter som mangler der - datidens form for skatteunndragelse, med andre ord. Jeg har da sammenlignet med gårdens skyld i 1647, evt. med tidligere transaksjoner på 1500-tallet, der dette er kjent, men det hører jo til sjeldenhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Takk for den infoen Svein Arnolf! Joda, det er langt mellom Furnes og Gran, så en skatteundragelse kunne innledningsvis være interessant. Da som nå, men i det lange løp....................Det gnagende spørsmålet blir hvordan kunne en bonde på Hedemarken i det hele tatt eie jord så langt borte om det ikke var arv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg ville også antatt at det dreide seg om arv, siden det lå så langt unna. Han kan jo ha giftet seg til det, evt. arvet noe fra sin morsside (morforeldre), eller arvet i fjernere slektskap. Det er mange muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Opphavet til Oluf Knutsen kan være på en mindre gard i Furnes, så aller helst er det via kona. Det som gjør dette så spesielt er at navn som Bård ble nyttet på to av barnebarna og Nils på et annet barnebarn.Det kunne være interessant om noen ellers har navnet Bård nyttet på Hedemarken rett etter 1600 og i hvilken sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Er selv en etterkommer av Baard Nielsen.Ser at navnet Laurit også dukker opp.Baard var g.m.Eline Lauritsdatter Stabel.og hans sønn Even Baardsen var g.m.Magnhild Lauritsdatter Stub,så mye tyder på at her kan det være forbindelser ,uten at jeg vet mer. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

At Eline Lauritsdatter var en Stabel er det vel ingen som har funnet dokumentasjon for. Det har vært gjettet på annen avstamning, men uten særlig hell så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.