Gå til innhold
Arkivverket

[#81955] Grden Stensli/Stenslid Østre toten


Gjest Bente Nyheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Hukkelberg

Nr 35 her, er den eneste Martin med far Christian Olsen jeg kan finneKildeinformasjon: Oppland fylke, Toten, Klokkerbok nr. 2 (1820-1827), Fødte og døpte 1827, side 91y. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8963&idx_id=8963&uid=ny&idx_side=-115>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Konfirmasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Nyheim

Naa er jeg blitt litt i tvil her. Kan det være en annen Martin Christiansen som er far til min Oldemor?Dette er folketellingen for Gjøvik 1900:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00502>LenkeHelenas fødselsaar stemmer med det somjeg finner i kirkeboken. Hun ble ogsaa jfr min morfar noen ganger kalt Marie, andre ganger Helena. Det som gjorde meg litt usikker var opplysninger i det Heljar la ut om at Marthin/Martin aldri ble gift, men ihht til senere kommunikasjon saa kan jo dette bero paa manglende opplysninger for de som har laget heftet opplysningene er tatt fra. Naa lurer jeg paa om det er noe jeg har oversett, eller om det stemmer det vi saa langt har kommet frem til.Noen der ute som ev vet noe mer?MvhBente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Min tippeoldefar, Otto, hadde 9 søsken: Ole, Johannes, Andreas, Maria, Martin, Berthe Eline, Christian, Peder og Tina.Ved Martins vielse 29.03.1858 er en av forloverne Andreas Stensli. Kan ikke se at det i samme kirkebok, 1857-65, er andre vielser med navnene Martin Christiansen og Johanne Johannesdatter.Ved dåp i 1963 er en av fadderne Christian Christiansen.I 1867 er min tippoldefar bosatt på Stenslie og får der dattera Petra, døpt i Vardal. Christian Christiansen er en av fadderne.Martins død i 1897: Side Lp.nr. År Gravlagd Jordfesta Merknad 4 265\ Lenke 4 1897 28.01 1897 28.01 1897 Arbeidsdygtig til det sidste. paa Hof Kg. Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Fødestad Fødd dato Fødd år Død dato Død år Årsak Lege Meld 4 avdødd Gift selveier Martin Kristiansen Bratli m Bratli (Amundrustadeie) Amundrustad !! 1827 17.01 1897 Mavesaar Ja 18/1 97Ved ft 1865 er Martin, Johanne og sønnen Børre Anton bosatt på Stensli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Nyheim

Da satser jeg på at dette er riktig og at opplysningene om familiesammenheng er riktig. Det ble litt for sent i går til at jeg ev fikk gått inn og sjekket for dødsfall etc.Takk skal du ha igjen.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Jeg har skrevet en del som du må se gjennom. Føler meg sikker på at familiesammenhengen er riktig. Når/hvor ble din oldemor viet?Børre Anton konfirmert Ø. Toten 06.10.1878, fødselsdato/sted 13.01.1863 på Stensli. Ved konfirmasjonen bor han på Amundrustadeie og foreldrene på Stensli. Ø. Toten MINI 187/33Hellene Marie konfirmert Ø. Toten 02.10.1881, fødselsdato/sted 21.08.1866 på Stensli, bosatt på Amundrudstadstuen. Ø. Toten MINI 205/30Ved FT 1875 er Martin, Johanne og de 2 ovennevnte barna bosatt på Amunrudstad. Ved Martin står det: ”Hsmd. med Jord hoveds. Smed” født 1838. Johanne Johannesdtr. f. 1826, Børre Anton f. 1863 og Helene Marie f. 1866. Selv om Martins fødselsår er helt vilt, så knytter det familien sammen på Martins fødested og yrket som smed.Børre Anton gifter seg 23.11.1886, alt rundt ham stemmer, med Anne Martinsdatter f. 1858 på Askeimseie. Børre er tjener og de er bosatt på Askegaard. Ø. Toten MINI 301/29De får disse barna: Johan Maurits f. 01.03.1887 på Bredlibakken Martin Ingvald f. 06.02.1892 på Annexstad Magnus f. 06.05.1894 på Andersgaardeie Ingeborg f. 22.05.1897 på Bredlibakken Aksel f. 15.08.1900 på Frydenlund, Børre er nå forpakter Birger f. 21.06.1902 på Bredlibakken, Børre er nå arbmd. (arbeidsmann)Ved FT 1900 Ø. Toten, er de bosatt på Frydenlynd. Stemmer med ovenstående

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Finner bare ei Johanne med far Johannes Ellingsen, og hun er født 26.11.1825. Også med tilknytning til Stensli. FT 1875 oppgir hennes f.år å være 1826, så dette henger sammen.©Gjøvik og Toten Slektshistorielag - Døpte i Østre Toten 1825-28 Skriv utProtokoll: Toten A10 Side: I a År: 1826 Nr: 008 Kirke: H.K. Født dato: 26.11.1825 Døpt dato: 01.01.1826 Ekte/uekte: E Hjemmedøpt: H Hjemmedåpsdato: !!.!!.1825 Merknader: Hdøbt. intr. till.Rolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Barn Johane Nøkleberg* K Far Johanes Ellingsen Nøkleberg M Mor Margrete Knudsdr. Nøkleberg K Fadder Knud Nøkleberg M Fadder Peder Nøkleberg M Fadder Gulbrand Sandager M Fadder Pernille Sandager K Fadder Siri Steenslie K Diverse Noen feltnavn er utelatt hvis feltet er tomt.Avskrift ved Fredrik Dyhren. Korretur ved Herman Nettum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Nyheim

Hei igjen,Du er nettopp inne paa noe som gjorde meg usikker og det var ulike aldre paa Martin og ogsaa for Johanne, menher varierte det bare med ett par aar. Min oldemor giftet seg med To®sten Olsen Stang i Gjøvik 2.juni 1894, naa har jeg ikke lagt inn kilde paa opplysningene mine, saa jeg vet ikke hvilken kirkebok, men skal lete i morgen. Naa vet vi at det i folketellinger ofte er feil, men til tross for dette saa tror jeg at dette er slik slekta henger sammen.Johannes Ellingsen og Margrete Knudsdatter er ogsaa de jeg har som foreldre til Johanne.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Fant vielsen i Gjøvik og sjekket FT 1900. Der står det ei datter, Jenny f. 1888 på Ø. Toten. Dette er Helene Marie's datter. Alle brikkene passer sammen :)Se Jenny's dåp: Side Lp.nr. År Døypt Kyrkje/sokn Merknad 1318 65 - Lenke 49 1888 23.09 1888 Hof Fars leiermål nr: 1 Mors leiermål nr: 1 Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Fødd dato Fødd år Ekte/uekte 10727 barn Jenny Mathilde k Amundrustadeie* 19.07 1888 u 10728 far Arb. Johannes Kristiansen m p. Gjøvik !! 1868 10729 mor Pige Helene Marie Martinsdtr. k Amundrustadeie !! 1866 10730 fadder Arb. Børre Anton Martinsen m Askegaard 10731 fadder Børre Anton Martinsen Askegaards kone k Askegaard 10732 fadder arb. Johannes Hansen m Bredlibakken 10733 fadder arb. Sofus Martinsen m Bredlibakken 10734 fadder Oline Larsdtr. k Stensli 10735 dåpsmeldar moderen k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Nyheim

Hei igjen,Det stemmer dette ogsaa. Jenny var halvsøster, men jeg hadde ennå ikke sjekket med kirkebøker etc for å finne faren.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.