Gå til innhold
Arkivverket

[#81965] mere hjelp


Gjest terje gillesen
 Del

Recommended Posts

Gjest terje gillesen

vet det er mange som liker en utfordring... trenger hjelp med: foreldre til benjamin nilsen lorvigsplass bulling'født 1841 eller 1843? dalum i beitstad nord trøndelag ser at far kan være . nils larsen, men trenger korrekt opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

ja har sett det... men en trenger vist bygdabok for sparbu her for å finne ut av dette. ser ut til at han flyttet litt hit ot og dit.. men egentlig vet jeg ikke om den benjamin jeg er på utkikk etter ble født i 1841 eller 1843. egentlig...som jeg husker..ble han alltid benevnt som benjamin bulling. hvor han tok det navnet fra vet jeg ikke. men han stammer fra lorvig (lorvik) og hans far var nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

ja...men vet ikke om 1841 er riktig.... da jeg ikke finner ham i kirkeboka....der finner jeg bare en benjamin født 1843....fra meningsfyldt område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

En kan ikke stole helt på at fødselsår og alder ved folketellinger er riktig har jeg erfart, og Benjamin kan godt være født i 1843 selv om det står 1841 ved folketellingen 1900. Kanskje har den som la inn dette på Digitalarkivet også lest feil, og jeg ville ha prøvd å sjekke originalen hvis jeg var deg. Folketellingen 1900 for andre steder i Trøndelag er å finne mikrofilm, og kan sikkert være det for Beitstad også. Kanskje nærmeste bibliotek har den mikrofilmen, eller du kan fjernlåne mikrofilmen gjennom biblioteket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Bulung (=Billing) og Lorvika er nabogardar. LenkeDet er heilt normalt med et par års avvik i aldersangivelse av tjenere og arbeidsfolk i folketellingane. Dei var sikkert ofte ikkje til stede sjøl når opplysningane blei gitt. Husfaderen oppgav det han trudde var rett, og det var ofte omtrentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.