Gå til innhold
Arkivverket

[#81966] til digitalarkivet


Gjest terje gillesen
 Del

Recommended Posts

Gjest terje gillesen

som ny slektsforsker.... er jeg takknemlig for all jobb som er gjort, men...man oppdager etterhvert noen 'hull' i kirkebøker osv... så...hvorfor er ikke alle kirkebøker skannet? av og til har jeg sett at pga personlige hensyn vil ikke den og den boken bli tilgjengelig.... men i praksis kan vi se den på ett bibliotek.... (mikrofilm) jeg synes at uansett om du er fattig eller rik...(har sett enkelte prester skrive: fattigfolk....bra folk...osv...og alt som er nedlatende, men...hvem bryr seg om det?...vi vil jo bare finne ut av slekten.....vi bryr oss ikke så mye om våre slektninger var fattige eller rike... en annen ting her ville vært fint. litt kurs i gotisk skrift.(en link eller no...) men aller helst ! en oversettelse av kirkebøkene, med en søkbar base...står vel på penger...? men tenk på alle som er arbeidsledige eller de som bør arbeide for trygd... en ide og kurset de, og fått de til å oversette kirkebøker og sette de inn i søkbart databaser. selvsagt er litt av morroa med slektsforskning å tyde disse rare gamle bokstavene, men jeg synes det er viktigere at du oppfatter riktig opplysning om den personen du søker. men viktigst av alt: få skannet alle kirkebøker.!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Norske kirkebøker har vært filmet i flere omganger fra slutten av 1940-tallet. Det er disse filmene som dannet grunnlaget for det materialet som er skannet og lagt ut på nett siden 2005. I alt ligger det ute i overkant av 12000 kirkebøker med rundt 2,4 millioner doble sider. Som du har observert er dette ikke alt materialet som kan legges ut. Det som så langt ikke er lagt ut er de kirkebøkene som 1) ikke er avlevert til Arkivverket, 2) ikke er filmet/skannet, 3) ikke kan legges ut p.g.a. klausuleringsregler. Etter hvert vil det komme ut mer materiale, men i øyeblikket er fokus på andre kildeserier,Klausulerte kirkebøker kan du nok ikke se på noe bibliotek heller.Det har gjennom mange år vært samarbeid mellom Arkivverket og privatpersoner, lag og organisasjoner om inntasting av opplysninger fra kilder, se Digitalpensjonatet.Kurs i gotisk skrift er, som vist til i innlegg 2, på plass som et tilbud.Digitalarkivet har i øyeblikket ute om lag 5500 databasefiler med rundt 17 millioner poster og rundt 13 millioner skannede oppslag (storparten doble sider). Den publiserte datamengden øker med nesten 1000 nye filer og 3 millioner poster i 2010. Det skannede materialet øker med 4-5 millioner sider i 2010.Det kan kanskje være mulig å øke farten, men neppe mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Terje det er som du sjølv påpeiker, ein masse arbeid som gjenstår, når det gjeld å skriva kyrkjebøkene av til søkbar database. Om du vil vera med på denne dugnaden, so skal du vera hjertelig velkommen. Der er eit program som er laga nettopp for slik registrering, det heiter Augustus og kan lastast ned gratis her: http://www.disnorge.no/cms/last-ned-augustus.html Eg vil anbefala deg å begynna med bøker frå heimbygda di, der du kjenner gardsnavna, og nokolunde seint, kanskje ca 1850 for å få noko som er nokolunde lettlest først.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.