Gå til innhold
Arkivverket

[#81972] Otto Knoph 1731 - 1798.


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Otto var gift med Barbara Pedersdtr Neumann. Jeg har dem med 6 barn, men mulig de fikk fler. Av dem er det Elisabeth født 1763 som er 'min' Hun giftet seg med Peter Leuch Tandberg Via mitt tema Peder Jørgensen Neumann har jeg jo nå fått vite at Otto var Skoginspektør, så da er yrke/tittel på plass. Om noen har flere opplysninger om Otto og Barbara så er jeg takknemlig for det. Vet feks ikke når Barbara døde. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Erik Otto Knoph. Overretsprokurator. Født 1764 paa Eker, søn av skoginspektør Otto Knoph og Barbara Neumann, blev examinatus juris 17.juli 1786 med bekvem for den theoretiske og vel for den praktiske prøve, hvorefter han fik kgl. bevilling 1.juni 1787 som prokurator ved alle Retter Søndenfjeldsk, Overhofretten undtat.Han praktiserte siden fra Sandsvær, hvor han bodde paa gaarden Dale, og erhvervet sig megen respekt og anseelse. I 1819 var han medlem av Matrikkelkommissionen for Numedal; i 1818 repræsenterte han Buskerud amt paa Stortinget og var her blandt meget andet sekretær i komiteen for fri sakførsel. Knoph døde 19.juni 1825 i Sandsvær; ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Takk for svært utfyllende opplysninger Carsten! Bør vel nevne de 6 barna jeg har nå. Petronelle 1760, Peder 1761, Elisabeth 63,Erich Otto 64, Hans 66 og Anne Benedicte 67. Som nevnt er det mulig de fikk fler. Har heller ikke funnet når og hvor de ble gift. Har funnet dem boende på Raaen i Eiker hvor fler av barna ble født. Familien har åpenbart vært bosatt på flere steder. Har også lest at de en tid var bosatt i København?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jørgen Gløersen, dødsfall i Norge 1763-1825:Peder Knoph, proprietær og fhv. postmester Nordlands postkontor, død på Terråk i Bindalen 19-4-1821, 60 år, gift 22 år med gjenlevende Bergithe f.Randulf, 2 mindreårige sønner.1801Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei Roy! (innlegg 3)Kan det ha vært en dansk navnebror ved navn Erik OttoKnoph,faktisk født i samme året 1764(f.13/10 i København)som har forårsaket denne sammenblandingen?.Denne karen er sønn av myntmester i København,senere berg-verksdirektør(ved Røros kopperverk)Hans Schierven Knoph(1729-88)og Dorthea Catharina Lyng(1738-1819).Ellers har jeg en bror av Otto,Peter Knoph,født 1726 påBragernes,død 11/6-1796 i Kongsberg.Denne karen var førstsjiktmester ved sølvverket 1757-,bergrevisor 1771-1796,og assessor ved Overbergamtet 1777-1796.Gift med Anna Cath-rine Mecklenburg(f.på Eiker 5/10-1721,død ?,hvor ?)Foreldrene er(som du kanskje har årstallene for?)Erik OtteKnoph,død 1732,og Petronelle Pilegaard(1702-45),datter avrektor på Strømsø,Peder Christensen P.og Inger HansdatterSchjerven.Kilder er Tor Weidlings 'Eneveldets menn i Norge'(2000)og fotnoter i artikkelen 'Hans Jenssøn Grønbecks Slægtebog',meddelt av arkivfullmektig E.A. Thomle.Fra Personal-historisk tidsskrift,3.rekke bind 2(har ikke året,det er nokmellom 1890 og 1902)Mvh.Sven Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Fikk mye å søke efter nå! Har så langt bare funnet Petronelle og Elisabeth født i Eiker.Er nå i 1767 og har ikke funnet andre barn sålangt. Takk for det som sålangt er fremkommet. Dette ble ble mer spennende enn jeg trodde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Takk så mye til Carsten og Sven Erling!! Finner ikke flere barn enn Petronelle 1760 og Elisabeth 63 født i Eiker. I sitt yrke som skoginspektør har kansje familien vært bosatt på flere steder. Mulig jeg har oversett flere barn født i Eiker selfølgelig, men da har synet spilt meg et puss. Forvirrende med denne navnebroren født i København! Uansett har jeg nå fått mye hjelp av dere, så takk igjen!Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Skylder vel å opplyse at jeg har funnet sønnen Hans Shjerven født 1766 og datteren Anne født 1767 begge i Ringsaker. Dette om andre skulle være interressert i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei Roy!I 2006 tok jeg kontakt med Norsk Skogmuseum i Elverum for å forhøre meg om hva de hadde av 'Holzførster-litteratur'.Jeg er sikker på at de vil kunne være like imøtekommende mot deg som de var mot meg!.Jeg fikk tilsendt noen sider fra et verk som heter SKOGADMINISTRASJONEN I NORGE GJENNOM TIDENE,bind 1:Skogforhold,skogbruk og skogadministrasjon fram til 1850,forfattet av Torgeir Frykjordet,og utgitt 1992 av Landbruks- departementet og direktoratet for Statens skoger.Her fikk jeg vite mye om min 4 ganger tipp på morsiden som jeg overhodet ikke visste om.Det at Kongens skoginspektører reiste mye rundt kan bekreftes.'Min' holzførster ble født på Eiker i 1726,ble farløs i 1732,hans mor døde ca.1773-4. Utdannelsen hans aner jeg ingenting om,men boet etter faren var vel 'rikt' nok(litt over 500 rdl.)til at hans utdannelse kunne sikres,muligens gjennom slektninger på Kongsberg,men fortrinnsvis i Trondheim.Han ble ansatt først i Nedenes Amt,med 'base' i Arendal tror jeg.I 1762 ble han forflyttet til Nordre Bergenshus(dvs. Sogn og Fjordane)Så vet jeg ingenting før 'min' pensjoneres en gang tidlig på 1780-tallet,evt. sent 1770.Først i 1784 gifter han seg med en kvinne som er 24 år yngre!!,og avler 3 sønner med henne.Han må ha hatt jernhelse,han ble 90,mye 'friluftsliv' er tingen,tydligvis.Jeg har et visittkort medfølgende disse stensilene,Roy.Norsk Skogmuseum Solørvn.151 Postboks 117,2401 Elverum 47 62 40 90 00Med ønske om en 'god jakt'.Mvh.Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Ja, jeg har notert meg denne Peder f 1760-61, men er ikke kar om å finne han født/døpt i Eiker. Samme gjelder også Erich Otto f 1764. Uansett står de hos meg som 2 av Otto og Barbaras barn.Til deg Sven Erling takker jeg så mye for tipset om Norsk Skogsmuseum. Her kan jeg forsyne meg gjøre et forsøk! Artig at 'din' mann 'kviknet' til igjen. Ungjenta fikk åpenbart fart i gamlingen!!Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.