Gå til innhold
Arkivverket

[#81973] hva betyr Olma Baka Gränds Basan


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Vår svenske oldefar fikk i 1895 et hinderslöshetsbetyg 'till Olma Baka å Gränds-Basan', syns jeg det står ved første innskrivning i 1895 i husforhørslengden, ved overførsel til siden for 'obefintliga' kan det synes som det står 'Strande-Basan', og i husforhørslengden for 1896-1905 ser det ut som det står Olme Bake Stranda-Basan i Norge.Hva het de ulike grenseovergangene mellom Sverige og Norge? Mannen som flyttet het forøvrig Karl Erik henriksen Fransén f. 1861, og han finnes i Folla-distriktet i Akershus i 1899 til 1901.

bilete10301.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg synes det står Strande-Barm, jeg. Om dette er han, har han kommet seg til Sandefjord i 1910 eller 1911: Lenke Jeg kan ikke si noe om grenseovergangene, men hvilken del av Sverige kom han fra?Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg synes også det helt klart står 'Strande-Barm i Norge'. Det foran ser mest ut som 'Alme Bake'. Kan det være en Alma Bakke i Strandebarm det kan menes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Var oldefaren din i oljebransjen? For å bruke fantasien: Om Bake skal være Bade, og Alma kan være feiloppfatning av Hjalmar, finnes det en Hjalmar Bade som var disponent i et oljeraffineri: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f00301&gardpostnr=1438&personpostnr=32043#nedre>Lenke Han er i Kristiania i 1900, men er omtalt i Sem og Slagens bygdebok som nyansatt disponent i et oljeraffineri utenfor Tønsberg, som senere blir Vallø oljeraffineri:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Tvert imot, han var en drikkfeldig og jevnlig bøtelagt bostedløs anleggs/ jernbane gruve-arbeider frem til 1932, når han blir utvist fra Norge. Han døde hjemme i Järnboås i 1941. Han holdt seg i området Evje, Kristiansand, Arendal, Kongsberg , Skien og Drammen, før han ble sendt ut fra Tønsberg. Men var altså sine første år i Østlandsområdet, Aker/Follo og Kristiania samt Rakkestad. Det hører med til historien at han aldri avhentet betyget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Han kan jo på det tidspunktet ha hatt et jobbtilbud fra noen i Norge, selv om det ikke ble noe av...?Järnboås er altså stedet han også flyttet fra? I Örebro län er vel det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ja, men han er ikke å finne i utflyttingslengdene, kalles for obefintlig fra 1895 frem til 1934, og med en kommentar i tellingen for 1910 at han var gift i Norge, men ensamståande og tilbake i Sverige. Så har han altså kommet til Sandefjord i 1911....Har dokumentert hans liv ganske bra, men undrer på dette Olma Baka eller Olme Bake.... et hindersløsbetyg trengte man vel for at man skulle gifte seg etter hva jeg har forstått.Legger ved den første noteringen av hindersløsbetyget

bilete10303.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

I 1865 og 1900 finner jeg bare Almebakke i Norderhov i Buskerud. Alme finnes flere steder riktignok.Jeg har sett på det igjen - kan det vi har sett som Alme være Oline? Er den han skulle gifte seg med i 1895 en annen enn din oldemor, Erling? Eller heter hun Oline?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Så han giftet seg ikke før 1904. Da kan det jo hende at den han hadde tenkt å gifte seg med 9 år tidligere kan ha hett Oline? Hva mener du om det forslaget? (Det er særlig i det første klippet i (1) at jeg tenker det kan stå Oline.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Sjekk de store A-ene i forhold til O-en i det uvanlige navnet. Tror det er en O. Har tenkt at det kunne være Oline. Det kan jo godt tenkes at han har vært sammen med en Oline, men at ekteskapet ikke ble noe av.

bilete10304.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Da er det nok helst Olme Bake, siden de store a'ene er helt annerledes. Jeg vet ikke om Olmebakke gir noen bedre mening, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Ja, det har du rett i. Det er vel en O. Kanskje hun til og med kom fra Strandebarm, men f. eks. jobbet på Svenskegrensen, jfr. navnet Gränds Basan i (1)Fra Järnboås, Nora i Örebro län, er det et par større grenseoverganger som det er logisk at han har kommet. Den ene er Ørje (mot Marker i Østfold) og den andre Eda (mot Eidskog og Vinger) Kanskje noen andre kjenner bedre til lokale forhold på disse stedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

jeg tror alle datoene er attestering av arbeidsforhold, det står 'Arb.' foran datoene. Opplysningen om Hindersløsbetyg har blitt skrevet etterpå, og har ikke noe med datoene å gjøre, tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Her ankommer forsyne meg ei Olme Bak til Ellis Island i 1892.. tro om vi klarer å finne denne kvinnens fødsel rundt 1875? En mulig kandidat, ikke en navn som vokser på trær....First Name: Olme Last Name: Bak Ethnicity: Norway Last Place of Residence: Bergen Date of Arrival: Aug 06, 1892 Age at Arrival: 17y Gender: F Marital Status: Ship of Travel: Suevia Port of Departure: Hamburg Manifest Line Number: 0264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Det står jo at hun sist bodde i Bergen, så det kan være hun er i slekt med Bake-familien du fant: LenkeJeg har lett forgjeves etter henne fra 1873-1878 i Strandebarm.. Ikke treff i 'Søk i alle baser' heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg har sjekket opp et par stykker av Olme som forekommer på dig.arkivet og i fam.search. Det er ut som det er navnet Oline som blir tolket som Olme. Da tenker jeg at den samme feiltolkningen er skjedd også i Järnboås, at det er ei Oline Bake/ Bakke som har vært aktuell.[url="http://da3.uib.no/cgi-win/WebGlobal.exe?slag=visbasarframe>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.